- Terjedelem:
- 156 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2020
Magyar Művészet 2020/04
Tartalomjegyzék
- Falusi Márton PhD: Bevezető -
- PDF | REZ |ENG
A szerző családi emlékeit idézve szemlélteti, hogy a törvényeit fel nem adó élet más dimenzióban működik, mint a történelem. Bármilyen mélyen élik és szenvedik meg közösségük sorsát, az embereknek mindennapjaikban saját idejük parancsol. Leginkább a múlt magánlevelei tanúskodnak arról, hogy a megemlékezéseket előhívó, szimbolikus jelentésű pillanatok mögött is ott voltak a hétköznapok. A trianoni tragédia személyes oldaláról vallanak azok a levelek, amelyeket a szerző nagyapja írt Budapestről menyasszonyához, a Magyarországtól elszakított Rózsahegyre.
Gróh Gáspár, dr.: Százéves levelek - - PDF | REZ |ENG
Székelyföld sajátos társadalmi fejlődésének köszönhetően a háromszéki udvarházaknak kivételes az építészettörténeti értéke. E nemesi kúriák egykori lakóik életmódjának emlékét őrzik, és megjelenésükkel kitűnnek a falusi házak közül. A Háromszék déli határán fekvő, különleges hangulatú Bikfalva jól példázza a határvédő székely települések felépítését. A tanulmány az építészettörténeti sajátosságok után a faluképvédelmi program lépéseit és eredményeit, majd a felújítások művészettörténeti értékeit ismerteti. Végül arra tér ki, miként lehet bekapcsolni Bikfalvát a kortárs művészeti élet áramába.
Várallyay Réka: Formanyelvében is él a nemzet - Kísérletek egy határvédő székely falu értékvédelmére - PDF | REZ |ENG
2018 óta a Nemzeti Színház évadjai a Csíksomlyói passió – házon kívüli és szezon előtti – előadásaival kezdődnek. A rituális közegben – például a Kis- és Nagy-Somlyó közötti nyeregben – tartott, sajátos üzenetet közvetítő előadások a kőszínházi bemutatók új értelmezési tartományát nyitják meg. A Csíksomlyói passió azt bizonyítja, hogy a műalkotás nem zárt, autonóm egység, hanem túlmutat önmagán, és ezzel szétfeszíti a művészet meghatározásának azokat a kereteit, amelyek a felvilágosodás óta érvényesek. Vidnyánszky Attila rendezése művészetfilozófiai problémát vet fel, és eredeti választ ad erre a kérdésre.
Lukácsy György: Az ellentmondás jelei - Vidnyánszky Attila Csíksomlyói passió című színházi rendezéséről - PDF | REZ |ENG
Kuncz Aladár Kolozsváron nőtt fel, majd Budapesten élt, de az 1910-es évek nagy történelmi eseményei eltérítették pályáját. Trianon után váratlanul visszaköltözik gyermekkora városába, ahol a kisebbségi magyar irodalom egyik meghatározó szerkesztője és vezére lesz. A tanulmány arra keresi a választ, hogyan hatottak Kuncz Aladár életére és irodalmi működésére az I. világháborút lezáró békerendszer következményei. A szerző az alkotói pálya rekonstrukciójakor feltárja az életút döntési helyzeteit, a mögöttük lévő okokat, érveket és motivációkat.
Juhász Andrea: Kuncz Aladár hazatér Kolozsvárra - Egy személyes választás története, dilemmái - PDF | REZ |ENG
A magyarok és a szlovákok közel ezer évig közös államban éltek. Útjaik a két nép által ellentétesen megélt és megítélt 1918-as esztendő után váltak szét. Kisebbségeik révén azonban továbbra is szoros kapcsolatban maradtak, és komoly szellemi, kulturális párbeszédet folytattak. A megváltozott államhatárok és az új hatalmi rendszer kihatott a kétoldalú kapcsolatokra: nemcsak a hagyományosan aszimmetrikus erőviszonyok módosultak, hanem lassan elindult az addig megszokott sztereotípiák átértékelése is. A tanulmány ezt a folyamatot mutatja be.
Halász Iván, dr., PhD: Változó államhatárok, átalakuló aszimmetriák - A magyarok ábrázolása az 1918 utáni szlovák irodalomban - PDF | REZ |ENG
A XIX. és a XX. század fordulójától három szólam határozza meg a Tragédia protestáns recepcióját: elhatárolódás Erdélyi János téziseitől és a katolikus kritikáktól, valamint Madách és a reformáció kapcsolatának tisztázása. E három téma Ravasz László 1923-ban elmondott Madách-emlékbeszédében fut össze. A szerző amellett érvel, hogy az „Ige-teológusa” szól a centenáriumi köszöntőből. A református püspök a Tragédia fontos szereplőjévé teszi Krisztust, de az így kiegészített, továbbgondolt mű már nem Madách, hanem Ravasz László „misztikus eposza az örökkévalóságnak”.
Balogh Csaba PhD: Ave Restaurator! - Ravasz László Tragédia-értelmezése - PDF | REZ |ENG
Trianon után a magyar komponisták azzal a kihívással szembesültek, hogy miként örökítsék meg a nemzet fájdalmát a zene egyetemes nyelvén. Számos, a történelmi tragédia hatására született rövidebb alkotás szólalt meg idehaza, de ezek külföldön értelmezhetetlenek voltak: zenei szimbólumaikat nem értette a magyar kultúrában járatlan közönség. A művészi programot végül Bartók (Táncszvit, Cantata profana) Kodály (Psalmus Hungaricus) és Dohnányi (Ruralia Hungarica) valósította meg 1923- ban, és a történelmi tárgyat megjelenítő zenedarabjaik rendkívüli nemzetközi sikert arattak.
Windhager Ákos PhD: Trianon zenei emlékezete 1920 és 1938 között - - PDF | REZ |ENG
A trianoni döntés hatása Kosztolányi életművében változó tendenciát mutat: a kezdeti elkeseredett költői gyászbeszédtől a megoldást kereső, a nemzetet anyanyelvben egyesítő, a nyelvi haza programját megfogalmazó művek soráig vezet az út. A szerző a Trianonhoz kapcsolható alkotások közül egy kevéssé ismert Kosztolányi-szöveget választ ki, amely már megváltozott szemlélettel szól a békediktátum következményeiről. Öt évvel a tragédia után születik a Patália című, egyfelvonásos játék. A groteszk jelenet a Piroska és a farkas című mese újraírt, modernizált változata.
Fráter Zoltán PhD: A csehszlovák nagymama - Kosztolányi válaszai a trianoni traumára - PDF | REZ |ENG
A trianoni békeszerződés értelmében Erdély a Román Királyság részévé vált. E jogi változás heraldikai szempontból is jól dokumentálható. A szerző ismerteti a régi és a helyükbe lépő új címerek történetét, alkalmazásuk módját, valamint értelmezi a bennük látható szimbólumokat. Összegzésként megállapítja: a központilag irányított románosítás és görögkeletiesítés szellemében néhány év alatt szinte minden jelképet megváltoztattak. A legtöbb esetben durván megsértették a címertani hagyományokat, és eltüntették a magyar történelmi múltra utaló motívumokat.
Szekeres Attila István PhD: Címerváltoztatások Romániában Trianon után - - PDF | REZ |ENG
Az 1918 novemberében kikiáltott független lengyel állam fennmaradásáért a lengyeleknek két esztendőn át háborút kellett folytatniuk. A tanulmány első része a cseh–lengyel konfliktus kirobbanását, a Cieszyni Hercegség, Árva megye és a Szepesség hovatartozásáért folytatott harcokat ismerteti. Majd arra mutat rá, hogy az I. világháború alatt a magyar politikusok és híveik tehetetleneknek bizonyultak a Magyarország felszámolását hirdető propagandával szemben. Nem vették komolyan a veszélyt, illetőleg elhárítására ábrándokból férceltek programot.
Kovács István CSc: A nagy háború nyomán szerveződő lengyel állam és a felbomló Magyar Királyság, - avagy a Versailles-ba vezető diadalút és keresztút - PDF | REZ |ENG
Magyarországon az 1890-es évek közepéig a házassági bíráskodás rendszere bonyolult, sokszor átláthatatlan volt. A főszabály szerint minden felekezet saját híveinek házassági ügyeiben ítélkezhetett, a protestáns felekezetek kivételével, amelyeknél a világi ítélkező fórumok jártak el. Ezzel szemben az erdélyi protestánsok ítélkezhettek a házassági jogvitáikban. A szerző az erdélyi református egyház szemszögéből mutatja be a vegyes házasságokra vonatkozó állami és egyházi szabályokat, az egyes felekezetek közötti együttműködések főbb vonásait és az ezekre alapuló joggyakorlatot.
Nagy Péter PhD: Vegyes házasságok az erdélyi református egyházban a XIX. század második felében - - PDF | REZ |ENG
Balázs Béla életútjának egyik ismeretlen epizódja az 1948 júniusában tett párizsi út, amelynek során a Bureau International de Filmologie összejövetelén vett részt. A szerző két, levéltári követségi jelentés alapján rekonstruálja és értékeli a neves magyar filmesztéta szereplését. Balázs Béla alighanem félreértelmezte a filmológia (a francia „filmologie”) kifejezést. 1945-re – a Szovjetunióban töltött másfél évtized után – már elmaradt az egyetemes filmművészet fejlődésétől, nem érzékelte, hogy időközben új korszak kezdődött a film világában és tudományos vizsgálatában.
Szekfü András PhD, DLA: Balázs Béla, Szabó Zoltán és a filmológia – Párizs, 1948 - Dokumentumközlés, kommentárokkal - PDF | REZ |ENG
A szerző fő állítása, hogy ma is létezik népi építészet, de ennek ikonográfiája élesen eltér a kanonizálttól, létrejötte pedig a ház léptékét meghaladó térbeli asszemblázs. A snassz, az új-népi építészet és a népi historizmusok között megjelenő tárgyalakulatok egyaránt származnak egyfajta esztétikai igényből és a jógazda-szemléletből. A tétel igazolására a tanulmány első szakasza szétbontja a vallás–nép–művészet fogalomhármasát, majd a vallás és az építészet legtágabban értelmezett kapcsolatát mutatja be. A második rész a nép és az építészet fogalomkettősét dekonstruálja.
Wesselényi-Garay Andor PhD: A snassztól a spontánig - A népi építészet új megjelenési formái - Peéry Rezső: Trianon – negyven év távlatából -
- Kovács István CSc: SZEMLE - A „tiszteletbeli hazaáruló” - Görgei Artúr válogatott írásai. Értekezések, vitairatok, cikkek interjúk 1848–1915.
- Bencze Dávid: SZEMLE - Trianon okai Jozef Hajko értelmezésében - Jozef Hajko: Odsúdení na dohodu. Spoločné tisícročie Slovákov a Maďarov.
- Monostori Imre CSc: SZEMLE - Monográfia Borbándi Gyuláról - Petrik Béla: Borbándi Gyula. Egy sors a küldetés és szolgálat jegyében.
- Szekeres Attila István PhD: SZEMLE - Trianon 100 – Romániában -
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Kucsera Tamás Gergely,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára.
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke.
Szerkesztőbizottsági tagok: Fabényi Júlia,
Farkas Ádám, † Fekete György, Jankovics Marcell,
Kelemen László, Mezei Gábor, Vigh Andrea
Megbízott főszerkesztő: Falusi Márton
Társ-főszerkesztő: Kucsera Tamás Gergely
Főszerkesztő-helyettes: Turi Attila
Megbízott főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
Laptervező: Árendás József
A szerkesztőség címe:
1051 Budapest, Vörösmarty tér 1. IV. emelet
szerkesztoseg@mma.hu
Szerkesztőségi órák: kedden 14-től 17 óráig
Megjelenik negyedévente
Ára számonként: 990 Ft
Nyomás: Kontaktprint
ISSN 2064-3799
Előfizetés: Fekete Ádám lapmenedzser
fekete.adam@mmakiado.hu
06-30/724-9720
www.magyar-muveszet.huSZERKESZTŐBIZOTTSÁG