- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2023
Magyar Művészet 2023/4
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A XIX. század első felében a magyar társadalom nem tekintette a színészi pályát elfogadható hivatásnak. A korabeli közvélemény még azt sem látta be, hogy a színészek hasznos dolgot művelnek, és maguk a színészek is úgy vélekedtek, hogy aki e pályát választja, a társadalom mezsgyéjére kerül. A színészek társadalmi megbecsülése a Pesti Magyar Színház megalapításával és a vidéki városok állandó játszóhelyeinek kialakításával kezdett lassan, de folyamatosan javulni.
Gajdó, Tamás
‘Go ahead, then we’ll support you...’
Travelling Theatres and Public Opinion
In the first half of the 19th century Hungarian society did not consider acting a decent trade. The public of the time did not even realize that actors were doing something useful, and the actors themselves believed that those who chose acting as a career would be relegated to the fringes of society. The social esteem of actors began to slowly but steadily improve with the establishment of the Hungarian Theatre of Pest and the creation of permanent venues in provincial centres.
Gajdó Tamás PhD: „Haladjatok, majd aztán pártolunk...” - A vándorszínészet és a közvélemény - PDF | REZ |ENG
A Petőfi-ikonográfiában a költő életében készült arcképek tekinthetők autentikusnak. A később született arcmások, illusztrációk és pályázati munkák nem járultak hozzá releváns jegyekkel a költő ikonográfiájához. A tanulmányíró Révész Imre Petőfi-képei, 1956 képzőművészetének Petőfi-ábrázolása és Ferenczy Béni egyik Petőfi-szobra kapcsán arra mutat rá, hogy a költő képzőművészeti ábrázolásaihoz sorolható művek javarészt Petőfi kultuszát szolgálják.
Sümegi, György
Sándor Petőfi in the Visual Arts
Approximations
In the iconography of Petőfi, the portraits made during his lifetime are considered authentic. Later portraits, illustrations and tender submissions did not make any relevant contributions to the poet’s iconography. With reference to Imre Révész’s Petőfi pictures, the fine-art representations of the poet during the 1956 freedom fight and one of Béni Ferenczy’s Petőfi statues, the author points out that most of the works that can be classified as depictions of the poet in fine art were intended to serve the cult of Petőfi.
Sümegi György: Petőfi Sándor a képzőművészetben - Közelítések - PDF | REZ |ENG
A szerző hat művet választott ki az I. világháború után született Petőfi-megzenésítések közül. Hazafias szimbólumok hallhatók Hubay Jenő Petőfi-szimfóniájában (1923), forradalmi jelképek szervezik Szabó Ferenc Föltámadott a tenger oratóriumát (1955) és Petrovics Emil Petőfi-kantátáját (1973). A költő szerelmi lírája ihlette Dragony Tímea Petőfi-kantátáját (1998) és Dubrovay László Szerelem, szerelem zenekari dalciklusát (2021). Tóth Péter A helység kalapácsa (2009) című kórusoperáját az újraírás derűje jellemzi.
Windhager, Ákos
Petőfi’s Image in Classical Music II.
The author selected six works from the post-World War I compositions set to poems by Petőfi. Patriotic symbols can be heard in Jenő Hubay’s Petőfi Symphony (1923), revolutionary symbols organize Ferenc Szabó’s oratorio The Sea Has Risen (1955) and Emil Petrovics’s Petőfi Cantata (1973). The poet’s love lyrics inspired Tímea Dragony’s Petőfi Cantata (1998) and László Dubrovay’s orchestral song cycle Szerelem, szerelem (2021). Péter Tóth’s choral opera The Hammer of the Village (2009) is characterized by the serenity of rewriting.
Windhager Ákos PhD: A komolyzene Petőfi-képe II. - - PDF | REZ |ENG
Az Ekhnáton című, hét részből álló hosszúvers a Nemes Nagy Ágnes-líra egyik leggazdagabb recepciójú alkotása, de a legújabb filológiai kutatások friss szempontokat nyújtanak a tárgyalásához. Nemes Nagy Ágnes összegyűjtött verseinek 2016-os kiadása olyan, eddig ismeretlen adatokkal, valamint az ezekből fakadó tartalmi következtetésekkel szolgál, amelyek lehetővé teszik, hogy a keletkezéstörténet új összefüggésekkel gazdagítsa az Ekhnáton értelmezését.
Buda, Attila
‘I believe in the resurrection of the body’
Experience and Completion in the Genesis of Ágnes Nemes Nagy’s
poem Ekhnáton
The seven-part long poem Ekhnáton (Ehnaton) is one of the most lavishly reviewed works of Ágnes Nagy’s lyric poetry, but recent philological research provides fresh perspectives for its discussion. The 2016 edition of the collected poems of Ágnes Nemes Nagy provides previously unknown data as well as conclusions about the content of the poems, which allow us to bring new contexts to the interpretation of Ekhnáton.
Buda Attila: „hiszem a test feltámadását” - Élmény és befejezettség Nemes Nagy Ágnes Ekhnáton című versének keletkezéstörténetében - PDF | REZ |ENG
1968 végén Kolozsváron, a Babeș–Bolyai Tudományegyetem védnöksége alatt indult az Echinox című, magyar, német és román nyelvű folyóirat. Az 1980 derekán megjelent összevont lapszám a szerkesztők kivételes összefogását példázza: szinte a teljes anyagnak az a célja, hogy saját oldalról nyújtson betekintést a másik két nemzetiség irodalmába és filozófiai gondolkodásába. A szerző azt mutatja be, hogy a „testvériség” és a transzkulturalitás eszméje miként valósult meg e lapszámban.
Szenkovics, Enikő
A Textbook Example of Transculturality
Issues 1980/3, 4 and 5 of the Trilingual Student Magazine
Echinox, Kolozsvár (Cluj)
At the end of 1968, a Hungarian, German and Romanian-language journal, Echinox, was launched in Kolozsvár under the auspices of the Babeș–Bolyai University. The triple issue, published in mid 1980, exemplifies an exceptional collaboration between the editors: almost all of the material is intended to provide an insight into the literature and philosophical thought of the other two nationalities from one’s own perspective. The author shows how the ideas of ‘fraternity’ and transculturality were put into practice in this issue.
Szenkovics Enikő: A transzkulturalitás iskolapéldája - A kolozsvári háromnyelvű Echinox című diáklap 1980/3–4–5. száma - PDF | REZ |ENG
Keszi Imre Elysium című kötete elsősorban a magyar antifasiszta holokausztepika mintadarabjaként érdemes a figyelemre. Az 1958-ban kiadott regényről nem jelenthető ki egyértelműen, hogy remekmű, de művészi kvalitásai sem vitathatók. A tanulmány az írói pálya módosulásának összefüggésében vizsgálja a regény befogadtatás-történetének első szakaszát: az 50-es években megjelent recenziókat és az emigráns holokauszttúlélők kritikáit értékeli.
Horváth, Péter
Remembering Imre Keszi’s Anti-Fascist Holocaust Novel
The Reception of Elysium in the 1950s and 1960s
Imre Keszi’s volume Elysium is worthy of attention primarily as an exemplary piece of Hungarian anti-fascist Holocaust epic. Although the novel, published in 1958, cannot be described as a masterpiece, its artistic qualities cannot be disputed. Against the background of changes in the author’s career, the paper examines the first phase of the novel’s reception history: reviews published in the 1950s and criticism by Holocaust survivors in emigration.
Horváth Péter PhD: Keszi Imre antifasiszta holokausztregényének emlékezete - Az Elysium fogadtatástörténete az 50-es és a 60-as években - PDF | REZ |ENG
Magyarországon 1956 és a rendszerváltozás között szinte kizárólag a Balázs Béla Stúdióban készültek kísérleti filmek. A tanulmány bemutatja a hetvenedik születésnapját nem rég ünneplő Müller Péter (Sziámi) útját a kísérleti filmhez, és utal későbbi pályájára is. Az 1983-ban készült Ex-kódexen kívül Müller két korábbi alkotását elemzi: a Megváltási kísérletek című, fekete-fehér, televíziós dokumentarista játékfilmet, valamint a Mi jut eszedbe az énekesnőről? című színes főiskolai vizsgadarabot.
Szekfü, András
‘...otherwise we wouldn’t have been able to film them’
Film Director Péter Müller Sziámi and the Ex-Codex (1983)
Between 1956 and the regime-change in Hungary, the Béla Balázs Studio was practically the only production site for experimental films. The paper describes the journey of Péter Müller Sziámi, who recently celebrated his 70th birthday, to experimental film and also touches on his later career. In addition to Ex-Codex (1983), the author analyzes two of Müller’s earlier works: the black-and-white television docudrama Salvation Experiments and the film What Do You Think of the Singer?
Szekfü András PhD, DLA: „...különben nem tudtuk volna filmre venni azokat” - A filmrendező Müller Péter (Sziámi) és az Ex-kódex (1983) - PDF | REZ |ENG
Leonardo első firenzei korszakából a Ginevra de’ Benci portré ismert. A képen látható ifjú hölgy kilétéről nincsenek perdöntő bizonyítékok, azonban az Aragóniai Beatrix-ábrázolások sok hasonlóságot mutatnak a Ginevra de’ Benci portré arcvonásaival és megjelenésével. Az itáliai városállamok és a Mátyás-kori Magyarország között rendkívül szorosak voltak a politikai, kulturális kapcsolatok, ezért Beatrix királynét is ábrázolhatja Leonardo világhírű festménye, a Ginevra de’ Benci portré.
Tóth, Csaba – Módy, Luca
Secrets of the Portrait of Ginevra de’ Benci
The portrait of Ginevra de’ Benci dates from Leonardo’s first Florentine period. There is no conclusive evidence of the identity of the young lady in the picture, but portraits of Beatrix of Aragon show many similarities with the features and appearance of the sitter of the portrait. As the Italian city-states had very close political and cultural ties with King Matthias’s Hungary, Queen Beatrix may well have been the subject of Leonardo’s world-famous painting, the portrait of Ginevra de’ Benci.
Tóth Csaba - Módy Luca: A Ginevra de’ Benci portré titkai - - Boros János: Adversus Haereses - Az első tudásszociológusok ítélték halálra Szókratészt Demeter Tamás írásához
- Mayer Erzsébet: Forma és személyiség - Gondolatok Vajda Lajos életműve kapcsán
- Szász László PhD: Sorsirodalom vagy/és szerepköltészet? - Morfondírozás Szőcs Géza munkásságáról és utókoráról
- Veress Ferenc PhD: Szobrászok társaságában - Szerdahelyi Márk – Borovi Dániel: Szobrok és szobrászok a 19. századi Magyarországon
- Fülöp József PhD: A filozófia esztétikai revíziója - Andrew Bowie: Aesthetic Dimensions of Modern Philosophy
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG