- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2023
Magyar Művészet 2023/1
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A szerző a római császár és sztoikus bölcselő Elmélkedéseit elemzi, és összeveti Homérosz és Vergilius eposzaival. Marcus Aurelius a megismételhetetlen individuum fogalmától jutott el a visszavonhatatlan halál tragikumának érzéséhez és az idő irreverzibilis folyamatként való értelmezéséhez. De azt is látta, hogy az így kibontakozó életfelfogás elviselhetetlen, ezért megkísérelte magát és olvasóit egyfajta intellektuális (ön)szuggesztióval kivonni e belátás hatása alól.
‘Upon the ground / The winds strew one year’s leaves’
Time, Individuality and Death in Marcus Aurelius’ Meditations
The author analyses the Roman emperor and Stoic philosopher’s Meditations and compares them to the epic poems of Homer and Virgil. Marcus Aurelius moved from the notion
of the unrepeatable individual to a sense of the tragedy of death as something irreversible and to the understanding of time as an irreversible process. But he also saw that the view of life unfolding in this manner was unbearable, and so he attempted to extricate himself and his readers from the influence of this insight by a kind of intellectual (self-)suggestion.
Sümegi István PhD, habil.: „Földre sodorja a lombot a szél...” - Idő, individualitás és halál Marcus Aurelius Elmélkedéseiben - PDF | REZ |ENG
Kemény Katalin és Hamvas Béla közösen írt munkája, az először 1947-ben napvilágot látott Forradalom a művészetben – Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon egyedülálló helyet foglal el a XX. századi magyar művészetelméleti irodalomban. A korábbi értelmezések többnyire megkerülték annak a kérdésnek a megválaszolását, hogy ténylegesen mi olvasható a kötetben, ezért a tanulmány írója a mű hangsúlyozottan szövegközpontú elemzésére tesz kísérletet.
Duet I
Katalin Kemény’s and Béla Hamvas’s joint work, Forradalom a művészetben – Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon [Revolution in the Arts: Abstraction and Surrealism in Hungary], first published in 1947, occupies a unique place in the Hungarian art theoretical literature of the 20th century. As previous interpretations have mostly avoided answering the question of what the volume actually contains, the author of this paper attempts a more text-centred analysis of the work.
Szántó F. István PhD: Négykezes I. - - PDF | REZ |ENG
Vajon Leonardo da Vinci vagy Giovanni Antonio Boltraffio alkotása a Szépművészeti Múzeumban található Mária gyermekével című festmény? A szerzőség dilemmája szinte egyidős a kép ismertté válásával, magyar nyelven és kellő alapossággal utoljára hat évtizeddel ezelőtt vizsgálták a kérdést – de megnyugtató válasz máig nem született. A tanulmányíró áttekinti a szakirodalom érveit és ellenérveit, majd önálló teóriával áll elő, amely közelebb visz a festmény alkotójának meghatározásához.
Tóth, Csaba
Leonardo or Boltraffio?
Is the painting Mary with Child, housed in the Museum of Fine Arts, by Leonardo da Vinci or Giovanni Antonio Boltraffio? The dilemma of authorship is almost as old as the reputation of the painting, and the last time the question was examined in Hungarian and with sufficient thoroughness was six decades ago – but no satisfactory answer has been found to date. The author reviews the arguments and counter-arguments in the literature, and then presents an independent theory that brings us closer to the identification of the painter.
Tóth Csaba: Leonardo vagy Boltraffio? - - PDF | REZ |ENG
A szerző három olyan fogalmat vizsgál, amely minden alkotó- és előadó-művészeti ágra érvényes: az őszinteség, a hitelesség és a közvetlenség minőségét. A komponista művével uralja a hallgató érzelmeit, mert a zene a befogadó tudatában (re)strukturálódik, és ezáltal lép a jelenségek világába. Azonban e kapcsolatból kihagyhatatlan az előadó. A közvetlenség és az őszinteség típusai egymásra rétegződnek az előadások során, és ez az egyik feltétele a zeneművészet létrejöttének.
Ertüngealp, Alpaslan
Sincerity, Authenticity and Immediacy:
The Metaphysics of Three Artistic Qualities
The author examines three notions that apply to all creative and performing arts: the qualities of sincerity, authenticity and immediacy. The composer dominates the listener’s emotions through his work, because the music is (re)structured in the listener’s consciousness and thus enters the world of phenomena. But the performer must not be left out of the equation. Types of immediacy and sincerity are stacked on top of each other in the course of performances, which is one of the conditions for the creation of music.
Ertüngealp Alpaslan PhD: Őszinteség, hitelesség és közvetlenség – három művészeti minőség metafizikája - - PDF | REZ |ENG
A tanulmány a 2019-ben elhunyt Németh Éva életútját és munkásságát ismerteti. A Munkácsy-díjas textiltervező iparművész a magyar szellemi életben kitüntetett szerepet játszott. Sikertörténete mögött az alkotó és a termelő ipar kiemelkedő minőségű és megújuló együttműködése állt, ami ritkaságnak számított a Kádár-korban, ugyanis a dizájn mint szellemi innováció nem volt magától értetődő követelménye a szocialista gazdaságnak, és a piac törvényei csak részben érvényesültek.
From Carpets To Rugs – And Beyond:
The Carpet Designer Éva Németh
The study presents the life and work of Éva Németh, who died in 2019. The Munkácsy Prize-winning textile designer played a prominent role in Hungarian intellectual life. Her success was the result of outstanding and renewed cooperation between the creative and production industries, which was a rarity in the Kádár era, as design as an intellectual innovation was not a self-evident requirement of the socialist economy and market laws were only partially applicable.
Vadas József DSc: A kárpittól a rongyszőnyegig – és azon túl - A szőnyegtervező Németh Éva - PDF | REZ |ENG
Az utóbbi időben nagy figyelmet kap a Kádár-korszak kulturális élete. A közelmúltban számos szakmai konferencia, kerekasztal-beszélgetés és kiállítás foglalkozott a témával. E rendezvényeket a nosztalgikus érdeklődés, más esetben a korszak mélyebb megértésének szándéka hívta életre. A tanulmányíró először a „szocialista jó ízlés” fogalmát ismerteti, majd a korszak neoavantgárd ellendivatjára hoz példát: Király Tamás 1989-es, Batthyány téri divatsétáját elemzi.
The Allegorical Deconstruction of ‘Socialist Good Taste’:
Tamás Király’s 1989 Catwalk at Batthyány Square
Recently, much attention has been paid to the cultural life of the Kádár era. A number of conferences, round tables and exhibitions have been dedicated to the topic. These were motivated by nostalgic interests or, in some cases, by the desire for a deeper understanding of the era. The author first introduces the notion of ‘socialist good taste’, then, to give an example of the neo-avant-garde counter fashion of the day, she analyses Tamás Király’s 1989 Batthyány Square catwalk.
Egri Petra: A „szocialista jó ízlés” allegorikus dekonstrukciója - Király Tamás 1989-es divatsétája a Batthyány téren - PDF | REZ |ENG
A 2021-ben kiadott, György Péter által szerkesztett Identitás, nyelv, trauma című tanulmánykötet fő célja a Kertész-életmű új értelmezési tartományainak felfedezése és az eddigi elemzői paradigmák felülvizsgálata volt. A szerző kritikai értékelésében azt vizsgálja, hogy a kiadvány egyes szövegei mennyire felelnek meg a hatástörténeti fordulat kívánalmának, vagyis túllépnek-e az író recepcióját uraló irodalomtörténeti-esztétikai megközelítés keretein.
The Unmistakable Presence of Kertész
Identity, Language, Trauma: Studies on Imre Kertész
The main aim of the volume of studies entitled Identitás, nyelv, trauma [Identity, Language, Trauma], edited by Péter György and published in 2021, was to explore new interpretative domains of Kertész’s oeuvre and to revise existing analytical paradigms. In his critical evaluation, the author examines the extent to which some of the texts in the publication meet the requirements of an impact historical turn, i.e., whether they go beyond the literary-historical-aesthetic approach that dominates the reception of the author.
Horváth Péter PhD: Kertész kikezdhetetlen jelenléte - Identitás, nyelv, trauma. Tanulmányok Kertész Imréről - PDF | REZ |ENG
Fodor Zoltán – műkedvelő Csontváry-kutatóként – három magánkiadású albumában és több tanulmányában a festő valószínűsíthető alkotói szándékát, képeinek rejtett szerkezetét elemzi, illetve a szakirodalom megalapozatlan feltételezéseit bírálja. Érvelésébe beépíti Csontváry teljes írásos hagyatékát, valamint a vonatkozó művészet- és eszmetörténeti analógiákat. Műértelmezései értékes információkban gazdagok, konklúziói javarészt eredetiek, de vitára is késztetnek.
What Was Csontváry, the Painter, Thinking?
Studies by Zoltán Fodor – A Thousand Pages of Samizdat on Art
In three privately published albums and several studies, Zoltán Fodor – an amateur Csontváry researcher – analyses the painter’s probable creative intentions and the hidden structure of his paintings, and criticises the unfounded assumptions of the literature. In his argument, he incorporates Csontváry’s entire written corpus, as well as the relevant art-historical and ideological analogies. His interpretations are full of valuable information and his conclusions are mostly original, nevertheless also open to debate.
Temesvári István Péter: Mi járhatott a festegető Csontváry fejében? - Fodor Zoltán tanulmányai - Szász László: Quem dii odere - Kis magyar pedagógusirodalom-történet
- Babiczky Tibor: Gondolatok térdmagasságban -
- Füzi László: Két vonulat egy képzeletbeli hármaskönyvből - Monostori Imre: Németh László életművének fogadtatása 1925–2020
- Dobri Imre: „...a sport felől nézve történelmünkre” - N. Pál József – Novák Miklós: A magyar sport története
- Fülöp József PhD: Esztétika lépten-nyomon és keresztül-kasul - Estéticas das viagens
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG