- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2022
Magyar Művészet 2022/6
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
Hidas Antal élete végéig kommunistának és internacionalistának vallotta magát. Illyés Gyula is baloldali érzelmű volt, de mindig védte a nemzeti értékeket és érdekeket, felemelte szavát a parasztságért, majd a határon túli magyarokért. A két író értékrendjét világok választják el egymástól. Ennek ellenére Illyést és Hidast baráti viszony fűzte egymáshoz. A szerző kettőjük kapcsolatának két olyan epizódját tárgyalja, amelyek eddig fehér foltjai voltak az Illyés–Hidas-kutatásnak.
Babus, Antal
On the Friendship between Gyula Illyés and Antal Hidas
Antal Hidas professed to be a communist and internationalist all his life. Gyula Illyés also had leftist sentiments, but he always defended national values and interests, and spoke up for the peasantry, and later for Hungarians beyond the borders. The two authors’ values were worlds apart. Nevertheless, Illyés and Hidas were friends. The author discusses two episodes in the relationship between the two, which have so far been a blank spot in the study of the two writers.
Babus Antal PhD: Adalékok Illyés Gyula és Hidas Antal barátságához - - PDF | REZ |ENG
1958 nyarán az MSZMP Központi Bizottsága mellett működő kulturális elméleti munkaközösség Állásfoglalást adott ki a népi írókról, amely a megszilárduló politikai hatalom által elindított leszámolás és rendteremtés sajátos ideológiai-adminisztratív aktusa volt. Illyés Gyula válaszában nemcsak az irodalomtörténeti elemzés mezébe öltöztetett Állásfoglalás történetileg megalapozatlan, elfogult és hamis vádjait utasítja vissza, hanem a népi írók hatalomhoz való viszonyát is vázolja.
N. Horváth, Béla
Illyés and the Powers That Be – 1958
In the summer of 1958, the Working Committee on Cultural Theory attached to the Central Committee of the Hungarian Socialist Workers’ Party (MSZMP) issued a Resolution on the so-called populist (népi) writers. This was a specific ideological and administrative act of repression and policing initiated by the communists who were consolidating their power. In his response, Gyula Illyés not only refuted the historically unfounded, biased and false accusations of the Resolution dressed up in the guise of literary historical analysis, but also outlined the relationship of populist writers to power.
N. Horváth Béla: Illyés és a hatalom – 1958 - - PDF | REZ |ENG
A Szembenézve című Illyés-kötet az 1930-as évek végétől 1943-ig keletkezett verseket tartalmazza. A könyv nem kapott különösebb kritikai visszhangot, és a szakirodalom sem tartja kiemelkedőnek. A szerző amellett érvel, hogy a Szembenézve nemcsak a költői világ alakulásának stádiumaként, hanem önállóan is figyelemre méltó teljesítmény, és viszonylagos mellőzöttsége módot ad a lírai hang elfogulatlan vizsgálatára, Illyés háború előtti és alatti szemléletváltozásának nyomon követésére.
Sturm, László
The Place of Trial, the Justice of the Weak
Szembenézve by Gyula Illyés
The volume entitled Szembenézve [Confrontation] contains poems written between the late 1930s and 1943. The book has not received much critical attention and is not considered outstanding in the literature. The author argues that Szembenézve is a remarkable achievement not only as a stage in the development of the poet’s vision, but also in its own right, and its relative neglect allows for an unbiased examination of the lyrical voice, tracing Illyés’s changing attitudes before and during the war.
Sturm László PhD: A próbatétel helye, a gyengék igaza - Illyés Gyula Szembenézve című kötete - PDF | REZ |ENG
Illyés első verseskötete, az 1928-as Nehéz föld nem csupán irodalmi belépő, hanem a szürrealista versalkotási technikáktól való elfordulás állomása is. A költő hátrahagyja a párizsi korszak avantgárd műfordítói tevékenysége által inspirált kísérleteket, szerelmi megszólalása már sajátosan illyési: a kötet verseiben a századforduló esztétizmusától – szerkezeti értelemben is – távolodó, tájköltészeti, népművészeti és avantgárd hatásokat egyesítő formával lép elő.
Balogh, Gergő
On the Love Poetry of the Young Gyula Illyés
Illyés’s first book of poems, Nehéz föld [Heavy Earth] (1928), was not only a literary debut but also a turning away from surrealist poetic techniques. The poet leaves behind the experiments inspired by the avant-garde literary translations of the Parisian period, and his love language is now specifically Illyésian: in the poems of the volume, he moves away from turn-of-the-century aestheticism—also in a structural sense—and combines landscape poetry, folk art and avant-garde influences.
Balogh Gergő: A fiatal Illyés Gyula szerelmi költészetéről - - PDF | REZ |ENG
Illyés költészettörténeti szerepe az újnépies líranyelv – az avantgárd technikákat is ismerő – modernizálásában múlhatatlannak tűnik. A tanulmány első része arra keres választ, hogy Illyésnek miért nincs irodalmi kultusza jelentősége és elismertsége ellenére sem. A folytatás a számvetés és gyónás lelkiségével érintkező, hátrahagyott verseket vizsgálja. A Semmi közelít (1983) posztumusz anyaga a búcsúvétel szertartásrendjét viszi színre, azt bizonyítva, hogy az időskor versbeszéde akkor is megrendítő, ha nem katartikus.
Halmai, Tamás
Philology and Conscience
The Literary Remains of Gyula Illyés
Illyés’s role in the history of poetry, namely, in the modernisation of the New Folkloric lyric genre, which also used avant-garde techniques, is indisputable. The first part of the paper seeks to answer why Illyés, despite his importance and recognition, fails to enjoy a cult status in literature. The sequel examines the poems left behind, which touch on the spirituality of reckoning and confession. Semmi közelít [Void Approaching] (1983) is a posthumous work that enacts the ritual of farewell, proving that the poetic language of old age is moving even if not cathartic.
Halmai Tamás: Filológia és lelkiismeret - A hátrahagyott Illyés Gyula - PDF | REZ |ENG
Illyés Gyula 1969-ben jelentette meg Kháron ladikján című munkáját, amelyben nem rendszerszerű formában fejtette ki gondolatait az öregedésről és az öregségről. Azonban ez nem azt jelenti, hogy öregségértelmezésének ne volna többé-kevésbé szilárd logikai váza. A tanulmány ennek a szisztematikus megfogalmazás híján részben rejtve maradó alapkoncepciónak az „újraalkotását” kíséreli meg – döntően, de nem kizárólag a Kháron szövegére összpontosítva.
Mórocz, Gábor
‘The Old Are the Young’
Old Age in the Essays of Gyula Illyés
In 1969, Gyula Illyés published his work Kháron ladikján [In Charon’s Boat], in which he expressed his thoughts on ageing and old age in a non-systematic fashion. This does not mean, however, that his interpretation of old age is without a more or less solid logical framework. Focusing mainly, but not exclusively, on the text of Illyés’s late work, the paper attempts to ‘recreate’ this basic concept, which remains partly hidden for lack of a systematic formulation.
Mórocz Gábor: „Az öregek a fiatalok” - Az öregségprobléma alapvonalai Illyés Gyula esszéisztikus írásaiban - PDF | REZ |ENG
Illyés Gyula Puszták népe című művének számos aspektusból kibontott fő témája az uradalmi cselédek végletes és tragikus kiszolgáltatottsága. Az író maga is ebből a világból nő ki, ezért alapos ismeretekkel rendelkezik a puszta kultúrájának gyökereiről, és szociográfusként pontosan látja belső törvényszerűségeit, azonban nem hajlandó ezeket elfogadni. A tanulmányíró A béreslányok kiszolgáltatottsága című fejezetben olvasható öngyilkosság szociológiai és lélektani dilemmáit tekinti át.
Sümegi, István
Death of a Maid
Approaches to People of the Puszta, Chapter Twelve
Explored from many angles, the main theme of Gyula Illyés's People of the Puszta is the extreme and tragic vulnerability of manorial servants. Coming from this world himself, the writer has a thorough knowledge of the roots of the culture of the puszta and, as a sociographer, he sees its internal laws clearly, although he refuses to accept them. The author reviews the sociological and psychological dilemmas of the suicide described in the chapter on the vulnerability of young women on the manor.
Sümegi István PhD, habil.: A cselédlány halála - Közelítések a Puszták népe tizenkettedik fejezetéhez - PDF | REZ |ENG
Ihlető és bátorító évet élt Tamási Áron 1932-ben. A Szűzmáriás királyfit befejezve egyre nőtt darabírói kedve. Olyan színpadi látószöget keresett, amely merőben eltér a népszínművekétől, és mítoszi játékká emeli a népi életet, a székelység hétköznapjait, a magyar sorskérdéseket. A szerző áttekinti, milyen élmények erősítették Tamási drámaírói kedvét, majd azt bizonyítja, főképp Kodály Zoltán Székelyfonó című, 1932 áprilisában bemutatott daljátéka formálta az író színpadi gondolkodását.
Ablonczy, László
An Evening in Zoltán Kodály’s Spinning Room
The year 1932 was an inspiring and encouraging one for Áron Tamási. Having completed the novel Szűzmáriás királyfi [The Virgin-Mary Prince], his desire to write plays grew. Wishing to elevate folk life, the everyday life of the Székely people, and the questions of Hungarian destiny to the level of a mythic spectacle, he sought a theatrical perspective that differed greatly from that of the Volkstück. The author discusses the experiences that strengthened Tamási’s desire to become a playwright, and then demonstrates that Zoltán Kodály’s Székelyfonó, premiered in April 1932, was the main influence on the writer’s theatrical thinking.
Ablonczy László: Egy este Kodály Zoltán fonójában - - PDF | REZ |ENG
A szerző arra keres választ, miért a belső száműzetésben élő Bibó István köré gyülekeztek a Kádár-rezsimmel szemben álló és a rendszert fenntartásokkal szemlélő értelmiségiek. Miért merült ismét feledésbe az akkor piedesztálra emelt életmű? Miért Bibó István példáját ragadta meg az úgynevezett demokratikus ellenzék, amikor Bibó életműve nem tartozott érdeklődési körükbe, más eszmei iskolában nevelkedtek, és a politikai gyakorlat szintjén is másképpen képzelték el a jövőt.
Petrik, Béla
Reflections on the Bibó Memorial Volume, Part Two
The author seeks an answer to the question why intellectuals who opposed the Kádár regime and viewed the system with reservations gathered around István Bibó, who was living in internal exile. Why did his life’s work, which had been put on a pedestal at the time, sink back into oblivion? Why did the so-called democratic opposition seize upon the example of István Bibó, although they were not interested in Bibó’s oeuvre, had been trained in a different school of thought and had a different vision of the future in terms of political practice.
Petrik Béla: Gondolatok a Bibó-emlékkönyvhöz II. - - PDF | REZ |ENG
1956 után a Kádár János vezette, ingatag legitimációjú bábkormány mindent elkövetett, hogy a forradalom ne ismétlődjön meg. Ebben fontos szerepet játszott a közvetlenül a Minisztertanács irányítása alatt álló Tájékoztatási Hivatal, amelynek tevékenysége a tömegkommunikáció szinte minden területére kiterjedt. E jellegzetesen pártállami intézmény szigorú tervszerűséggel és szoros együttműködésben végezte munkáját az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osztályával.
Csatári, Bence
The Role of the Information Office in Foreign Policy Media
Affairs between 1960 and 1963
After 1956, the puppet government of shaky legitimacy led by János Kádár did everything in its power to prevent a repeat of the revolution. The Information Office, which was directly under the control of the Council of Ministers, played an important role in this, covering almost all areas of mass media. This typically party-state institution carried out its work with strict planning and in close cooperation with the Agitation and Propaganda Department of the Central Committee of the Hungarian Socialist Workers’ Party.
Csatári Bence PhD: A Tájékoztatási Hivatal szerepe a külpolitikai médiaügyekben 1960 és 1963 között - - Szász László PhD: Illyés Kinga párbeszédei és (le)hallgatása -
- Karkó Ádám: A költészet híd a realitásokból a lét fölötti valóságok felé - Interjú Tóth Lászlóval
- Sipos Lajos CSc: „A legnagyobb dolog: világot teremteni.” - Tamási Áron A tanulmányt írta Cs. Nagy Ibolya
- Csuday Csaba PhD: A határ filozófusa: Eugenio Trías - José Jiménez: La filosofía del límite En memoria de Eugenio Trías
- Fülöp József PhD: Nagyvonalú szabásminta: a vonal ontológiája - Thorsten Botz-Bornstein: The Philosophy of Lines. From Art Nouveau to Cyberspace
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG