- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2023
Magyar Művészet 2023/3
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A Iuvenalis Rómáját benépesítő alakok többnyire nem a „kultúra emberei”, de közöttük is feltűnnek tanárok, tudósok, alkotók, a római irodalom- és művelődéstörténet néhány óriása. Iuvenalis narrátora bírálja a fércműveket, nevetségessé teszi az értéktelen alkotásokat, ugyanakkor számos szöveghely azt bizonyítja, hogy értékeli a valódi szellemi teljesítményt. A háttérben mégis kirajzolódik a kérdés: érdemes-e a szatírák Rómájában értelmiségi pályát választani?
‘...a lazy crew, that delight in lounging and the shade’
Intellectuals in Juvenal’s Rome
The characters who populate Juvenal’s Rome are not, as a rule, ‘men of culture’, but they include teachers, scholars, artists, and some of the giants of Roman literary and cultural history. While Juvenal’s narrator condemns and ridicules worthless writings, many passages demonstrate his appreciation for genuine intellectual achievement. Yet the question looms in the background: is it worth choosing an intellectual career in the Rome of satires?
Gellérfi Gergő: „Lusta népség az, csak az árnyékot és a heverőjét szereti!” - Az értelmiség helyzete Iuvenalis Rómájában - PDF | REZ |ENG
Eneas Silvio Piccolomini, a későbbi II. Piusz pápa, 1444-ben írta meg a humanista novellairodalom egyik kiemelkedő művét, a Historia de duobus amantibust. A XII. századi Andreas Capellanus francia közönség számára készítette De amore című, latin nyelvű értekezését. A tanulmányíró azt vizsgálja, hogy Piccolomini ismerte-e Capellanus művét, és ha igen, mely szövegrészleteket, tartalmi elemeket vett át a korban népszerű és sokat másolt középkori szerelmi útmutatóból.
Love out of Wedlock
The Influence of Andreas Capellanus’s Treatise on Piccolomini’s Love Story
The Tale of Two Lovers (Historia de duobus amantibus), one of the most outstanding humanist novels, was written in 1444 by Aeneas Sylvius Piccolomini, the future Pope Pius II. The 12th century author Andreas Capellanus wrote his treatise De amore in Latin for a French audience. The author examines whether Piccolomini had knowledge of Capellanus’ work, and if so, what passages and ideas he borrowed from the popular and much copied medieval love guide.
Havas-Kovács Dominika: Szerelem házasságon kívül - Andreas Capellanus traktátusának hatása Piccolomini szerelmi novellájára - PDF | REZ |ENG
A színházszemiotika sajátos művészettudomány: kutatásának tárgya nem a rögzített irodalmi szöveg, hanem az előadás megismételhetetlen pillanata. Vizsgálati köre kiterjed a játék egészére és a színházzal kapcsolatos minden jelenségre, például a terekre, testművészetre, cselekvésformákra, illetve a társművészetekre. A színházszemiotika alaptézise szerint a színpadi kontextusba kerülő jelek művészi jelentést kapnak: egy részük közvetlenül szolgálja a reprezentáció célját, mások kísérő jelekké válnak.
Theatre Semiotics – Eras and Aspirations
Theatre semiotics is an art discipline in its own right: what is explored is not the fixed literary text, but the unrepeatable moment of performance. Its scope covers acting as a whole and all phenomena related to theatre, such as spaces, body art, forms of action, and related art forms. According to the basic tenet of theatre semiotics, the signs that are placed in the context of the stage take on artistic significance: some of them serve the purpose of representation directly, while others become accompanying signs.
Balázs Géza CSc: Színházszemiotikai korszakok és törekvések - - PDF | REZ |ENG
A Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (Madách International Theatre Meeting) 2014-ben indult azzal a szándékkal, hogy szakmai fórumot teremtsen az európai színházi áramlatoknak, és párbeszédet kezdeményezzen az európai, valamint távolabbi kontinensek alkotói, társulatai között. A szerző az identitásreprezentáció szempontjából tekinti át a MITEM eddigi eseményeit, és azt hangsúlyozza, hogy a nemzetközi színházi találkozók jó lehetőséget adnak az ilyen típusú vizsgálatokra.
From Where to Where?
Global vs. Local – Identity Representations at MITEM
The Madách International Theatre Meeting was launched in 2014 with the intention of creating a professional forum for European theatre trends and to initiate a dialogue between creators and companies from Europe and further afield. The author reviews the events of MITEM so far from the point of view of identity representation, and stresses that international theatre gatherings provide valuable opportunities for this type of study.
Ungvári Judit: Honnan hová? - Globalitás vs. lokalitás, avagy: identitásreprezentációk a MITEM-en - PDF | REZ |ENG
Kevés olyan közismert, értékteremtő kulturális, művészeti produktum létezik a Dél(kelet)-Alföldön, mint a Gyulai Várszínház. A teátrum hat évtizedes történetét a folyamatos megújulások, hangsúlymódosulások jellemzik, művészi munkája egyszerre közvetíti és alakítja a magyar és az egyetemes színházi irányzatokat. Mindezeknek köszönhetően a szakmai elvárásoknak éppolyan magas színvonalon tesz eleget, mint a széles közönségrétegek igényeinek.
A Theatre Success Story from the South (East) Plain
Sixty Years of the Gyula Castle Theatre
The Gyula Castle Theatre is one of the most well-known, value-creating cultural and artistic products in the South (Eastern) Plain. The theatre’s six-decade history is characterised by constant renewal and changes of emphasis, and its artistic work both mediates and shapes Hungarian and universal theatrical trends. As a result, it meets professional expectations as well as the needs of the general public.
Elek Tibor: Dél(kelet)-alföldi színházi sikertörténet - A Gyulai Várszínház hatvan éve - Miklós Péter: Az önreflexió alakzatai - Múltezredévi hagyományok és XXI. századi tendenciák a Vásárhelyi Őszi Tárlatok világában
- Sebestény Ferenc: A forma evolúciója és revolúciója -
- Csanádi-Bognár Szilvia: A Schroth-gyűjtemény és a modernség mint érték -
- PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró két darabot választott ki az I. világháború előtt született Petőfi-megzenésítések sorából. Kacsóh Pongrác János vitéz című daljátéka (1904) és Radó Aladár Petőfi-szimfóniája (1909) műfajával és egyéni programjával kiemelkedik az ezernél is több Petőfi-dal- és -kórusfeldolgozás közül. Noha a két komponista ismeretlen volt a korabeli zenei körökben, a daljáték és a szimfónia is sikert aratott, s mára mindkét mű az emlékezés kategorikus imperatívuszává vált.
Petőfi’s Image in Classical Music, Part I
The author discusses two pieces from a series of pre-WWI compositions set to poetry by Petőfi. Pongrác Kacsóh’s János vitéz (1904) and Aladár Radó’s Petőfi Symphony (1909) stand out with their genre and individual programme among over a thousand song and choral arrangements based on the work of Petőfi. Although the two composers were unknown in the musical circles of their day, both the singspiel and the symphony were a success, and both have since become categorical imperatives of remembrance.
Windhager Ákos PhD: A komolyzene Petőfi-képe I. - - PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró Jókai Mór Szabadság a hó alatt vagy A zöld könyv című regényének eddig ismeretlen irodalmi kapcsolatát tárja fel, amely a mű létrejöttének folyamatában nem játszott szerepet, de ismeretében a regény olvasata és rétegei kibővülnek, gazdagodnak. Vajon hogyan egészíti ki Jókai regényének befogadását egy váratlanul felbukkanó „irodalmi tény”, amely erősíti és igazolja az író koncepcióját az egyes szereplők, valamint az ábrázolt események vonatkozásában?
Freedom under the Snow?
New Approaches to the Philological and Historical Background of Mór Jókai’s Novel, Part II
The author reveals a hitherto unknown literary connection between Mór Jókai’s novel Freedom under the Snow; or, The Green Book, which did not play a role in the process of the work’s creation, but the reading and layers of the novel are expanded and enriched by its knowledge. How is the reception of Jókai’s novel complemented by an unexpected „literary fact” that reinforces and justifies the writer’s concept of the characters and events depicted?
Dukkon Ágnes: Szabadság a hó alatt? - Újabb szempontok Jókai Mór regényének filológiai és történelmi hátteréhez II. - Végh Attila: Dionüszosz-infúzió -
- Kovács István CSc: „Nyolcszáz év köt össze bennünket” - Lőkös István: Zbogom, Zagrebie. Isten veled, Zágráb. Horvátországi emlékeim
- Sturm László: Van remény - N. Pál József: „Ha reménytelen a Lehetetlen…”
- Havas Gyöngyvér: A Városerdőtől a mai Városligetig - A Liget egykor
- Józsa György Zoltán PhD: Shakespeare az orosz konceptoszférában. - Irodalom és tudományos gondolkodás Ljudmiła Mnich: Shakespeare a XX. század első felének orosz elméletében
- Fülöp József PhD: A filmhang és a néző - Martine Huvenne: The Audiovisual Chord. Embodied Listening in Film
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG