- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2023
Magyar Művészet 2023/2
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A szerző hipotézise szerint a Nemzeti dal 1848. március 15-én publikussá vált és ma ismert szövege nem a költemény egyetlen változata. A tanulmány fő célja, hogy választ találjon a Nemzeti dal legutóbbi recepciójában tapasztalható, javarészt az olvashatósággal kapcsolatos interpretációs ellentmondásokra, amelyek abból adódnak, hogy az értelmezések Petőfi költeményéhez a kérdéses nap politikai szellemiségével nem mindig egyező kontextusokat rendelnek.
A Play on Letters
Sándor Petőfi: National Song
The author contends the text of the National Song, as published on March 15 1848 and known today, is not the only version of the poem. His main goal is to find an answer to the interpretative contradictions in the current reception of the poem, mostly related to its readability, which arise from the fact that interpretations often attribute to Petőfi’s poem contexts that are inconsistent with its own contemporary political Zeitgeist.
Török Lajos PhD: Játék a betűkkel - Petőfi Sándor: Nemzeti dal - PDF | REZ |ENG
A szakirodalom kezdetben a külhoni alkotókban találta meg Petri György költészetének rokonsági körét, az ezredforduló után merült fel Petri és Petőfi párhuzamba állításának ötlete. A szerző azt vizsgálja, hogy felfedezhetők-e analógiák Petri György és Petőfi Sándor költészete és pályakezdése között. Valóban indokolt a XX. századi, „metsző eszű rosszhiszeműség” íróját a lendületes, energikus, életbizalomtól sugárzó, nagy költőelődhöz hasonlítani?
Two Poets
Sándor Petőfi and György Petri
Initially, critics sought to identify similarities between György Petri’s poetry and that of foreign authors. It was only after the turn of the millennium that the idea of drawing parallels between Petri and Petőfi arose. The author examines whether analogies can be drawn between the work and careers of György Petri and Sándor Petőfi. Can we justify comparing the 20th century writer of “incisive bad faith” to his great predecessor, a dynamic, energetic poet full of vitality?
Nyilasy Balázs PhD: Két költő - Petőfi Sándor és Petri György - PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró Jókai Mór Szabadság a hó alatt vagy A zöld könyv című regényének eddig ismeretlen irodalmi kapcsolatát tárja fel, amely a mű létrejöttének folyamatában nem játszott szerepet, de ismeretében a regény olvasata és rétegei kibővülnek, gazdagodnak. Vajon hogyan egészíti ki Jókai regényének befogadását egy váratlanul felbukkanó „irodalmi tény”, amely erősíti és igazolja az író koncepcióját az egyes szereplők, valamint az ábrázolt események vonatkozásában?
Freedom under the Snow?
New Approaches to the Philological and Historical Background of Mór Jókai’s Novel, Part I
The author reveals a hitherto unknown literary connection between Mór Jókai’s novel Freedom under the Snow; or, The Green Book, which did not play a role in the process of the work’s creation, but the reading and layers of the novel are expanded and enriched by its knowledge. How is the reception of Jókai’s novel complemented by an unexpected “literary fact” that reinforces and justifies the writer’s concept of the characters and events depicted?
Dukkon Ágnes: Szabadság a hó alatt? - Újabb szempontok Jókai Mór regényének filológiai és történelmi hátteréhez I. - PDF | REZ |ENG
A szerző először a Tragédia képző-, zene-, film- és színházművészeti átváltozásait a mediális közlésmódok és a hermeneutikai, esztétikai sajátosságok szempontjából hasonlítja össze. Ezután azt vizsgálja, miért ideális a Tragédia mint pretextus, illetve premédium a különböző művészeti ágak jelrendszerére való átformáláshoz. Végül a színházművészeti transzformációk három fő irányát mutatja be a Tragédia színre viteleinek hagyományrendszere és közelmúltjának összefüggésében.
Stagings of The Tragedy of Man in the Light of Comparative Art Theory
The author first compares the visual, musical, cinematic and theatrical transformations of The Tragedy in terms of media modes of communication as well as hermeneutic and aesthetic specificities. She then goes on to explore why The Tragedy is ideal as a pretext or premedium for transforming into a sign system for different artistic disciplines. Finally, she presents the three main directions of theatrical transformation in the context of the tradition and recent history of The Tragedy’s productions.
Máté Zsuzsanna CSc: A Tragédia színre vitelei az összehasonlító művészettudomány tükrében - - PDF | REZ |ENG
A Tragédiából három olyan mozgóképes alkotás született, amely a filmművészet eszköztárával tolmácsolja a drámai költeményt: Szinetár Miklós tévéfilmje (1969), Jeles András Angyali üdvözlet című játékfilmje (1984) és Jankovics Marcell animációs filmje (2011). A tanulmány azt elemzi, hogy e produkciók miként próbálnak egyensúlyt teremteni Az ember tragédiájához való hűség és az új, önálló alkotás megteremtésének művészi célja között.
The Tragedy of Man in the Language of Cinema
The Tragedy has given birth to three cinematographic works that interpret the dramatic poem through the medium of film: Miklós Szinetár’s TV movie (1969), András Jeles’ feature film The Annunciation (1984) and Marcell Jankovics’ animated feature (2011). The paper analyses how these productions attempt to balance fidelity to The Tragedy of Man with the artistic goal of creating a new, independent work.
Pusztai Virág: Az ember tragédiája a mozgókép nyelvén - - PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró a Tragédia illusztrációtörténeti szerepének sajátosságait vizsgálva azt bizonyítja, hogy Madách koncepciója erőteljes ösztönzést ad a vizuális megjelenítéshez, ugyanakkor költői nyelve korlátozza a drámában szereplő látványelemek és események képzőművészeti megkomponálását. Az ember tragédiájának szövege megadja a művészi szabadság lehetőségét az illusztrátornak, de a „magára hagyatottság” élményével is szembesíti.
On Illustrations for The Tragedy of Man
By examining the role of The Tragedy in the history of illustration, the author demonstrates that Madách’s vision provides a powerful stimulus for visual representation, while at the same time his poetic language imposes limits on the artistic composition of visual elements and events in the drama. The text of The Tragedy of Man allows the illustrator artistic freedom, but also confronts him with the experience of being “abandoned”.
Varga Emőke: Az ember tragédiája illusztrációiról - - PDF | REZ |ENG
Kemény Katalin és Hamvas Béla közösen írt munkája, az először 1947-ben napvilágot látott Forradalom a művészetben – Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon egyedülálló helyet foglal el a XX. századi magyar művészetelméleti irodalomban. A korábbi értelmezések többnyire megkerülték annak a kérdésnek a megválaszolását, hogy ténylegesen mi olvasható a kötetben, ezért a tanulmány írója a mű hangsúlyozottan szövegközpontú elemzésére tesz kísérletet.
Duet II
Katalin Kemény’s and Béla Hamvas’s joint work, Forradalom a művészetben – Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon (Revolution in the Arts: Abstraction and Surrealism in Hungary), first published in 1947, occupies a unique place in the Hungarian art theoretical literature of the 20th century. As previous interpretations have mostly avoided answering the question of what the volume actually contains, the author of this paper attempts a more text-centred analysis of the work.
Szántó F. István PhD: Négykezes II. - - Martsa Piroska: Jankovics Marcell művészi útja Petőfitől Madáchig -
- Karkó Ádám: Számomra az esztétika és a politika egyformán érdekes - Interjú Hörcher Ferenccel
- Sturm László: Visszavett hagyomány - Gintli Tibor: Perújrafelvétel. Anekdotikus elbeszélésmód és modernség a 20. század első felének magyar prózájában
- Pusztai Ilona: A kultúra fosszíliái - Hornyik Sándor: A szürnaturalizmus archeológiája
- Falusi Márton PhD: Az esszé mint szellemtörténeti műfaj - Papp Endre: Cs. Szabó László
- Gombor Lili: Ami az életrajz mögött van - Tverdota György: Gondoljátok meg, proletárok I. – Az ifjú József Attila
- Fülöp József PhD: Semleges vizeken, látóhatár mélyén: egy protoesztétikai kísérlet - Jakub Stejskal: Objects of Authority: A Postformalist Aesthetics
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG