
- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2025
Magyar Művészet 25/1
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
Pálfalusi Zsolt
A mesterséges intelligencia (AI) iterációs alkalmazási módjai a művészetekben
A mesterséges intelligencia (AI) művészi felhasználása magában foglalja az inspirációt, az alkotások létrehozását és továbbfejlesztését. Mára e területen bizonytalanná vált, hol húzódik a határvonal az emberi kreativitás és a számítógép teljesítménye között. A szerző arra mutat rá, hogy az egyik legnagyobb elméleti kérdés a folyamat meghatározása: vajon alkotások legyártásáról vagy kreálásáról van-e szó, amikor az AI kapacitását használják fel e művek létrehozására?
Pálfalusi, Zsolt
Iterative Applications of AI in Art
The use of artificial intelligence (AI) in the arts encompasses inspiration, creation and enhancement. The boundary between human creativity and computer power has become obscure. The author points out that one of the biggest theoretical questions is the definition of the process: is it a case of manufacture or creation of works when the capacity of AI is used to create art?
Pálfalusi Zsolt PhD: A mesterséges intelligencia (AI) iterációs alkalmazási módjai a művészetekben - - PDF | REZ |ENG
Krizbai Gergely
Énkifejező Gép
A szerző a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatos tényekre és dilemmákra hívja fel a figyelmet. Például: az MI biztosította globális egalitáriusság illúzió, hiszen az új technológia használatának szigorú feltételei vannak, továbbá az összetett MI-szerverrendszerek fejlesztésének és működtetésének rendkívüli a nyersanyag- és energiaigénye. Az internet mára az „okoseszközök” közötti kommunikáció világa lett: több ember nélküli kapcsolódási pont van a világhálón, mint emberi.
Krizbai, Gergely
The Self-Expression Machine
The author draws attention to the facts and dilemmas involved in the use of artificial intelligence. For example, the global egalitarianism offered by AI is an illusion, as there are strict conditions for using the new technology, and the development and operation of complex AI server systems is extremely resource- and energy-intensive. The Internet has become a world of communicating “smart devices”: there are more unmanned than human interfaces online.
Krizbai Gergely: Énkifejező Gép - - PDF | REZ |ENG
Miklósi Ádám
A mesterséges intelligencia alkalmazása a professzionális formatervezői gyakorlatban
A mesterséges intelligencia megjelenése jelentős fejlődési lehetőség a professzionális ipari formatervezői gyakorlat számára. Az MI alkalmazása túlmutat a hatékonyság, a termelékenység növelésén, mert jelentősen kibővíti a design eszköztárát, és a XXI. századi tervezési kultúra kialakulásnak fő előmozdítója. A technológiai fejlődés, valamint az új készségek és feladatkörök iránti igény folyamatos tanulásra, alkalmazkodásra ösztönzi a formatervező szakmát.
Miklósi, Ádám
Designing with Artificial Intelligence
The emergence of artificial intelligence is a major development opportunity for the professional practice of industrial design. The use of AI goes beyond increasing efficiency and productivity, as it significantly expands the design toolbox and is a key driver in the development of a 21st century design culture. Technological advances and the need for new skills and new roles mean that designers must continue to learn and adapt.
Miklósi Ádám: A mesterséges intelligencia alkalmazása a professzionális formatervezői gyakorlatban - - PDF | REZ |ENG
Gelencsér Gábor
„Az igazság szabaddá tesz benneteket”
A Gyöngyössy–Kabay–Petényi alkotócsoport munkássága
Gyöngyössy Imre (1930–1994) korai és váratlan halála után alkotótársai: felesége, Petényi Katalin, rendezőtársa, Kabay Barna és fia, Gyöngyössy Bence folytatta a közös munkát, s (társ)rendezői, illetve produceri szerepkörben készítették mesterük nyomdokain haladva további műveiket. A tanulmányíró bemutatja az alkotócsoport kialakulását, a közös filmek tematikai sajátosságait és stílusjegyeit, valamint Gyöngyössy Imre szellemi hagyatékának továbbélését.
Gelencsér, Gábor
“The Truth Will Set You free”
The Work of the Gyöngyössy–Kabay–Petényi Group
After the early and unexpected death of Imre Gyöngyössy (1930–1994), his wife Katalin Petényi, his co-director Barna Kabay and his son Bence Gyöngyössy continued to work together, following in their master’s footsteps as (co-)directors and producers. The author describes how the group came to exist, the thematic and stylistic characteristics of their films, and how Imre Gyöngyössy’s intellectual legacy continues.
Gelencsér Gábor: „Az igazság szabaddá tesz benneteket” - A Gyöngyössy–Kabay–Petényi alkotócsoport munkássága - PDF | REZ |ENG
Csatári Bence
„Azt hiszed, hogy hallgatunk a hazug szóra”
A cenzúra által engedélyezett rendszerkritikus dalszövegek a Kádár-rendszerben II.
A kádári–aczéli kultúrpolitika főképp a könnyűzenei szövegek elsődleges mondanivalójára figyelt, ezért a cenzúra sokszor dilettáns módon és felelőtlenül engedte át szűrőjén a rejtetten rendszerkritikus dalokat. A szerző azokból az ismert dalszövegekből válogat, amelyek az utókor számára is érzékelhetően mutattak rá az egypártrendszer fonákságaira, mégis publicitást kaptak a lemezeken, televízióban, rádióban, „megfricskázva” ezzel a Kádár-rezsimet.
Csatári, Bence
“Do You Think We’ll Listen to a Word of Lies?”
Lyrics Critical of the Kádár Regime yet Permitted by its Censors II
The censors of the Kádár era focused on the primary message of pop lyrics, so they often let songs that were covertly critical of the system pass through their filters. The author selects
a number of well-known lyrics which, despite their critique of the one-party system, were still disseminated through various media outlets, including records, television, and radio. This served to challenge the regime’s authority.
Csatári Bence PhD: „Azt hiszed, hogy hallgatunk a hazug szóra” - A cenzúra által engedélyezett rendszerkritikus dalszövegek a Kádár-rendszerben II. - PDF | REZ |ENG
Horváth Márk
Életen túli teljesség Juhász Ferenc költészetében
Egy posztantropocentrikus Juhász-kritika lehetősége
A tanulmány az Inorganikus vitalizmus című Juhász Ferenc-monográfia átdolgozott és rövidített bevezetője. A kötet szerzője elsősorban a juhászi lírában az 1950-es években megfigyelhető, majd a 60-as és a 70-es évekre megérett poétikai fordulatra összpontosít. Bemutatja a központi motívum, az inorganikus vitalizmus filozófiai és költészetelméleti dimenzióit, arra keresve választ: miként írható le az olyan vitalizmus, amely szétfeszíti az élet és az organikus létezés kereteit?
Horváth, Márk
Wholeness Beyond Life in the Poetry of Ferenc Juhász
The Possibility of a Post-anthropocentric Critique of Juhász’s Work
The paper is the revised and shortened introduction to Inorganikus vitalizmus (Inorganic Vitalism), a monograph on Ferenc Juhász. The poetic turn in Juhász’s poetry, which emerged in the 1950s and matured in the 1960s and 1970s, is the focus of this volume. The author presents the philosophical and theoretical dimensions of the central motif, inorganic vitalism, and seeks to answer the question: How can we describe a vitalism that transcends the boundaries of life and organic existence?
Horváth Márk: Életen túli teljesség Juhász Ferenc költészetében - Egy posztantropocentrikus Juhász-kritika lehetősége - PDF | REZ |ENG
Balázs Katalin
A testmotívum szerepe és jelentésrétegei Borbély Szilárd korai lírájában
A testről szóló diskurzus Borbély Szilárd költészetében hangsúlyos szerepet kap. A testmotívum az egész életműre kiterjedő ontológiai-poétikai jelentéshálózatot alkot: megjelenik a korai és a későbbi lírai művekben, a prózai, drámai írásokban, az interjúkban, valamint a kulturális-teológiai tárgyú munkákban is. E kérdéskörnek a költészetre szorítkozó áttekintése izgalmas feladat, mert e folyamatosság Borbély korai pályaszakaszában nem mindig bizonyul egyértelműnek.
Balázs, Katalin
The Role and Layers of Meaning of the Body Motif
in Szilárd Borbély’s Early Poetry
In Szilárd Borbély’s poetry, the discourse on the body plays a prominent role. The body motif forms a network of ontological-poetic meanings that runs through his entire oeuvre: it appears in early and later poetry, prose, drama, interviews and cultural-theological works. It is a fascinating task to limit the examination of this question to his poetry because such continuity is not always clear in Borbély’s early poetic periods.
Balázs Katalin: A testmotívum szerepe és jelentésrétegei Borbély Szilárd korai lírájában - - PDF | REZ |ENG
Sonyovszki-Képes Erika
Karátson Gábor után szabadon
A szerző arra keres választ, mit mond a ma emberének Karátson Gábor (1935–2015) életműve, mit tanít a művészetről, a világ szemléléséről. E kérdés kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy Karátson és pályatársa, Molnár Sándor (1936–2022) más úton indult el, a két festőművész világa eltér, mégis több párhuzam is felfedezhető munkásságuk között. Az általuk képviselt alkotónemzedék új szemléletmóddal gazdagította az absztrakt festészetet az 1960-as években.
Sonyovszki-Képes, Erika
Paraphrasing Gábor Karátson
The author seeks to answer the question of what the work of Gábor Karátson (1935–2015) has to say to people today, what it teaches us about art and our view of the world. She points out that Karátson and his colleague Sándor Molnár (1936–2022) took different paths, that the two artists lived in different worlds, and yet there are parallels between their work. Their generation of artists brought a new approach to abstract painting in the 1960s.
Sonyovszki-Képes Erika: Karátson Gábor után szabadon - - PDF | REZ |ENG
Gajdó Tamás
Regényes korrajz színpadon
Herczeg Ferenc: Déryné ifjasszony
Herczeg Ferencet, a népszerű írót, újságszerkesztőt magával ragadta Déryné Széppataki Róza visszaemlékezése, és elhatározta, hogy színpadra viszi alakját. Jó szemmel vette észre, hogy a híres színésznő sorsa tökéletesen szemléltetheti a vándorszínészet hősi korszakát, a XIX. század elejét meghatározó színházi mozgalmat. A Déryné ifjasszony című darab 1907 februárjában debütált a Vígszínházban. A tanulmányíró a színmű bemutatóinak kritikai fogadtatását ismerteti.
Gajdó, Tamás
A Fictional Chronicle Brought to the Stage
Ferenc Herczeg: Déryné ifjasszony (Mrs Déry the Young Wife)
Popular writer and newspaper editor Ferenc Herczeg, fascinated by the memoirs of Mrs Déry née Róza Széppataki, decided to bring her character to the stage. With a keen eye, he realized that the fate of the famous actress could perfectly illustrate the heroic era of itinerant theatre, a movement prominent at the beginning of the 19th century. The first performance of Déryné ifjasszony was in February 1907 at the Vígszínház. The author discusses the critical reception of the play’s premieres.
Gajdó Tamás PhD: Regényes korrajz színpadon - Herczeg Ferenc: Déryné ifjasszony - PDF | REZ |ENG
Richly Gábor
Tudományos tartalmaink korszerű finanszírozása
Szempontok a közpénzek célszerű felhasználásához
A 2024-es Tokaji Írótáborban A tudományos könyvkiadás jövője és a kultúrafinanszírozás intézményi háttere címmel megrendezett kerekasztal-beszélgetésen a szerző az MMA főtitkáraként kitért a köztestületnek a téma szempontjából releváns törekvéseire is. Írásában e beszélgetés nyomán ismertet néhány alapvető tézist és jó gyakorlatot, azt is részletezve, mit, miért és hogyan érdemes finanszírozni, valamint mit és miként finanszíroz az MMA. Végül a szabadság és autonómia kérdését vizsgálja meg a hazai kultúrafinanszírozás tükrében.
Richly, Gábor
A Modern Way of Financing Our Scientific Content
Ensuring Public Money Goes Where It Should
At a roundtable discussion at the 2024 Tokaj Writers’ Camp on The Future of Academic Publishing and the Institutional Background of Cultural Funding, the author, as Secretary General of the Hungarian Academy of Arts, also discussed its efforts in this area. In his paper, he draws on this discussion to present some basic propositions and best practices, including what, why and how to fund, and what and how the Academy funds. Finally, in the context of national cultural funding, he examines the question of freedom and autonomy.
Richly Gábor: Tudományos tartalmaink korszerű finanszírozása - Szempontok a közpénzek célszerű felhasználásához - L. Simon László: A tabukon túl - A szexualitás és a szexturizmus kérdései Houellebecq művészetében
- Kapiller Ferenc: „A keskeny ösvényt próbálom megtalálni” - Salföldi beszélgetés Somogyi Győző grafikussal, festőművésszel
- Novotny Tihamér: Örökségünk fényei és szellemi fénykapui - Bészabó András művészetéről két legújabb kiállítása kapcsán
- Szerdahelyi Júlia: Teljesség a foszlásban - Géczi János Feltakarás című, műcsarnokbeli kiállításáról
- Sebestény Ferenc: Az építészet absztrakt vizuális nyelve -
- W. Somogyi Judit PhD: A részletekben az ördög - Marsilio Ficino: Három könyv az életről
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága
A szerkesztőbizottság elnöke: Turi Attila,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai:
Richly Gábor, az MMA főtitkára, a Magyar Művészet felelős kiadója
Pécsi Györgyi, az MMA elnökségi tagja
Hidas Zoltán, a PPKE intézetvezető egyetemi tanára
Hörcher Ferenc, az NKE intézetvezető egyetemi tanára
Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója
Szegő György, a Műcsarnok igazgatójaFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Balogh Csaba
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG