- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2024
Magyar Művészet 24/3
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
Az irodalmi szöveg „indirekt beszédét” hajlamos a puszta képzelőerő birodalmába utalni a politikatudós, hogy saját diszciplínájának szövegkorpuszára mint a szigorú tények valóságára tekinthessen. Csakhogy az irodalmi szöveg is hordoz igazságokat a másik, és a politikai szöveg is konstruál valóságot a maga számára. A tanulmányíró azt bizonyítja, hogy mindkét tudásterület sok évszázados retorikai stratégiákra támaszkodik, amelyek beszédaktusaikban a nyelvi normakövetés és normasértés mozzanatait egyeztetik össze.
Rhetoric as Knowledge
The Rhetoric of Literary and Political Discourse
Political scientists tend to relegate the “indirect discourse” of literary texts to the realm of the imagination in order to be able to see the corpus of the texts of their own discipline as the reality of strict facts. Literary texts, however, may also contain truths about reality for the purposes of the other, and political texts can construct a reality for their own purposes. The author demonstrates that both fields of knowledge rely on centuries-old rhetorical strategies that reconcile moments of linguistic norm-following and norm-breaking in their speech acts.
Falusi Márton PhD: A retorika mint tudás - Az irodalmi és a politikai beszéd retorikája - PDF | REZ |ENG
A szerző amellett érvel, hogy az esszéműfaj vizsgálata csakis akkor lehet indokolt vagy hiteles, ha egyszerre kísérli meg az alapokra való rákérdezést és az aktualizálást, egyszerre nyitott a műfaj klasszikus forrására és a történetével kapcsolatos kultúraképző potenciálok jelenformáló erejére. Ennek illusztrálására aligha található jobb példa, mint Mihail Epstejn 1987-ben megjelent, A kötetlen műfaj törvényei című írása, amely Hamvas Béla esszéírói gyakorlatához is szorosan kapcsolható.
Essayism and that Particular Hamvas Essay
Montaigne, Hamvas, Epstein
The author argues that for the study of the essay as a genre to be credible, it must both interrogate its foundations and update itself. This requires being open to both the classical sources of the genre and the culture-building potentials associated with its history. Mikhail Epstein’s 1987 essay, Законы свободного жанра (The Laws of a Free Genre), is an excellent example to illustrate this and can be closely related to Béla Hamvas’s essay-writing practice.
Szántó F. István PhD: Az esszéizmus és az a bizonyos hamvasi esszé - Montaigne, Hamvas, Epstejn - PDF | REZ |ENG
Az eltűnt idő nyomában filozófusokra gyakorolt hatásának talán legmeggyőzőbb példája Gilles Deleuze Proust és a jelek (Proust et les signes) című kötete, amelyben a szerző elsőként végezte el a nagyszabású regényfolyam szisztematikus és koncepcionális elemzését. A tanulmányíró úgy tesz kísérletet Deleuze olvasatának részleges elemzésére, hogy a műegység funkciójával felruházott jel és lényeg fogalmának értelmezését állítja a középpontba.
Horváth, Péter
The Artwork as Immaterial Sign and Immanent Essence
On Gilles Deleuze’s Interpretation of Proust
Gilles Deleuze’s Proust et les signes is perhaps the most convincing example of the influence of La recherche on philosophers. It is the first systematic and conceptual analysis of Proust’s monumental work. With a focus on the interpretation of the notion of sign and essence as a unit of art, the author attempts a partial analysis of Deleuze’s reading.
Horváth Péter PhD: A műalkotás mint anyagtalan jel és immanens lényeg - Gilles Deleuze Proust-értelmezéséről - PDF | REZ |ENG
Pilinszky János életművének befogadástörténete elválaszthatatlan szellemi és tárgyi hagyatékának sorsától és feldolgozásától. A kapcsolatos eredmények szorosan összefonódtak a filológiai és szöveggondozói munkát segítő alapkutatásokkal. Mindenekelőtt a teljes életművet kellett átvizsgálni abból a szempontból, hogy Pilinszky mely kötetekről tesz említést publicisztikai írásaiban, leveleiben és a vele készült interjúkban, hogy láthatóvá váljon, milyen művek lehettek meg a könyvtárában.
Pilinszky’s Books
The history of the reception of the work of János Pilinszky is inextricably linked to the fate and treatment of his intellectual and material legacy. The results obtained in this area are closely linked to the basic research that underpins the philological and textual work. First of all, it was necessary to examine Pilinszky’s entire oeuvre to see which volumes he mentioned in his writings, letters and interviews, and which works he might have had in his library.
Hafner Zoltán: Pilinszky könyvei - - PDF | REZ |ENG
Az ügynökügyet követő Tar Sándor-műveket jellemzően gyengébbnek, egyenetlenebbnek tartja a recepció, de az ezredforduló után is akad remeklés alkotói pályáján. Jó példa a 2003-ban megjelent, A térkép szélén című kötet, amely több magas színvonalú írást tartalmaz. A tanulmányíró e gyűjtemény legelső és leghosszabb novelláját elemzi, elsősorban az író korábbi novellásköteteire jellemző prózapoétikai eljárások, tipikus témák, motívumok felől közelítve a szöveghez.
The Edge of Human Existence – a Place where You Cannot Go Any Further
About Sándor Tar’s Short Story House on the Edge of the Map
Sándor Tar’s works created after the agent affair are generally considered weaker and less well-received. However, his creative career after the turn of the millennium still produced some masterpieces. A good example is the volume A térkép szélén (On the Edge of the Map), published in 2003, which contains a number of masterful pieces. The paper analyzes the very first and longest short story in this collection, approaching the text primarily from the point of view of the prose-poetic procedures, themes and motifs typical of Tar’s earlier short story collections.
Kolozsi Orsolya: Az emberi létezés pereme – hely, ahonnan nincs tovább - Tar Sándor Ház a térkép szélén című novellájáról - PDF | REZ |ENG
Szabó István (1931–1976) írói munkássága – az 1970-es és a 80-as években végbemenő „prózapoétikai fordulat” következtében – némiképp avíttnak tűnik a kortárs irodalomértelmezők jelentős része számára. A műelemzés azt bizonyítja, hogy az alkotó halála előtt három hónappal megjelent Vasárnapi továbbképző című novella poétikai és eszmei kiérleltségével, valamint problémaérzékenységével kiemelkedik Szabó István utolsó írásai közül.
Comfort and Anxiety
Critical Analysis of the Short Story Sunday Continuation School by István Szabó
As a result of the “prose-poetic turn” in the 1970s and 80s, the literary work of István Szabó (1931–1976) appears to many contemporary literary interpreters to be somewhat outdated. The analysis demonstrates that the short story Vasárnapi továbbképző (Sunday Continuation School), published three months before the author’s death, is exceptional among István Szabó’s final works due to its poetic and ideological maturity, as well as its sensitivity to problems.
Mórocz Gábor: Kényelem és reszketés - Szabó István Vasárnapi továbbképző című novellájának elemzése - PDF | REZ |ENG
Bodor Ádám Sinistra körzet című, 1992-ben megjelent kötete regénynek és novellaciklusnak is tekinthető. A 90-es évek és az ezredforduló elemzői nem tárták fel a mű teljes politikai utalásrendszerét. A tizennégy szövegegységből álló könyvben a képzelt és a valószerű világ határai elmosódnak, a tanulmányíró mégis amellett érvel, hogy a mű – és így a Géza Hutira füle című rész – nemcsak egyetemes létparadoxonként, hanem a diktatúra, a politikai elnyomás parabolájaként is értelmezhető.
Coldest Day of the Year
Ádám Bodor: Géza Hutira’s Ear
Ádám Bodor’s volume Sinistra Zone, published originally in 1992 (English translation 2013), can be considered both a novel and a collection of short stories. Analysts in the 1990s and at the turn of the millennium did not fully reveal the political allusions in the work. In the book, which consists of fourteen text units, the boundaries between the imaginary and the real world are blurred, but the author argues that the work – and thus the section entitled Géza Hutira’s Ear – can be interpreted not only as a universal paradox of existence, but also as a parable of dictatorship and political repression.
Bánki Éva PhD: Az év leghidegebb napján - Bodor Ádám: Géza Hutira füle - PDF | REZ |ENG
Dobai Péter félévszázados költői életműve zárt szövegkorpuszt alkot: legutóbbi kötetében is megjelentek az elsőből kölcsönvett, szó szerint idézett vagy kisebb-nagyobb mértékben átírt versek. A szerző azt bizonyítja, hogy Dobai lírájának kulcsmotívuma a szerelem, illetőleg azt vizsgálja, mi a helye e költészetben az emlékezetnek és az emlékezéshez fűződő kérdéseknek, továbbá hogyan formálódnak az ezzel kapcsolatos szerzői attitűdök, valamint poétikai megoldások.
Péter Dobai’s Poetry of Love and Remembrance
Péter Dobai’s poetic oeuvre, spanning half a century, forms a coherent corpus of texts: his latest volume contains poems borrowed from the first, quoted verbatim or more or less rewritten. The author argues that love is a key motif in Dobai’s poetry, and examines the place of remembrance and questions of remembrance in this poetry, and how the author’s attitudes and poetic solutions to these questions are shaped.
Bedecs László: Dobai Péter szerelmes, emlékező költészete - - Babiczky Tibor: Széljegyzetek A hallgatás vendégkönyvéhez (részlet) -
- Balogh Csaba PhD: Az elsőség fényei és árnyai - Beszélgetés Csuday Csaba író-műfordító irodalomtörténésszel
- Balázs Géza CSc: A színházantropológia új szakirodalmáról -
- Imre László: Elméleti távlatok – epikatörténeti tanulságokkal - Kovács Gábor: Gárdonyi regényművészete
- Dobri Imre: Egy szenvedély filozófiája - Hans Ulrich Gumbrecht: Szépség a sportban / Tömeg a stadionban
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Turi Attila,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG