- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2022
Magyar Művészet 2022/3
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
Az 1970-es évek második felére tehető a ritualisztika tudománytörténeti bemutatkozása. Az új diszciplína misszióját a vallástudomány (vallásfenomenológia), a liturgiatudomány és az antropológia rítusokhoz kapcsolódó elméleti és módszertani egyesítése jelentette. A szerző áttekinti a ritualisztika társadalom- és tudománytörténeti gyökereit, azokat a pontokat, amelyek a forrását adó társtudományokhoz kapcsolják, illetőleg elválasztják ezektől, majd a ritualisztika jelenlegi főbb elméleti és kutatási irányait ismerteti.
The Academic Position of Ritual Studies
The second half of the 1970s saw the debut of ritual studies in the history of scholarship. The mission of the new discipline was to unite the theoretical and methodological aspects of the study of religion (phenomenology of religion), liturgical science and anthropology in relation to rites. The author reviews the socio-historical and scholarly roots of ritual studies, the points that link it to and separate it from its parent co-disciplines, and the main theoretical and research directions of ritual studies today.
Egyed Attila: A ritualisztika tudományos helyezkedése - - PDF | REZ |ENG
A hangok és szövegek, a színek és formák, az illatok, a mozgások, a tapintható alkotások azt bizonyítják, hogy a középkor embere a liturgikus szertartások megalkotása során figyelembe vette a megismerés és a lélek érzéki jellegét, mert tudatában volt az általános emberi léthelyzet sajátosságainak. A maga teljességében a liturgia jel is: az érzékek számára megközelíthető módon utal Istenre. Kapcsolatot hoz létre a látható és a láthatatlan között, úgy tárja fel Istent, amennyire ez a teremtett világban lehetséges.
On the Senses from the Perspective of Liturgical Theology
Sound and text, colour and form, smell, movement, tangible works of art show that in the creation of liturgical rites, medieval man took into account the sensuality of cognition and the soul, because he was aware of the specificities of the general human condition. Liturgy in its entirety is also a sign: it refers to God in a way that is accessible to the senses. It establishes a link between the visible and the invisible, revealing God as far as is possible in the created world.
Stamler Ábel: Az érzékekről a liturgikus teológia szempontjából - - PDF | REZ |ENG
A Brit-szigeteken és a német nyelvterületen számos olyan, templomon belüli építmény maradt fenn, amely a szentély vagy a kórus és a templomhajó határának hangsúlyozására szolgál, ezeket – átfogó szakkifejezéssel – rekesztőszerkezeteknek nevezik. Funkciójuk vizsgálata olyan egyháztörténeti, teológiai kérdések bevonását teszi szükségessé, amelyek a katolicizmuson belüli diskurzusok és mozgalmak hatását tükrözik. A rekesztőszerkezetekről való gondolkodás szorosan összefügg a katolikus liturgiáról alkotott képpel.
Liturgical Space and the History of the Liturgy
Challenges in the Study of Western Rood Screens
In the British Isles and the German-speaking world, a number of structures, so-called rood screens, survive within churches that serve to accentuate the boundary between the sanctuary or choir and the nave. An examination of their function requires the inclusion of church historical and theological issues that reflect the influence of discourses and movements within Catholicism. Reflections on rood screens are closely related to our understanding of the Catholic liturgy.
Suba Katalin: A liturgikus tér és a liturgiatörténet - A nyugati szentélyrekesztők kutatásának problémái - PDF | REZ |ENG
Az 1970-es évek Magyarországán létrejön egy szellemi műhely, amely egyesíti a tudományos kutatást, az előadó-művészetet és az egyházi gyakorlatot. Bebizonyítja, hogy a középkor liturgikus éneke használatba vehető, a hanglemezeken túl is újjáéledhet a magyar gregorián. A tanulmányíró ismerteti azokat a tényezőket, amelyek e nagyszabású rekonstrukciós kísérletet indokolttá és hitelessé teszik, vagyis egy jellegzetesen premodern tevékenység jelentőségét érzékelteti a modern környezetben.
Music and Liturgy
The Resurrection of the Hungarian Gregorian Chant
In Hungary in the 1970s, an intellectual workshop was created, combining academic research, the performing arts, and church practice. It proved that the liturgical chant of the Middle Ages could be put to use, and that the Hungarian Gregorian chant could be revived beyond the boundaries of phonograph records. The author describes the factors that made this large-scale attempt at reconstruction both justified and credible, i.e. he highlights the significance of a distinctively premodern activity in a modern context.
Földváry Miklós István: Zene és liturgia - A magyar gregoriánum föltámasztása - PDF | REZ |ENG
A III. Béla uralkodása végén másolt Pray-kódex – a benne található ómagyar nyelvemléknek köszönhetően – a magyar középkor legértékesebb könyve, és főképp szakramentáriumnak, azaz korai misekönyvnek tekinthető. A szerző a Pray-kódex miséiben és egyéb ordóiban előforduló euchológiai (imaköltészeti) műfajokat mutatja be. A kódex közel kétezer euchológiai tétele főképp liturgikus funkciót tölt be, és csak másodsorban önálló szépirodalmi alkotás, de fontos hangsúlyozni e részek esztétikai értékét is.
Literature and Liturgy in the Pray Codex
Genres in Latin-language Priestly Prayer Texts
Copied at the end of the reign of Béla III, the Pray Codex is the most valuable book of the Hungarian Middle Ages due to the Old Hungarian language monuments it contains, and can be also regarded as a sacramentary, i.e. an early missal. The author presents the euchological (prayer poetry) genres found in the masses and other ordos of the Pray Codex. The nearly 2,000 euchological items in the codex are primarily of liturgical function and only secondarily literary works in their own right, but it is important to stress the aesthetic value of these passages.
Horváth Balázs: Irodalom és liturgia a Pray-kódexben - A latin nyelvű papi imaszövegek műfajai - PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró a rítus és a mítosz, valamint a kultusz és a rítus összefüggéseit ismertetve amellett érvel, hogy a rítus központi sajátossága a szent és a profán megkülönböztetése. A rítus szigorúan szabályozott rendje a szenttel való kapcsolattartásról szól, a transzcendens felé irányul. A profán rítusokat nem szükséges rítusnak tekinteni, mivel a bennük megjelenő szokások társadalmi jelentősége, adott esetben nélkülözhetetlensége független attól, hogy lehetséges-e ezeket beilleszteni a rítus kategóriájába.
The Rite – and What It Is Not
Discussing the relationships between rite and myth, and cult and rite, the author argues that the central feature of rite is the distinction between the sacred and the profane. The strictly regulated order of rite is about maintaining contact with the sacred; it is oriented towards the transcendent. Profane rites need not be considered as such because the social significance, or, in cases, indispensability, of the practices they represent is independent of whether it is possible to include them in the category of rite.
Szepessy Péter Donát PhD: A rítus – és ami nem az - - PDF | REZ |ENG
A széles tudománytörténeti tabló a rítus- és a kommunikációkutatás történeti ívét, érintkezési pontjait mutatja be. Kezdetben a rítus a valláshoz szorosan kapcsolódó szakrális cselekvést jelentett. Az áttekintés végén nyitott kérdés áll: a kommunikáció rituális elmélete miként értelmezi a világhálót? Annyi bizonyos, hogy rítusok ma is élnek, és az emberrel együtt mindenhol jelen vannak – legyen szó a fizikai valóságról, a hagyományos média nyilvánosságáról vagy a web 2.0 nyújtotta interaktivitásról.
Only What’s Human Remains
This broad tableau of academic history shows the historical arc and points of contact between the studies of ritual and communication. Initially, ritual meant sacred action closely linked to religion. The review ends with an open question: how does ritual theory of communication make sense of the World Wide Web? What is certain is that rituals are still alive and everywhere with us—be it in physical reality, in the public sphere of traditional media, or in the interactivity of the Web 2.0.
Veczán Zoltán: Csak az marad, ami emberi - - PDF | REZ |ENG
Vaclav Nizsinszkij, Alvin Ailey és Maurice Béjart – különféle felfogással és háttérrel – a színpadi tánc reritualizálását valósította meg. Mindhárom, XX. századi koreográfus láthatóvá tette a tánc archaikus-rituális jelentését. Ehhez kapcsolódik a tanulmány fő kérdése: milyen e táncművészi jelentéstartalmak viszonya a keresztény szakralitáshoz? A szerző Christopher Dawson vallás- és kultúrtörténész kutatásai nyomán jelöli ki a három koreográfus életművének helyét a tánc történetében.
The Resacralisation of Dance in the Works of 20th Century
Dance Modernism – Vaslav Nijinsky, Alvin Ailey, Maurice Béjart
Reflections on the Philosophy of Dance and Culture inspired
by Christopher Dawson
Vaslav Nijinsky, Alvin Ailey, and Maurice Béjart—from backgrounds and with different conceptions—accomplished a re-ritualisation of stage dance. All three 20th century choreographers made visible the archaic-ritual meaning of dance. Related to this is the main question of this paper: what is the relationship of these dance connotations to Christian sacrality? The author draws on the research of the historian of religion and culture Christopher Dawson to locate the three choreographers' oeuvres in the history of dance.
Bólya Anna Mária: A tánc reszakralizálódása a XX. századi tánc-modernizmus életműveiben – Vaclav Nizsinszkij, Alvin Ailey, Maurice Béjart Tánc-kultúrafilozófiai gondolatok Christopher Dawson nyomán - Tánc-kultúrafilozófiai gondolatok Christopher Dawson nyomán - PDF | REZ |ENG
Az ember tragédiája megjelenése után három héttel terjedelmes műismertetést közöl a Családi Kör című hetilap. E névtelen cikk a Madách-kultusz megszületésének első dokumentuma. Az ismeretlen szerző írását kritikának álcázza, de valódi célja – a korabeli értékelők közül egyedüliként – a kritikai gondolkodás felfüggesztése. Retorikai eszközei és értelmezési manőverei azt sugallják, hogy Madách géniusza és a Tragédia remekmű státusza megkérdőjelezhetetlen, ezzel kapcsolatban nincs helye ellenvetésnek.
“This Book Was Conceived by The Sunbeams of Immortality”
The Genesis of Madách’s Cult in Literary Criticism
Three weeks after the publication of The Tragedy of Man, the weekly magazine Családi Kör (Family Circle) published an extensive review of the work. This anonymous article was the first to document the birth of the Madách cult. The unknown author disguised his piece as a review, but its real purpose—unique among contemporary reviewers—was to suspend critical thinking. Its rhetorical devices and interpretative manoeuvres suggest that Madách’s genius and the status of The Tragedy as a masterpiece are unquestionable, with no room for argument.
Balogh Csaba PhD: „e könyv a halhatatlanság napsugaraitól fogamzott” - Madách irodalomkritikai kultuszának születése - Kovács István CSc: Egy lexikonszócikk által előhívott emlékképek és széljegyzetek -
- Petrik Béla: Egy per mindenki halálán túl - Székely László: „A jó mostoha történetét még nem írták meg” - Babits Mihályné Török Sophie és Babits Ildikó peres aktái
- Sturm László: A bontó Blake - Földényi F. László: Newton álma
- Szathmári Edina: Részkérdések teljessége - Ars Sacra. A liturgikus művészet kézikönyve
- Fülöp József PhD: Zenébe foglalt lélekzet: a tintinnabuli esztétikájához és teológiájához - Arvo Pärt. Sounding the Sacred
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
Korrektor: Aranyossyné Bondi Judit, Laczkó Katalin
Képszerkesztő: Bánki Ákos
Tervezőgrafikus: Alajbeg Afrodite
Tördelőszerkesztő: Heckmann Tamás
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG