- Terjedelem:
- 182 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Titkárság
- Kiadás éve:
- 2015
Magyar Művészet 2015/4
3. évfolyam 4. szám
Tartalomjegyzék
- Kulin Ferenc PhD: Vallás és művészet -
- PDF | REZ |ENG
Tolcsvai Nagy Gábor
Isten, nyelv és irodalomAz Istenről való megnyilatkozás három tartománya, a mindennapi, a teológiai és a művészi beszéd nyelve ugyanaz, mégis eltérő a jelentés- és mondattana, retorikája és szerkesztése. A nyelv, mint tapasztalati alapú tudás és az Istenről, a megváltásról, a szeretetről való tudás között feszültség áll fenn. Kérdés, hogyan lehet az ontológiai és ontikus körülményeket, véges és végtelen, tapasztalat és beavatottság jellegét és viszonyát a szépirodalmi szövegekben, poétikai keretben megjeleníteni. A XIX. század második felétől az Istenhez, hithez, a valláshoz való irodalmi viszony módja és nyelve gyökeresen átalakult, majd lehetősége is megkérdőjeleződött, ezért a transzcendens irodalmi kifejezésére új megszólalási módokat kellett kidolgozni. A tanulmány három példát mutat be a magyar literatúra közelmúltjából és jelenéből az Istenről szóló beszédben nyelv és irodalom viszonyának jellemzésére. Elsőként Pilinszky János utolsó korszakát vizsgálja, utána Krasznahorkai László Seiobo járt odalent című kötetének transzcendens vonatkozásait, végül Esterházy Péter Egyszerű történet vessző száz oldal – a Márk-változat – című könyvét értelmezi. A három példa áttételesen, egyedi poétikai formákban teszi hozzáférhetővé és a jelentésképzés részévé a véges és a végtelen, a halandó és az örök isteni viszonyát.
Tolcsvai Nagy Gábor DSc: Isten, nyelv és irodalom - - PDF | REZ |ENG
Korpics Márta
„...mert szent Kereszted által megváltottad a világot”
A Kálvária mint művészeti alkotás és a keresztúti ájtatosságnak teret adó építményA tanulmány a katolikus népi vallásosság egy népszerű vallásgyakorlatáról – a keresztúti ájtatosságról – és az ennek teret adó építményről szól. Az ájtatosság végzésének évszázados hagyományai alakították az építészeti megoldásokat (kálvária), az írásos változatot (keresztúti ájtatosság szövegei), a történet vizuális megjelenítését (stációképek) és magát a népszokást. E szakrális építmények művészeti értéke az adott vallásgyakorlat vonatkozásában vizsgálható. Az elemzés azt bizonyítja, hogy a kálvária kommunikációs csatornának is tekinthető, amely a teológiai és a laikus tudás elemei között közvetít.
Korpics Márta PhD: „...mert szent Kereszted által megváltottad a világot” - A Kálvária mint művészeti alkotás és a keresztúti ájtatosságnak teret adó építmény - PDF | REZ |ENG
M. Tóth Géza
Operaelőadás és istentisztelet: Bach Máté-passiója az OperaházbanA szerző néhány évvel ezelőtt felkérést kapott, hogy rendezőként és látványtervezőként az Operaházban színpadra állítsa Bach Máté-passióját. Írása ezt a munkát tekinti át a felkéréstől a bemutatóig. A produkció a Máté-passió Operaházbeli premierjét jelentette, és az előadás volt a mű Mendelssohn-féle átiratának magyarországi ősbemutatója is. A Máté-passió színrevitelénél meghatározó szempont, hogy a liturgikus mű ne öltsön operai jelleget. A rendező még stilizált formában sem kívánta bemutatni a színpadon az evangéliumi eseményeket, és semmiféle – a keresztény ikonográfiai hagyományokat követő – képi illusztrációt nem alkalmazott. Ehelyett egyfajta protestáns szellemiségű, a képek helyett a szövegre összpontosító szcenírozást hozott létre. A látványt a hangzó szöveggel egyidejűleg megjelenő vetített, szövegalapú mozgóképek határozták meg. A kivetülő megjelenítő-értelmező – szövegelemek a zenében rejlő narratív lehetőségeket használták ki, és alkalmazásukkal új, összművészeti alkotás született. Az előadás során az Operaház gazdagon díszített világi terében helyet foglaló komolyzenei koncertközönség egyúttal a szent szövegeket hallgató, olvasó és értelmező közösségé, gyülekezetté vált.
M. Tóth Géza PhD, DLA: Operaelőadás és istentisztelet: Bach Máté-passiója az Operaházban - - PDF | REZ |ENG
Lőrincz Zoltán
A szakrális terek a kereszténység történetébenA tanulmány először arra keres választ: milyen a születő kereszténység viszonya a szakrális térhez. Az ókeresztény irodalom arról vall, a szakrális tér, a templom elkülönítése nem az építészet eszközeivel történt, ezért kérdéses: mi az oka, hogy a kereszténység – miután államvallássá válik – templomokat épített. A második tematikai egység a magyar középkor végének építészeti változásait mutatja be. A hitújítás korai szakasza arra irányult, hogy az előző kor művészetétől elhatárolódjon. Az idézett korabeli zsinati határozatok a művészet és az építészet helyét próbálják kijelölni a formálódó protestáns egyházak életében. Az utolsó szövegrész a mára összpontosít: 1990 óta a történelmi egyházaknak lehetőségük nyílt a szakrális építészet tartalmi és formai kérdéseinek újragondolására. A meginduló templomépítészet a kutatók figyelmét arra irányította, hogy tisztázzák a modern katolikus, evangélikus és református templomépítészet liturgikus követelményeit. A politikai, társadalmi változások nem jelölték ki az egyházak számára a templomépítészet irányát. Az útkeresésük nyomán feltárul az egyházak és a hazai építészet kapcsolatának sajátos, ambivalens jellege.
Lőrincz Zoltán DSc: A szakrális terek a kereszténység történetében - - PDF | REZ |ENG
Papp Ágnes Klára
„Talán az álmon túli csöndben ébredek”
Weöres Sándor álommotívumaiWeöres Sándor lírája kivételesen gazdag álommotívumokban: számos változatban újraírja, átértelmezi a világirodalom olyan álomtoposzait, mint az élet álom, vagy a halál és az álom azonosítása, valamint az álom és az alkotás rokonítása. Az álom képi világának versbéli megteremtése egy sajátos szubjektivitásélmény megformálásának kísérletébe illeszthető. Weöresnél az álom kérdésköre szoros összefüggésben áll a szubjektivitás és transzcendencia tágabb problematikájával, ezért az életműben nehezen határozható meg az álomversek köre. Az elemzés nem a konkrét motívumok képi világa vagy jelentése mentén halad, hanem az egyes képalkotó eljárásokból kiindulva a nyelvi útkeresés állomásait veszi számba. Nem szűkíti le a vizsgálatot azokra a művekre, amelyek egyértelműen exponálják az álom kérdését, mert így kimaradnának olyan alkotások, amelyek a szürreális látomásosság új módozatait teremtik meg: nem tárgyukká teszik vagy metaforaként használják fel az álomvilágot, hanem sajátos álombeszédet hoznak létre – nem az álomról, hanem az álomból szólnak. A tanulmány főképp a térként és a folyamatként színre vitt álom és látomás kérdésével, a lírai én és nem-én, a személyes és a személy fölötti viszonyával foglalkozik.
Papp Ágnes Klára PhD: „Talán az álmon túli csöndben ébredek” - Weöres Sándor álommotívumai - PDF | REZ |ENG
Rácsok Gabriella
Film és teológia párbeszéde Isten csendjéről Ingmar Bergman Úrvacsora című filmje alapjánBergman vallásos témájú filmjei a modern ember vívódását ábrázolják, aki elveszítette a transzcendens bizonyosságát, és létét az értelmetlenség fenyegeti. A hetedik pecséttől (1956) a rendező filmjeinek fő témája: Isten csendje, Isten hallgatása és Isten hiányának a megtapasztalása. A tanulmány az Úrvacsora szereplőinek vallásos reflexiói mögött meghúzódó teológiai kérdéseket írja le, és a film által felvetett dilemmákat gondolja tovább. Bergman munkáiban az isteni és a megváltás keresése nem az evilági szférán kívül történik, mert az „itt” és a „túli” annyira szorosan összetartozik, hogy a transzcendens pólus semlegessé válik, és csak az immanens marad. Egy másik megközelítésben az Isten csendje metaforával Bergman az isteni kifejezhetetlenségét hangsúlyozza, elutasítva ezzel a transzcendens és az immanens ellentétét. A filmnézőnek ez két utat kínál. A transzcendencia alteritásként való megtapasztalása az emberi korlátok egyfajta felfedezése és legyőzése, nem pedig az istenivel való találkozás. De a radikális immanenciának ezen az útján a rendező a hiány ábrázolásával, a kontraszt megrendítő hatásával a transzcendencia, sőt a megváltás utáni vágyat is felébresztheti.
Rácsok Gabriella PhD: Film és teológia párbeszéde Isten csendjéről Ingmar Bergman Úrvacsora című filmje alapján - - PDF | REZ |ENG
Békési Sándor
A fájdalom gyönyörűsége
A teológiai esztétika helye a kultúrában és a művészetbenA teológiai esztétika összehasonlítja a vizsgált korszak filozófiai, politikai, művészeti és etikai sajátosságait, majd e történeti adottságok közös szellemi bázisa mögött a lét lényegi, végső meghatározottságát mutatja be. E tudomány kiindulópontja, hogy az önmagát kijelentő Isten szép, és a teremtett világ minden szépsége ebből a szépségből sugárzik elő. A szép nem a dolgok külső alakzatában található, hanem az Isten emberen és az emberben véghezvitt művének belső tartalmában. Teológiai esztétikai megközelítésben ennek a szépnek három mozzanata van: a szép rútsága, a szép halála és a rút szépsége.
Békési Sándor PhD: A fájdalom gyönyörűsége - A teológiai esztétika helye a kultúrában és a művészetben - PDF | REZ |ENG
Parlagi Gáspár
„Nem hódolok a természetnek a Teremtő helyett...”
Az ikontisztelet és a képrombolás kérdéseirőlA tanulmány teológiai jellegű érveket mutat be a képtisztelet ellen és mellett, valamint azt elemzi, ezek miért nem dönthettek a mai napig a képtisztelet és annak elutasítása közötti vallási viszonyulásban. A képtisztelet és az annak tagadása is a hit tisztaságához való visszatérés igényéből fakad. Az egyik esetben a tiszta hit forrását a Szentírás és az abból rekonstruálható „evangéliumi keresztény” eszmény jelenti, a másikban ez a forrás a szent hagyomány, aminek elsődleges alapja a Szentírás, de meghatározó része a korai atyák által használt szimbólumrendszer és a későbbi ikonteológia is.
Parlagi Gáspár: „Nem hódolok a természetnek a Teremtő helyett...” - Az ikontisztelet és a képrombolás kérdéseiről - PDF | REZ |ENG
Napkeréken
Jankovics Marcell-lel a bibliai mítoszokról beszélget Lőcsei GabriellaHeller Ágnes a Genezis Könyvének filozófiai értelmezésére vállalkozó munkájában azt állítja, hogy a Bibliában nincs mitológia. Jankovics Marcell viszont számos írásában, így heliocentrikus tanulmánykötete, A Nap könyvében is amellett érvel, hogy az egyistenhithez a napkultuszokon keresztül vezetett az út. A legősibb bibliai istenkép mitologikus: a láthatatlan Isten arcát napisteni vonások rajzolják ki. A rendet a világosság szülte, a világosságot a Nap. Nem véletlen, hogy az emberiség alaptörténetei – nyíltan vagy burkoltan – rendre a Nap körül keringenek.
Jankovics Marcell DLA, Lőcsei Gabriella: Napkeréken - Jankovics Marcell-lel a bibliai mítoszokról beszélget Lőcsei Gabriella - PDF | REZ |ENG
Balogh Csaba
Prohászka Ottokár Madách-kritikájaA Tragédia felekezeti szempontú kritikái önálló, egymáshoz illeszkedő sort alkotnak és egyidősek a mű befogadás-történetével. A világi irodalomtörténet-írás akkor figyelt fel a Tragédia katolikus értékelésére, amikor az 1923-as Madách-centenárium alkalmából a kérdéshez a kivételes helyzetű és felkészültségű Prohászka Ottokár is hozzászólt. A püspök értekezéseiben fellelhető irodalmi utalások többnyire a modern literatúrával szembeni ellenszenvéről tanúskodnak, ugyanis Prohászka nem a XX. század, hanem a középkori etika és Dante felől közelít az újabb európai irodalomhoz. Kizárólagos esztétikai értéknek tekintette a transzcendenciából sugárzó erőt, egészséget és jól megkonstruált valóságot. Prohászka főképp a keresztény pesszimizmus teodiceai feloldását keresi a Tragédiában, és saját hitvédő céljait kéri számon a költőn, de apologetikai logocentrizmusa egyetlen ponton sem találkozhat a mitikus és álomszínekből álló drámai költeménnyel. Az ítélkező főpapi pozíció magabiztosságának, a Madách-centenárium ünnepélyességének, valamint a hétköznapi olvasó tanácstalanságának hármas ellentmondása teszi érdekfeszítővé Prohászka püspök Tragédia-kritikáját.
Balogh Csaba PhD: Prohászka Ottokár Madách-kritikája - - Klasszikusok és kortársak a vallások és a művészetek kapcsolatáról -
- PDF | REZ |ENG
Kulin Ferenc
Az esztétikai gondolkodás történetérőlA szerző első lépésként amellett érvel, hogy kudarcot vallottak azok a modern kori kísérletek, amelyek a vallási és a művészi jelenségek történelmi meghatározottságát úgy próbálták bizonyítani, hogy egyfajta fejlődéselvhez igazított értékhierarchiába illesztették azokat. Hegel, Kierkegaard, Hartmann és Lukács György tézisei intellektuális töltetük és tudománytörténeti jelentőségük tekintetében nem emelkednek ki az esztétikai gondolkodás korábbi és későbbi dokumentumai közül. A felvilágosodás és a romantika korában a nyugat-európai nemzeti irodalmak fokozódó érdeklődéssel fordulnak a metafizikai problémák és a transzcendens értékek felé, az egykorú magyar költészetben viszont alig akad nyoma a hitélménynek és a vallási tapasztalatnak. A második tematikai egység arra keres magyarázatot, hogy a magyar literátorok miért reagáltak másképp a kortendenciákra, mint nyugati kortársaik. A tanulmány végül arra hívja fel a figyelmet, hogy számos új összefüggés tárható fel a művészet és a vallás viszonyában, ha azt nem az esztétikai filozófiák felől, hanem a nagy kultúrák kialakulásának törvényszerűségeire, alkati sajátosságaira, szembenállásuk történeti okaira és kölcsönhatásaira figyelve közelítjük meg.
Kulin Ferenc PhD: Az esztétikai gondolkodás történetéről - - PDF | REZ |ENG
Vassányi Miklós
Az Abszolútum esztétikája. A Művészet és a Szép metafizikai levezetése Schelling MűvészetfilozófiájábanSchelling Művészetfilozófiájában a tételes kifejtés elején olvasható általános metafizikai tartalmú 24 paragrafus – amely a Művészet és a Szép eszméjét közvetlenül kívánja levezetni Isten sajátosan megalkotott fogalmából – az újkori eszmetörténész számára is kihívást jelent. A szerző azon részek értelmezésére tesz kísérletet, amelyek belátást adnak az érett Schelling metafizikájába: értéket és ontológiai státuszt tulajdonítanak a művészetnek, a Szép fogalmát egy új ideatan keretei között határozzák meg, valamint eredeti módon láttatják a műalkotás és az eszme viszonyát.
Vassányi Miklós PhD: Az Abszolútum esztétikája. A Művészet és a Szép metafizikai levezetése Schelling Művészetfilozófiájában - - PDF | REZ |ENG
Béres István
Fénykép – szakralitás – emlékezetA fényképezés a kulturális emlékezetért folytatott harc egyik fontos eszközévé vált, ugyanakkor e harc terepe is lett. A szerző azt vizsgálja, ma is létezik-e kapcsolat a fénykép és valóságos referenciája között. Majd a szakrális tárgy és fényképének kapcsolatát elemezve megállapítja, hogy a szentség, a csoda, a titok közvetlen megjelenítésére a fénykép nem vagy csak vitatható módon alkalmas. A fényképek – hasonlóan más képekhez – soha nem egyértelműek, mindig megkövetelik a kontextusalapú értelmezést, vagyis a fényképek önmagukban nem bizonyítanak semmit.
Béres István PhD: Fénykép – szakralitás – emlékezet - - PDF | REZ |ENG
Szőnyiné Szerző Katalin
Beszélgetés Marton Évával2015. augusztus 15-én a Magyar Művészeti Akadémia rendezésében és az egykori ősbemutató színhelyén, a Pesti Vigadó dísztermében a 150 évvel korábbi ősbemutatóra emlékezve szólalt meg Liszt Ferenc Szent Erzsébet legendája. A létrehozó művészi erők spiritus rectora, Marton Éva nélkül az előadás nem jöhetett volna létre. A művésznőt pályafutása során végigkísérték Liszt dalai, és három szerepe is Árpád-házi II. András korához kapcsolódott: a Bánk bán meráni Gertrúdja, valamint Szent Erzsébet szólama Liszt Legendájában és Wagner Tannhäuserében.
Szőnyiné Szerző Katalin: Beszélgetés Marton Évával - - PDF | REZ |ENG
Küllős Imola
Erdélyi Zsuzsanna, a vallásos folklór kutatójaA személyes hangú pályakép az „imádságok nagyaszszonyának” is nevezett Erdélyi Zsuzsanna (1921–2015) életútját és munkásságának legfontosabb eredményeit foglalja össze. Felidézi kutatói kíváncsiságát, sokoldalúságát és az általa meghatározónak tartott vallásos hagyományért vívott küzdelmét. Erdélyi Zsuzsanna legismertebb és legjelentősebb tudományos érdeme, hogy a középkori, ferences gyökerekkel bíró, európai hátterű szakrális közköltészetet – amelyet a folklorisztika archaikus népi imádságnak nevez – tudományközi vizsgálat témájává tette. A szórványos imaadatokat elsőként ő definiálta önálló folklórműfajként – rámutatva művelődés- és költészettörténeti jelentőségükre, és ezzel mintát adott a magyar, olasz, lengyel, délszláv és egyéb külföldi kutatásoknak. Az időben és térben egyre szélesedő összehasonlító történeti-filológiai kutatásaival a hazai és a nemzetközi tudományos diskurzus figyelmét e kihalóban lévő vallásos, szóbeli örökségre irányította. Erdélyi Zsuzsanna csaknem fél évszázados, áldozatos gyűjtő- és leletmentő, történeti-filológiai munkássága megkerülhetetlen eredményekkel gyarapította a nemzeti kultúrát. Az archaikus népi imádságok további elemzése egy újabb kutatónemzedék komoly feladata lesz.
Küllős Imola DSc: Erdélyi Zsuzsanna, a vallásos folklór kutatója - - PDF | REZ |ENG
Kulin Veronika
René Girard: Látám a sátánt, mint a villámlást lehullani az égből. A kereszténység kritikai apológiája.Girard könyve keresztény szemléletű és tudományos igényű kultúraelméletet. Központi gondolata, hogy a Sátán annak a hatalomnak a megszemélyesítője, amely az embereket úgynevezett mimetikus versengések fogságában tartja, és a társadalmakban kirobbanó válságokat a bűnbakképzés mechanizmusával oldja meg. Amíg a mítoszok leplezik a megbékélési folyamat mögötti erőszakot, addig a Biblia felfedi azt: Krisztus kereszthalála is a mimetikus agresszió eredménye, de az evangéliumok nyilvánvalóvá teszik ezt az agressziót, és az áldozat tökéletes ártatlanságát hirdetik.
Kulin Veronika: René Girard: Látám a sátánt, mint a villámlást lehullani az égből. A kereszténység kritikai apológiája. - - PDF | REZ |ENG
Farkas Ádám
A hetedik naponA szobrászművész szerző elmélkedésében arra figyelmeztet, hogy a megáldott és megszentelt hetedik napon az embernek ki kell lépnie az általa formált részletvalóságból, és a teljesség irányába kell emelkednie. Az ünnep egyszerre számadás és hálaadás, ajándéka pedig egy biztonságot adó létélmény. A művészet a kezdetektől az emberi közösségek ünnepeinek eszköze, és léte nem választható el a materiális világ felett álló szellemi szférával történő érintkezéstől. A XIX. században az európai civilizáció egyre nagyobb veszélybe kerül, a fennmaradásához nélkülözhetetlen ünnepi megtisztulást csak a művészet segítségével érheti el.
Farkas Ádám DLA: A hetedik napon - - PDF | REZ |ENG
Jankovics Marcell
Ünnepeink 1981-benMacskássy Katalin (1942–2008) a hetvenes évek első felében alkotta meg azt a filmműfajt, amelyben jelentőset alkotott: az animációs dokumentumfilmet, a gyermekszociográfiát. A súlyos társadalmi gondokra, a szocialista Magyarország torzulásaira gyerekhangon, gyerekrajzokkal próbálta fölhívni a figyelmet. Legpolitikusabb filmje az Ünnepeink (1981) azt a zagyvalékot mutatja be, ami az akkori kisiskolások fejében élt a Kádárkor kötelező ünnepeiről. A gyerekszájak leleplezik az ünnepekben és hétköznapokban megnyilatkozó agymosást. A filmben látható gyerekrajzok azt bizonyítják, az ideológia gépezete majdnem hibátlanul működött.
Jankovics Marcell DLA: Ünnepeink 1981-ben - - PDF | REZ |ENG
Szász Zsolt
Ünnep minden időbenAz identitását kereső és a civilizációs nyomás alól szabadulni vágyó fiatal nemzedék az archaikus kultúrák örökségének felfedezésére és a modern szellemi életbe való integrációjára törekszik. Az archaikus ünnepek olyan totális szemléletet tükröznek, amelynek alapja a nagy világidőben való folyamatos tájékozódás. Újrateremtik az emberben azt a képességet, amely évezredeken át alkalmassá tette, hogy környezetét a természeti törvényekkel összhangban uralja. A mai ünnepeknek is ezt a „szellemi ökológiát” kellene szolgálniuk.
Szász Zsolt: Ünnep minden időben - - PDF | REZ |ENG
Bogárdi Szabó István
Ami ünnep és ami szentAz individualitás korában a közösségek bomlásával arányosan gyarapodnak az ünnepek, főképp a magánünnepek. Mégis általános a benyomás, hogy a mai kor embere valódi ünnepek nélkül él. Az ünnep emelkedettsége, szépsége egyre rejtettebb és sérülékenyebb, ezért a tágabb dimenziók, a közös részvétel, a történelmi emlékezet, az ember együttes létigenlése fokozatosan kiszorul az ünnepek teréből. Az ünnep: cselekménybe rendezett identitás, az adott életszakaszt nagyobb keretbe foglaló találkozás. Az istenérzék egyúttal ünnepérzék is – Isten, aki megszövi a lélek ünnepi ruháját.
Bogárdi Szabó István PhD: Ami ünnep és ami szent -
- TELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
A szerkesztőbizottság elnöke: Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
Szerkesztőbizottság: Albert Gábor, Fabényi Júlia, Farkas Ádám, Jankovics Marcell, Kelemen László, Mezei Gábor, Vígh Andrea
Főszerkesztő: Kulin Ferenc
Társ-főszerkesztő: Kucsera Tamás Gergely
Főszerkesztő-helyettes: Turi Attila
Szerkesztők: Balogh Csaba, Csuday Csaba
Laptervező: Árendás József
A szerkesztőség címe: 1051 Budapest, Vörösmarty tér 1. II. emelet
szerkesztoseg@mma.hu
Szerkesztőségi órák: kedden 14-től 17 óráig
Megjelenik negyedévente
Nyomás: Kontaktprint
ISSN 2064-3799SZERKESZTŐBIZOTTSÁG