- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2021
Magyar Művészet 2021/05
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A tanulmány első része széles művelődéstörténeti összefüggésekben vizsgálja Cseres Tibor „tragiko-szatírájának” különös címét és műfajmegjelölését. Majd arra keres választ, hogy mi vezethette az írót, amikor az 1960-as évek végének meghatá rozó társadalom- és politikatörténeti eseményeihez kötötte kulcsregényét. Végül arra mutat rá, hogy a Kentaurok és kenta urnők nem lett a kulturális emlékezet részévé, ahogy a csehszlovákiai katonai bevonulás sem vált a szocialista pártállam szégyenévé.
Márkus, Béla
A Satyric Play in ‘68
On Tibor Cseres’s Novel Centaurs and Centauresses
In the frst part of the paper, the author examines the peculiar
title and unusual genre of Tibor Cseres’s ‘tragico-satire’ in
a broad cultural-historical context. Ten, he seeks to answer
the question of what might have led Cseres to link his key novel
to the defning social and political events of the late 1960s.
Finally, he points out that Centaurs and Centauresses failed to
become part of cultural memory, just as the military invasion
of Czechoslovakia did not become a mark of shame for the
socialist party-state.Márkus Béla: Szatírjáték 68-ban - Cseres Tibor Kentaurok és kentaurnők című - PDF | REZ |ENG
Hajnóczy Péter szociográfiája, Az elkülönítő (a Jelentések a sülylyesztőből című kötetben) és Bereményi Géza önéletrajza, a Magyar Copperfield a valóságreferens olvasat létjogosultságát bizonyítja. Elemzésükkel jobban megérthető a szocializmus mibenléte, ugyanakkor a rezsim működésének ismerete segíti a szövegekben való tájékozódást. A politikai rendszer heteronómiája és a szövegszerűség autonómiája egyaránt a normasértő vagy normakövető emberi viselkedésről, az univerzális (társas) lélektanról tudósít.
Falusi, Márton
Te Manuscript Enters into Force
Te Norm-violating Individual in the Prose of Péter Hajnóczy
and Géza Bereményi
Péter Hajnóczy’s sociographical work entitled Te Isolation
Ward: Reports fom the Sinkhole and Géza Bereményi’s auto -
biography, Hungarian Copperfeld, prove the legitimacy of
a reality-referential reading. Teir analysis helps to beter understand the nature of socialism, while knowledge of how the
regime worked helps to navigate the texts. Both the heteronomy of the political system and the autonomy of textuality
reveal norm-violating or norm-following human behaviour,
universal (social) psychology.Falusi Márton PhD: A kézirat hatályba lép - A normasértő individuum Hajnóczy Péter és Bereményi Géza prózájában - PDF | REZ |ENG
Bódy Gábor hetvenöt éves lenne. A személyes hangú esszé korabeli interjúk és filmkritikák segítségével idézi fel a harminchat éve elhunyt rendező, elméletíró nyugtalanító egyéniségét és alkotásait. A szerző arra keres választ, melyek voltak azok a főbb tényezők, amik meghatározták Bódy Gábor életét és munkásságát, hogyan formálódtak filmelméleti nézetei, és életműve hol helyezhető el a nemzetközi filmtörténetben. Végül azokról a „démonokról” szól, amelyek végigkísérték Bódy életét.
Szekfü, András
Gábor Bódy, the Artist, the Medium, and the Demons
Gábor Bódy would have turned seventy-fve this year. Tis personal essay uses contemporary interviews and flm reviews to
recall the troubled personality and works of the director and
theorist. Te author seeks to answer the questions: which were
the main factors that shaped Gábor Bódy’s life and work, how
his views on flm theory were shaped, and where his oeuvre
can be placed in international flm history. Finally, he discusses
the ‘demons’ that haunted Bódy throughout his life.Szekfü András PhD, DLA: Bódy Gábor, az alkotó, a közeg és a démonok - - PDF | REZ |ENG
Az 1972-ben induló táncházmozgalom rendkívüli hatású jelenség a magyar társadalom történetében. A szerző áttekinti a mozgalom elindulásának és megerősödésének szociológiai és szakmai feltételeit, majd azt vizsgálja, miért ellentmondásos a táncházmozgalom kapcsolata a néptáncmozgalommal. Végül arra mutat rá, hogy nem egyértelmű a hagyomány és a néphagyomány viszonya, mert a meghatározásuk közötti különbségek elsősorban abból fakadnak, hogy mely gondolkodásforma felől közelítjük meg e fogalmakat.
Szepessy, Péter Donát
Dance House Movement: Dance House and Movement
Te dance house movement, which started in 1972, is an extra -
ordinary phenomenon in the history of Hungarian society. Te
author reviews the sociological and professional conditions
of the movement’s inception and consolidation and then
examines why the dance house movement’s relationship with
the folk dance movement is controversial. Finally, he points
out that the relationship between tradition and folklore is not
clear-cut, because the diferences in their defnition stem primarily from our approach to these concepts.Szepessy Péter Donát PhD: Táncházmozgalom – Táncház és mozgalom - - PDF | REZ |ENG
Molnár Tamás – akit a Magyar Művészeti Akadémia posztumusz tiszteleti tagként tart számon – idén lenne százesztendős. A tanulmány első része a filozófusprofesszor 1994-es bemutat kozó és 1995-ös székfoglaló előadásának elemzésével tárja fel gondolkodásának alapjait. Ezt követően a szerző arra ad választ, hogy Molnár Tamás életműve, filozófia- és valóságfelfogása miért fontos a Magyar Művészeti Akadémia mint nemzeti, kortárs és összművészeti köztestület számára.
Kucsera, Tamás Gergely
‘Te Conversation Continues’
Hommage à Tomas Molnár
Tomas (Tamás in Hungarian) Molnár—a posthumous hono -
rary member of the Hungarian Academy of Arts—would
have turned one hundred this year. Te frst part of the paper
explores the foundations of the philosopher’s thinking by
analysing his introductory lecture in 1994 and his inaugural
lecture in 1995. Ten the author answers why Tomas Molnár’s oeuvre, his philosophy and his understanding of reality
are important for the Hungarian Academy of Arts as a public
body of national, contemporary and universal art.Kucsera Tamás Gergely PhD: „A beszélgetés folytatódik” - Hommage à Molnár Tamás - PDF | REZ |ENG
Dante alkotásai nyelvükben is tükrözték a korabeli Európa jelentős kulturális áramlatait. A még uralkodó elvárásoknak megfelelően egyes műveit latinul írta, de költői alkotásainak többségéhez, például első verseihez is a népnyelvet választotta. Ezzel az elhatározásával ahhoz az új kulturális irányzathoz csatlakozott, amelynek célkitűzései között szerepelt, hogy helyet szorítson a népnyelveknek azokban a műfajokban, ahol a latin – noha már megszűnt a mindennapi kommunikáció eszköze lenni – még egyeduralkodó volt.
14-e_Layout 1 2021. 10. 20. 22:46 Page 1W. Somogyi, Judit
Dante, the Peaceful Rebel
Te language of Dante’s works also refected the major cultural
developments in Europe at the time. In keeping with the prevailing expectations, he wrote some of his works in Latin, but
he chose the vernacular for most of his poetry, including his
frst poems. In so doing, he joined a new cultural movement
whose aim was to make room for vernacular languages in
genres where Latin, although no longer the dominant means
of everyday communication, was still dominant.W. Somogyi Judit PhD: Dante, a békés lázító - - PDF | REZ |ENG
A szerző arra keres választ, hogy az irodalmi mű felől közelítő hallgató számára mit jelenthet Liszt Dante-szonátája és Dante-szimfóniája. Végül arra a megállapításra jut, hogy aligha lehet meggyőző az az interpretáció – közelítsen a zene- vagy az irodalomtudomány felől –, amely a két darab zenei szövetének és a Színjáték szerkezetének, egyes szövegrészeinek szorosabb párhuzamba állítására vállalkozik, és nem hangsúlyozza Liszt Dante-kompozícióinak művészi öntörvényűségét.
Balogh, Csaba
‘But of the Good to Treat, which there I Found...’
Te Inspiration of Dante in the music of Franz Liszt
Te author seeks to explain what Liszt’s Dante Sonata and
Dante Symphony might mean for the listener approaching these
works from a literary perspective. His fnal conclusion is that
an interpretation—regardless of whether it is based on musicology or literary theory—which atempts to draw a closer
parallel between the musical fabric of the two pieces and the
structure of the Comedy and certain passages of the text, but
fails to point out the self-contained nature of Liszt’s Dante
compositions, can hardly be convincingBalogh Csaba PhD: „Hogy megértsd a Jót, mit ott találtam...” - Dante ihlető ereje Liszt Ferenc művészetében - PDF | REZ |ENG
Liszt Dante-szimfóniája utolérhetetlen mintaként áll a későbbi magyar zeneszerző nemzedékek előtt. Hubay Jenő nem kívánt versenyre kelni mesterével, ezért Dante Az új élet című művét zenésítette meg. A szimfóniának nevezett kantáta Beatrice földi szépségét, majd égi dicsőségét zengi késő romantikus stílusban, változatos hangszíneken – teológiai kérdést is feltéve. A Színjáték morális üzenete ihlette Tóth Péter Isteni pokol című kantátáját, amelyet a firenzei költő halálának hétszázadik évfordulójára komponált.
Windhager, Ákos
Beatrice and Francesca
Te Heroines of the Hungarian Dante Cantatas
Liszt’s Dante Symphony represents an inimitable model for
later generations of Hungarian composers. Not wishing to
compete with his master, Jenő Hubay set Dante’s La Vita Nuova
to music. Called a symphony, the cantata extols Beatrice’s
earthly beauty and then her heavenly glory in late Romantic
style, in a variety of tonal registers and with theological overtones. Te moral message of the play inspired Péter Tóth’s
cantata Divine Inferno, composed to commemorate the 700th
anniversary of the death of the Florentine poet.Windhager Ákos PhD: Beatrice és Francesca - A magyar Dante-kantáták hősnői - PDF | REZ |ENG
Amikor a zene egy festmény tárgyává válik, nem elemezhető úgy, mintha a képzőművészeti ábrázolás csupán kommentárja lenne a már létező, önálló zenei jelentésnek, ahogy a zenét láttató festmény sem szemlélhető néma látványként. A szerző a művészetek összevegyülésének romantikus célkitűzését, e folyamat esztétikatörténeti előfeltételeit és értelmezési lehetőségeit, valamint az interart jelentésképződés módját Josef Danhauser 1840-es, Liszt Ferenc a zongoránál című festményével kapcsolatban vázolja.
Veres, Bálint
Translucent Meanings: Music in Painting
When music becomes the subject of a painting, it cannot be
interpreted as if the artistic representation were merely a commentary on the pre-existing, autonomous musical content, just
as a painting that visualises music cannot be seen as a silent
spectacle. Te author outlines the Romantic objective of the
fusion of the arts, the aesthetic-historical preconditions and
interpretative possibilities of this process, and the way in which
interart meaning is formed in relation to Josef Danhauser’s
1840 painting Liszt at the Piano.Veres Bálint PhD: Áttűnő jelentések: zene a festményen - - Kelecsényi László, dr.: Latinovits, a garabonciás -
- Kiss Eszter Veronika: „Óriási munka áll előttünk” - Interjú Vashegyi Györggyel, a Magyar Művészeti Akadémia elnökével
- Szekeres Attila István PhD: Sepsiszentgyörgy emlékezik – 1956 fában, kőben, bronzban -
- Kolozsi Orsolya: A szöveg mint partitúra -
- Wehner Tibor: A közlekedőedények bámulatra méltó tevékenysége - Szakolczay Lajos: A táj lélekarca. Képzőművészeti tanulmányok, esszék, kritikák 2005–2020
- Benoist, Alain de: Molnár Tamás centenáriumára -
- Renaud, Jean: Molnár Tamás, avagy a szellem reakciója -
- Fülöp József PhD: Mozgóképes pokoljárás -
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Júlia, Farkas Ádám, † Fekete György, † Jankovics Marcell, Kelemen László, Mezei Gábor, Turi Attila, Vigh AndreaFőszerkesztő: Falusi Márton
Társ-főszerkesztő: Kucsera Tamás Gergely
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
Korrektor: Aranyossyné Bondi Judit, Laczkó Katalin
Képszerkesztő: Sulyok Miklós
Tervezőgrafikus: Alajbeg Afrodite
Tördelőszerkesztő: Heckmann TamásA szerkesztőség címe:
1051 Budapest, Vörösmarty tér 1. IV. emelet
szerkesztoseg@magyar-muveszet.hu
Szerkesztőségi órák: hétfőn 14-től 17 óráigMegjelenik kéthavonta
Előfizetés:
Fekete Ádám lapmenedzser
fekete.adam@mmakiado.hu
06-30/724-9720
www.magyar-muveszet.huSZERKESZTŐBIZOTTSÁG