- Terjedelem:
- 152 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Titkárság
- Kiadás éve:
- 2018
Magyar Művészet 2018/2
Tartalomjegyzék
- Kulin Ferenc PhD: Bevezető -
- PDF | REZ |ENG
Beszélgetés Vashegyi Györggyel
A Magyar Művészeti Akadémia új elnöke a Kulin Ferenc főszerkesztővel folytatott beszélgetésben először a pályaválasztását meghatározó fő szellemi impulzusokról vall. A zeneművészeti, karmesteri munkásságával összefüggésben a régizene mai megítélése és előadásának kérdései kerülnek szóba. Ez utóbbi – a művészeti alkotás és az értelmezés szabadsága kapcsán – azt is felveti: mi az Akadémia tennivalója a művészi alkotómunka ideális feltételeinek a megteremtésében, és miként lehetne ösztönözni a fiatal tudósokat, hogy az MMA programjába illeszthető kutatásokat is végezzenek?
Kulin Ferenc PhD: Beszélgetés Vashegyi Györggyel - - PDF | REZ |ENG
Csáji Attila
A „remény évei” és a lemaradáskomplexusA tanulmány annak a hazai képzőművész-nemzedéknek a bemutatására vállalkozik, amely az 1960-as évek második felében az avantgárd szellemében, a művészet szabadságába vetett hittel és az egyetemes művészi irányzatokba való bekapcsolódás szándékával jelentkezett. Az 1990-es évek elejére kialakult a ’60-as évek művészetének kánonja. A szerző – e meghatározó időszakok vezető képzőművészeként – néhány olyan tényre és összefüggésre mutat rá, amely a hazai kanonizációt torzítja. Végül arra a megállapításra jut, hogy az utóbbi évtizedekben nem a mű vészek, hanem az értékelők kerültek válságba.
Csáji Attila: A „remény évei” és a lemaradáskomplexus - - PDF | REZ |ENG
Jankovics Marcell
A Toldi rajzfilmenA kultúrtörténeti utalásokban gazdag, személyes hangú esszé Arany Toldijának egész estés rajzfilmváltozatával kapcsolatos alkotói tanulmányokat, terveket és dilemmákat tekinti át. Az adaptáció öt történelmi korszakot-réteget fog össze. Az első a XX–XXI. századi megközelítés, a következő a mű megírásának kora, a harmadik a forrást jelentő Ilosvai XVI. százada, a negyedik történelmi réteg maga a kor, amelyben a Toldi játszódik. A legrégebbi jelentésréteg a mítoszoké, amelyek áttételesen – mondákban, mesékben, képes beszédben – ma is élnek. A rajzfilm a humorra is építve Toldi Miklóst tipikus kamaszként mutatja be. Ez megfosztja őt néhány, a köztudatban élő, de valójában nem létező tulajdonságától, ugyanakkor emberibbé is teszi – ezáltal alakja közelebb kerül a vele egykorú fiú nézőkhöz.
Jankovics Marcell DLA: A Toldi rajzfilmen - - PDF | REZ |ENG
Szmodis Jenő
Tudomány, intuíció, művészet – történeti perspektívában
A „mű” mint a későbbi megismerés értelmezési kereteA tanulmány első része Karl Popper nagy hatású tudományfilozófiáját vizsgálja, és arra mutat rá, hogy az egyfelől – saját mércéje szerint – olyan nem-tudományos elmélet, amelyre a tudományosság meghatározását aggályos volna alapozni, másrészt racionalizmus-felfogása egyoldalú, mert nem számol annak érzelmi-indulati és tudattalan eredetével. Az értekezés második része kultúrtörténeti példák sorával bizonyítja, hogy az intuíció, a sejtés, a tudás, az igazság és a szépség milyen kevéssé határolható el egymástól.
Szmodis Jenő PhD: Tudomány, intuíció, művészet – történeti perspektívában - A „mű” mint a későbbi megismerés értelmezési kerete - PDF | REZ |ENG
Máté Zsuzsanna
A „művészet vége” dilemma művészet/filozófia-történeti diskurzusárólAz európai kultúrában az ezredfordulót övező két-három évtizedben megsokasodtak a különböző „vég”-teóriák: az irodalomtörténet és a művészettörténet vége mellett a történelem végét is meghirdették. Ezekkel párhuzamo san a folyamatos vég nélküli véget is prognosztizálták, egy olyan történelem utáni állapotot, amely a lineáris fejlődés lezárulását jelenti: az alapstruktúrák nem változnak, az értékek nem gyarapodnak, csupán ismétlődnek. A szerző a művészet vége diskurzus négy alapvető irányát különíti el: a művészet és a filozófia; a művészet és (fejlődés)története; a művészet és a metafizika; valamint a művészet és az európai – nyugati – kultúra civilizációs periódusának kölcsönviszonyában létrejött művészet vége felfogásokat. A tanulmány e négy irány művészetfilozófia-történeti és filozófiatörténeti vonatkozásait tekinti át.
Máté Zsuzsanna CSc: A „művészet vége” dilemma művészet/filozófia-történeti diskurzusáról - - PDF | REZ |ENG
Zuh Deodáth
Művészettörténet elmélet nélkül
Egy XX. századi esettanulmányA szerző a művészettörténet elméletigényének problémáját egy esettanulmányon keresztül érzékelteti. Fülep Lajos opponensi véleménye Balogh Jolánnak az esztergomi Bakócz-kápolnáról szóló doktori értekezésén elsősorban a szintetikus elméleti „látásmódot” kéri számon. A tanulmány első része a doktori értekezést foglalja össze, majd Fülep Lajos kifogásait rendszerezi, végül azt vázolja, hogy melyek lehettek volna – és lehetnének ma is – azok a kutatási programok, amelyek révén e művészettörténeti monográfia kitűnhetett volna az elméleti állításoktól és a szintetikus korkép megrajzolásától tartózkodó műtörténeti írások közül.
Zuh Deodáth PhD: Művészettörténet elmélet nélkül - Egy XX. századi esettanulmány - PDF | REZ |ENG
Juhász Sándor
Műgyűjtemények a hazai történelem sodrábanA műgyűjtemények története azt bizonyítja, hogy a műtárgyak tulajdonjogának erőszakos megváltoztatását sokszor politikai döntések előzik meg, amelyek mögött vallási, ideológiai vagy gazdasági érdekek állnak. A XX. századi magyar történelem tragikus fordulatai szinte teljesen megsemmisítették a hazai magánkézben lévő műgyűjteményeket. Felszámolásuk a tulajdonosok faji alapú diszkriminációjával kezdődött, a háború alatti fosztogatásokkal folytatódott, végül a Rákosi-diktatúra állami szintű rablásába torkollott. A Kádár-korszak sem hozott változást, mert elkendőzte és jóváhagyta a korábban elkövetett jogtalanságokat.
Juhász Sándor: Műgyűjtemények a hazai történelem sodrában - - PDF | REZ |ENG
Zelnik József
Csoóri Sándor haza-hite, nomád teológiájaA tanulmány arra keres magyarázatot, hogy a Csoóriéletmű miért nem került be a kortárs irodalomkritika modernség-kánonjába. A szerző úgy véli, hogy Csoóri más – bizonyos szempontból modernebb – utat választott. Ráérzett, hogy a folklór emlékezetmechanizmusa – természetéből adódóan – dogmamentes, mert nem befolyásolják a létezésről kialakított prekoncepciók. Másrészt Csoóri haza-hitét a népművészetre alapozta, és ez a forrás ontológiai jelentőségű: a folklóremlékezetben a haza a szeretet-gnózis centrumába került.
Csoóri Sándor haza-hite, nomád teológiája - - Egon Friedell: Mit jelent a művelődéstörténet, és miért érdemes foglalkozni vele? -
- John Lukacs: Történész és regényíró – miben hasonlítanak? -
- PDF | REZ |ENG
Gáspár Csaba László
Mi a történelem?Nem egyidős az emberiséggel a manapság magától értődő felismerés, miszerint az ember történeti, történelemben élő lény. Az európai kultúrában az ember létezésének időbeli vetületét érintő egzisztenciamódoknak két változata ismert: a mítosz – vagyis az ember és a világ együttes képe –, valamint a történetiség, a történelem, amely az egész érzékelését és belátását feltételezi, tehát nem azonos az események kronologikus rendjével. A szerző bemutatja az idő és a történelem viszonyát, majd a biblikus vallások, Hegel, Nietzsche és a posztmodern történelemfelfogását ismerteti. Végül arra keres választ: vajon a művészet képes-e kiszabadítani az embert a történeti tudat gravitációjából, és általánosságban: képes-e kiszabadulni magának a történelemnek a fogásából.
Gáspár Csaba László PhD: Mi a történelem? - - PDF | REZ |ENG
Vassányi Miklós
A Szépség története
Ál-Areopagita Szent Dénes Istenről mint Szépségről ésmint a történelem forrásárólÁl-Areopagita Szent Dénes Isten neveiről írott görög nyelvű értekezésében a szépség és az idő lényegében egyaránt Istenhez kapcsolódik. Egybeesésük filozófiai dilemma, hiszen a Szép az európai filozófiatörténetben mindenekelőtt platonikus idea, vagyis a világon kívüli, változást nem ismerő valóság; az idő pedig – a pre modern korig – a világon belüli jelenség, amely a változás mértéke. E problematika elméleti tétje Isten koherens elgondolhatósága és ezáltal a világ racionális megalapozhatósága a világonkívüliben; másfelől a platonikus és a biblikus-keresztény történeti hagyomány ötvözésének lehetősége.
Vassányi Miklós PhD: A Szépség története - Ál-Areopagita Szent Dénes Istenről mint Szépségről ésmint a történelem forrásáról - PDF | REZ |ENG
Wesselényi-Garay Andor
Térbe írt történelemA tanulmány egy sajátos befogadói elvárásnak és egyben építészeti programnak az elméleti kérdését és gyakorlati megvalósulását vizsgálja. Egyrészt történelmi események felidézését várjuk el bizonyos épületektől, ugyanakkor az építészet a történelmi emlékezet, a történelmi trauma tudatos megjelenítésére vállalkozik. A magyarban már az elnevezések is különböznek: az emlékművet az utókor emeli, és maradandónak kell lennie; a művészeti emléket – a műemléket – a múlt hagyja örökül az utókorra. Az előbbi tudatos döntés eredménye, az utóbbi státusza némiképp bizonytalan, mert az általa hordozott tudás, tapasztalat és érték mibenléte megváltozhat. Önálló építészetelméleti kérdést jelent a városi térbe illeszkedő rom, amely bizonyos formai és esztétikai elvek szerint rendeződő, sajátos funkcióval – az emlékezet fenntartásának küldetésével – bíró tárgyalakulat.
Wesselényi-Garay Andor PhD: Térbe írt történelem - - PDF | REZ |ENG
Farkas Ádám
Időutak Török Richárd portrészobrászatábanTörök Richárd, a harminckilenc évesen, 1993-ban elhunyt szobrászművész alkotásai újra korszerűvé tették a hazai portrészobrászatot. Török bravúrosan megmintázott, hiteles karakterű arcmásokat készített kortársairól, valamint a magyar kultúra és történelem nagyjairól, és az emberszabású ember megjelenítését – mint egyetlen számára létező irányt – soha nem adta fel. A szerző bemutatja, miként illeszkedik az életmű a posztkonceptuális kifejezés áramlatába, majd arra keres választ, hogy ez a kivételes tehetségű művész miért szentelte munkáit a magyar történelem jelentős alakjai megidézésének.
Farkas Ádám DLA: Időutak Török Richárd portrészobrászatában - - PDF | REZ |ENG
Szász Zsolt
Új dramaturgiával a történelem színpadánA szerző vitatja azt az elvárást, amely szerint a nemzet színházának mindenekelőtt magyar szerzőségű, magyar tematikájú, történelmünk nagyjait színpadra állító darabokat kötelessége színre vinni, mégpedig úgy, hogy a rendező ne a maga vízióját fogalmazza meg, hanem ragaszkodjon a szerző elgondolásához és az eredeti drámai textushoz. A tanulmány a Nemzeti Színház közelmúltjának és jelenének történelmi tárgyú repertoárját áttekintve mutatja be Vidnyánszky Attila színpadi nyelvének és az általa képviselt történelemszemléletnek az alakulását.
Szász Zsolt: Új dramaturgiával a történelem színpadán - - PDF | REZ |ENG
Lőcsei Gabriella
„Az igaz ügy veszve nem lehet”
A képzőművész Szkok Iván Visegrádtól Visegrádig vezető útjaiSzkok Iván festő- és szobrászművész egy kitelepített család legkisebb gyermekeként ismerte meg Visegrádot, ahová most visszatér: a város híres lakóját, Görgei Artúrt megörökítő szobrát 2018. május 16-án avatták fel. A művész életútját, meghatározó élményeit eleveníti fel, majd a történelem és a művészet kapcsolódási pontjai felett tűnődik. Végül arról vall, miért szívügye, hogy alkotásával fejezze ki tiszteletét Görgei Artúr előtt.
Lőcsei Gabriella: „Az igaz ügy veszve nem lehet” - A képzőművész Szkok Iván Visegrádtól Visegrádig vezető útjai - PDF | REZ |ENG
Csuday Csaba
ÖrömelméletekA tanulmány rövid szerzői bevezetéssel és megjegyzésekkel foglalja össze a győri Műhely című folyóirat Örömszámának három elméleti jellegű esszéjét: Fernando Savater spanyol, Jean Lauxerois francia filozófus és Verena Kast svájci pszichológus értekezését az öröm mibenlétéről, hétköznapi megnyilatkozásairól és bölcseleti problematikájáról. A szerző felteszi a kérdést: ha az öröm – a boldogság, az életigenlés állapotaként, vagy élvezetként, esetleg kárörömként – lényegét tekintve érzés, ösztönös tapasztalat, hogyan lehetséges, és miért szükséges elméleti szintű megközelítése?
Csuday Csaba PhD: Örömelméletek - - PDF | REZ |ENG
Balogh Csaba
Florentinus natione, non moribus
Berényi Márk: Dante etikája (Budapest, Áron Kiadó, 2017)A Dante etikája javarészt a klasszikus értelemben vett pozitivista hagyományokat követi: az interpretációs kérdésekhez a hatás és a történetiség felől közelít. Ugyanakkor a kötet szerzője a hermeneutikai értelmezésre is kísérletet tesz. A szövegvizsgálat azt bizonyítja, hogy az Isteni Színjáték megírása óta eltelt hétszáz év során az „etikai felépítmény” mögötti jelentés néhol olyannyira elmozdult, megváltozott, hogy a modern-posztmodern kor befogadója a sikeres jelentésrekonstrukció esetén sem ért feltétlenül egyet az eredeti etikai üzenettel, ezért újat és személyeset épít magának.
Balogh Csaba PhD: Florentinus natione, non moribus - Berényi Márk: Dante etikája - PDF | REZ |ENG
Feledy Balázs
Az őszinteség katarzisa
Romváry Ferenc A képtárcsináló című könyvéről
(Budapest, szerzői kiadás, 2017)Romváry Ferenc, a neves művészettörténész, muzeológus kötete köztes műfajú kiadvány, amelynek gazdag eklekticizmusa ragadja magával az olvasót. A mély elemzések, a komoly forráskutatásokra épülő dolgozatok mellett fontos helyet kapnak a helytörténeti, építészettörténeti, várospolitikai és urbanisztikai írások. Szinte egyedülállók azokról a jeles gyűjtőkről, írt portrék, akiknek döntő szerepük volt a pécsi múzeumok anyagának létrejöttében. A művészettörténeti tanulmányok tudományos eredményeit személyes hangú társadalom- és politikatörténeti megfigyelések gazdagítják.
Feledy Balázs: Az őszinteség katarzisa - Romváry Ferenc A képtárcsináló című könyvéről - PDF | REZ |ENG
Windhager Ákos
Pierre Ménard esete Adornóval
Theodor W. Adorno: Az új zene filozófiája
(Ford. Csobó Péter György, Budapest, Rózsavölgyi és Társa, 2017)Adorno 1948-ban lezárt – és önmagát korszakhatárként kijelölő – Az új zene filozófiája című munkája a frankfurti iskola kiemelkedő hermeneutikai teljesítménye, és egyben Arnold Schönberg zenéjének védőbeszéde. A késő posztmodernben a német filozófus, zeneesztéta látomásainak csak egy része látszik beteljesedni, neve leginkább a dramaturgiai cselekvéssel kapcsolatos vitákban tűnik fel. Az esszéíró Az új zene filozófiája legújabb magyar kiadása kapcsán folytat olvasói párbeszédet Adornóval.
Windhager Ákos PhD: Pierre Ménard esete Adornóval - Theodor W. Adorno: Az új zene filozófiája
- TELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Kucsera Tamás Gergely,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
Szerkesztőbizottság: Albert Gábor , Fabényi Júlia,
Farkas Ádám, Jankovics Marcell,
Kelemen László, Mezei Gábor, Vigh Andrea
Főszerkesztő: Kulin Ferenc
Társ-főszerkesztő: Kucsera Tamás Gergely
Főszerkesztő-helyettes: Turi Attila
Szerkesztők: Balogh Csaba, Csuday Csaba
Laptervező: Árendás József
A szerkesztőség címe:
1051 Budapest, Vörösmarty tér 1. II. emelet
szerkesztoseg@mma.hu
Szerkesztőségi órák: kedden 14-től 17 óráig
Megjelenik negyedévente
Nyomás: KontaktprintSZERKESZTŐBIZOTTSÁG