- Terjedelem:
- 160 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Titkárság
- Kiadás éve:
- 2018
Magyar Művészet 2018/1
Tartalomjegyzék
- Kulin Ferenc PhD: Bevezető -
- PDF | REZ |ENG
Csányi Vilmos
Tudomány és művészetA humánetológia a művészi és a tudományos tevékenységet az emberi viselkedés sajátos formájaként vizsgálja. A szerző bemutatja az állati elme és a külvilág kapcsolatát, majd az emberi viselkedésevolúciónak azt a szakaszát ismerteti, ahol megjelennek a tudatban szerkesztett összetett gondolatok és a nyelvi kommunikáció lehetősége. A közösségekben a hiedelmek új szociális valóságot hoztak létre. Az egyének ehhez való viszonya indította el a közösség funkcióinak maradéktalan ellátásához szükséges művészetek fejlődését, a fejlettebb társadalmakban pedig gyakorlati szempontok vezettek a tudományok kialakulásához. A művészet esetében a művész személyes kapcsolatrendszere és a szociális valóságról szóló értelmezése a meghatározó, míg a tudomány racionális modelleket épít, amelyekben a megismételhetőség, a gyakorlat és a felhasználhatóság az irányadó.
Csányi Vilmos: Tudomány és művészet - - PDF | REZ |ENG
Orosz István
Könyv a tükörben
avagy a megevett tengerészekRené Magritte, belga születésű szürrealista festő elhíresült alkotása A tiltott másolás (La reproduction interdite), amely EdwardJamest, angol költőt és mecénást ábrázolja, aki nemcsak modellje, hanem megrendelője is volt a képnek. A portré különlegessége, hogy James hátulról látható, és paradox módon a tükörképe is hátulról mutatja a költőt. Az olajkép falitükre alatti kandallópárkányon Edgar Allan Poe Arthur Gordon Pym című regényének francia változata látható. A tanulmány főként annak kiderítésére vállalkozik, hogy – apró, de fontos részletként – miért került Magritte festményére a Baudelaire fordította amerikai tengerésztörténet. Végül arra keres választ, hogy a másolásnak, a kisajátításnak,az idézésnek és a többszörözésnek – mint a kortárs művészet új paradigmáinak – előzményét, jelképét lehet-e látni René Magritte képében, vagy az 1937-ben készült alkotás már az új művészeti irányzatok és céljaik felett ironizál.
Orosz István DLA: Könyv a tükörben - avagy a megevett tengerészek - PDF | REZ |ENG
Buji Ferenc
Ars sine scientia nihilA szerző a tudomány és a művészet kapcsolatának történeti áttekintését az egység korával kezdi. Az érett középkorban a tudomány és a művészet szoros viszonya abból fakadt, hogy a tudomány tárgya az igazság volt, a művészeté a szépség, és az igazságot és a szépséget a gótika embere elválaszthatatlannak tekintette. A reneszánsszal kezdődő kettősség korában fokozatosan eltávolodik egymástól az igazság és a szépség. A tudomány és a művészet újkori formái nemcsak eredeti mivoltuktól
szakadnak el, hanem egymástól is, mert elveszítették közös princípiumukat. A tudomány és a művészet elidegenedése az objektum és a szubjektum szétesésének, tehát az emberi kultúra tudathasadásának a jele. A technikai civilizáció fejlődése elkápráztatja a modern és a posztmodern kor emberét, ezzel szemben művészete kijózanító hatású.Buji Ferenc: Ars sine scientia nihil - - PDF | REZ |ENG
Balázs Géza
A nyelvalakítás antropológiai gyökereiA szerző amellett érvel, hogy korunk nyelvalakításnak – nyelvicselekvésnek, nyelvfejlesztésnek, nyelvi tervezésnek, nyelvművelésnek– nevezett tevékenysége mélyen kódolt, tehát általános emberi, kulturális antropológiai alapjai vannak. Egyrészt a nyelvalakító, a nyelv szabályozó módszerek a primitív vagy természeti népeknél is felfedezhetők. Másrészt a nyelvhasználattal kapcsolatos észrevételek, tiltások, szabályok kiemelkedő jelentőségűek a világvallások alapvető irataiban, gondolkodási mintázataiban. Végül: a nyelvhasználatot befolyásoló gondolkodási-logikai műveletek és retorikus alakzatok alapvető kulturális különbségeket jelölnek ki, vagyis kultúraalakító jellegűek.
Balázs Géza CSc: A nyelvalakítás antropológiai gyökerei - - PDF | REZ |ENG
Cseke Ákos
Síron túli iratok. Barthes és Foucault a halálrólA szerző halálát hirdető elmélet kidolgozásával Roland Barthes és Michel Foucault a művet a szerzői intencióból –mint jelentésadó forrásból – értelmező gyakorlat ellen emelte fel a szavát. Barthes édesanyja halála után írt feljegyzései Gyásznapló címmel jelent meg. A tanulmány rámutat, hogy Barthes-nak az anya halála és a szerző halála kapcsán kifejtett gondolatai ugyanazt hangsúlyozzák: a jelentés hiányát. Foucault utolsó előadás-sorozata, Az igazság bátorsága az eltitkolás gyümölcse:elhallgatja hallgatósága elől, hogy a halálra készül.Ahogy az anya halála Barthes-nál átírta a korábbi,„teológiaellenes” teóriákat, úgy Foucault-nál is kitapintható ez az irányváltás. A szerző halálának tézise tárgyilagos reakciónak tűnt az élet kérdésére, de a másik halála vagy önmaga halálának az elkerülhetetlensége új válaszokat vont maga után a kései Barthes és a kései Foucault számára.
Cseke Ákos PhD: Síron túli iratok. Barthes és Foucault a halálról - - PDF | REZ |ENG
Kiss Zoltán Károly
Jog, tudomány és művészet a szerzői jogi szabályozás
útvesztőjébenA szerző a művészet, a tudomány és a jog keresztezési pontjait mutatja be, elsősorban a tudományos művek szerzői jogi védelme, valamint a védelem alatt álló művek tudományos kutatási célú szabad felhasználása szemszögéből. A tanulmány elsőként azt tisztázza, hogy jogi értelemben mi a különbség a tudomány területén létrehozott műszaki megoldások, találmányok szabadalmi oltalma, valamint a művészeti és tudományos alkotások szerzői jogi védelme között. A tisztázás azért összetett feladat,mert a szabadalmi jog és a szerzői jog a szellemi alkotások jogának különálló ágát alkotja, továbbá a vonatkozó törvények nem adnak pontos meghatározást a szabadalmaztatható találmány és a szerzői mű fogalmára. A tanulmányíró végül kitér a szerzőt, valamint más jogosultakat megillető díjazás mértékére és megállapításának nehézségeire.
Kiss Zoltán Károly PhD: Jog, tudomány és művészet a szerzői jogi szabályozás útvesztőjében - - PDF | REZ |ENG
Máté Zsuzsanna
A művész és a tudós kreativitása Csíkszentmihályi Mihály
és Arthur Koestler szerintA szerző először a kreativitás fogalmának történetét tekinti át az európai kulturális hagyományban, majd két magyar származású kreativitáskutató tézisrendszerét ismerteti. Csíkszentmihályi Mihály szerint a kreativitás nem pusztán pszichológiai folyamat, hanem számos befolyásoló tényező hatására, a szociokulturális környezet interakciójában jön létre. A kreatív személyiséget olyan összetettség jellemzi, amelyben az ellentétes tulajdonságok egységet képeznek.Arthur Koestler kreativitáselméletének középpontjában a biszociáció aktusa áll. Ez ellentétes a céltudatos és stabilnak tűnő logikai rutinműveletekkel, mert a kreatív tevékenység során a gondolkodás egy síkkal magasabbra mozdul, csakhogy ez az alkotás összetett és instabil állapotát is jelzi. Ugyanakkor a tapasztalatok korábban nem összefüggő síkjai közötti kapcsolatteremtés az eredetiség győzelmét jelenti a szokások fölött.
Máté Zsuzsanna CSc: A művész és a tudós kreativitása Csíkszentmihályi Mihály és Arthur Koestler szerint - - PDF | REZ |ENG
Biernaczky Szilárd
Afrika néphagyományai a bartóki útonAfrikában ma is felfedezhető egy olyan kulturális értéktömeg,amely az egykoron Európában másodlagosan keletkezett hagyománykincshez – a szegényparaszti osztály által létrehozott tradícióhoz – képest is régebbinek, archaikusabbnak számít.A szerző áttekinti az afrikai irodalmi folklór legfontosabb műfajait és poétikai sajátosságait, valamint a korai afrikai írott irodalom legfontosabb alkotóit és alkotásait. Majd arra keres választ, hogy létezik-e az afrikai irodalmi szájhagyománynak ahhoz hasonló világirodalmi hatása, mint amit az afrikai zenei folklór gyakorolt az egyetemes modern zene világára.
Biernaczky Szilárd CSc: Afrika néphagyományai a bartóki úton - - PDF | REZ |ENG
Hidvégi Máté
Haris László panorámaképeirőlA Balogh Rudolf-díjjal kitüntetett fotóművész, Haris László munkásságában a kísérleti fotó neoavantgárd műfajai egymást erősítik. A művész 2008-tól készít panorámaképeket, amelyek aprocess art filozófiai értelmében vett drámák, sajátos „sorsfotók”.
A körpanorámák a teljességet idézik, több idősíkot tartalmaznak,és egyedi koreográfiájukkal egy történetet mesélhetnek el. Az alkotások elkészítésük idejével azonosak, így tagadják a tételt, hogy a fotográfia a pillanat megragadásának az eszköze.
A tanulmányt Haris Lászlónak a digitális panorámaképek történetéről és technikájáról írt jegyzete követi.Dr. chem. habil. Hidvégi Máté PhD, CSc: Haris László panorámaképeiről - - Haris László: A digitális panorámaképek technikájáról -
- PDF | REZ |ENG
Kissné dr. Kovács Adrienne
Gondolatok az Őrség néprajzáról –
Kárpát-medencei archaikus értékekAz Őrség Magyarország egyik legarchaikusabb tájegysége,lakói a magyarság egyik legrégebbi néprajzi csoportját alkotják.Az Őrség a kezdetektől népünk őrzője, az ősi közösségi tudás letéteményese és kultúránk gazdagítója volt. A szerző áttekinti,hogy mit adott az Őrség az egyetemes magyarságnak, majd kiemeli a gyűjtött archaizmusok közül a legfontosabbakat, végül azt vizsgálja meg, ezek közül melyek hatása érezhető ma is.
Kissné Kovács Adrienne, dr.: Gondolatok az Őrség néprajzáról – Kárpát-medencei archaikus értékek - - PDF | REZ |ENG
Dr. Simon Lajos – Kovács Emese
A művészet, az esztétikai élmény hatása
a pszichoterápiábanKutatásokkal bizonyított, hogy a művészek között a lelki betegségben szenvedők aránya magasabb az átlagpopulációhoz képest, és a pszichiátriai betegséggel élők gyakran használják az alkotó tevékenységet érzéseik, belső világuk kifejezésére. A tanulmány áttekinti a művészi kreativitás és a pszichés zavarok összefüggéseit vizsgáló szakirodalom, valamint a pszichiátriai betegek művészi alkotásaiból válogató tárlatok korai történetét.Végül arra keres választ: miért kapott kiemelkedő jelentőséget a művészet a pszichiátria területén, és miért vált a művészetterápia elismert, általánosan alkalmazott és hatékony módszerré?
Kovács Emese, Simon Lajos dr. CSc: A művészet, az esztétikai élmény hatása a pszichoterápiában - - PDF | REZ |ENG
Pásztor Zsuzsa
A zenei munkaképesség-gondozás pedagógiája (ZMG)
– Kovács-módszerA professzionális, művészi szintű zenélés egyik feltétele a kemény munkabírás, ami nem mindig jár együtt a zenei tehetséggel.Kodály Zoltán és dr. Kovács Géza egy új zenepedagógiai ágazat, a zenei munkaképesség-gondozás alapjait rakta le.A ZMG magyar koncepciója főként abban tér el a külföldi kutatásoktól,hogy nem orvosi, hanem pedagógiai oldalról közelít a zenészek egészséggondozásához: a zenetanár kezébe adja azegészség megőrzésének eszközeit. A Kovács-módszer nagy előnye,hogy nemcsak az iskolában, hanem más területeken is alkalmazhatják a fejlesztőpedagógusok.
Pásztor Zsuzsa PhD: A zenei munkaképesség-gondozás pedagógiája (ZMG) – Kovács-módszer - - PDF | REZ |ENG
Lendvai Tamás
Művészet és Tudomány a Hangszerek tájékán
avagy háromszor is ugyanahhoz a Liszt-idézethez jutottamA hangszerek világa egyformán határos a művészettel és a tudománnyal. A tanulmány három témakört vizsgál. Az első a fejlődéssel kapcsolatos: a XXI. században milyen irányba tart a hangszerészet, milyen szerepük van a változásokban a zeneeszközöknek? A második rész a zenéhez és a hangszerekhez a pszichológia és a pszichoakusztika oldaláról közelít, ismertetve
a legfontosabb vonatkozó alapfogalmakat. A szerző végül a csúcskategóriás zongoramárkák megítélésének objektív és szubjektív szempontjait ismerteti.Lendvai Tamás: Művészet és Tudomány a Hangszerek tájékán - avagy háromszor is ugyanahhoz a Liszt-idézethez jutottam - PDF | REZ |ENG
Dúll Andrea
Az otthonosság környezetpszichológiai szempontbólAz otthon a környezetpszichológia klasszikus kutatási témája. Az otthon, az otthonosság fogalmának lélektani megközelítése bizonyos értelemben fedi a hétköznapi értelmezést,ugyanakkor gazdagabb annál: a fogalmat összetevőkre bontja,majd leírja elemeit, magasabb szintjeit és érzelmi polaritását.A környezetpszichológia minden élethelyzetet annak szociofizikai– társas, környezeti és időbeli – teljességében elemez.A tanulmány bemutatja az otthon környezetpszichológiai vizsgálatának előzményeit is: a territoriális viselkedés, a spiritualitásés a humán kötődés kutatását.
Dúll Andrea PhD: Az otthonosság környezetpszichológiai szempontból - - PDF | REZ |ENG
Andrásfalvy Bertalan
Kóka Rozália: Bukovina, Bukovina. Utam végén visszanézek
című könyvérőlA kötet szépirodalmi igényességgel mutatja be a Bácskában született Kóka Rozália népdal- és népmesegyűjtő, néprajzkutató küzdelmekben és eredményekben gazdag életútját. Ugyanakkor a visszaemlékezés képet ad a bukovinai néptörténet és néphagyomány egészéről: bepillantást nyújt e néprajzi csoporttal foglalkozó tudósok, írók műveibe, és a bukovinaiak történetét érintő beszámolók, rendelkezések, hivatalos iratok legfontosabbjaival is megismertet.
Andrásfalvy Bertalan: Kóka Rozália: Bukovina, Bukovina. Utam végén visszanézek című könyvéről - - PDF | REZ |ENG
Cs. Jónás Erzsébet
Szigethi András: A szellem anyajegyei – Lermontovtól
Ulickajáig. Родинки духи – от Лермонтова до Улицкой
című könyvérőlA magyar és részben orosz nyelvű kötet Szigethi András esztéta,ruszista 1995 és 2015 között publikált tanulmányaiból válogat.Gondolati vezérfonalát elsősorban Bergyajev keresztény egzisztencializmusából és szellemi antropológiájából veszi.A műelemzések két tudományterület elmélyült ismeretéről tanúskodnak:a filozófiai, eszmetörténeti gyökerek feltárásának igénye összekapcsolódik az orosz irodalom poétikai, hermeneutikai megközelítésével.
Cs. Jónás Erzsébet DSc: Szigethi András: A szellem anyajegyei – Lermontovtól Ulickajáig. Родинки духи – от Лермонтова до Улицкой című könyvéről -
- TELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Kucsera Tamás Gergely,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
Szerkesztőbizottság: Albert Gábor , Fabényi Júlia,
Farkas Ádám, Jankovics Marcell,
Kelemen László, Mezei Gábor, Vigh Andrea
Főszerkesztő: Kulin Ferenc
Társ-főszerkesztő: Kucsera Tamás Gergely
Főszerkesztő-helyettes: Turi Attila
Szerkesztők: Balogh Csaba, Csuday Csaba
Laptervező: Árendás József
A szerkesztőség címe:
1051 Budapest, Vörösmarty tér 1. II. emelet
szerkesztoseg@mma.hu
Szerkesztőségi órák: kedden 14-től 17 óráig
Megjelenik negyedévente
Ára számonként: 990 Ft
Nyomás: Kontaktprint
ISSN 2064-3799SZERKESZTŐBIZOTTSÁG