- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2023
Magyar Művészet 23/6
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A kultúrtörténet számos alakja próbálta elméleti igénnyel tisztázni a természettudományok és a művészet kapcsolatát. Oswald Spengler – a végső formáját száz esztendeje, 1923-ban elnyerő – A Nyugat alkonyában keresett választ e kérdésre. Hogy megértsük, jelenkorunkban milyen viszony van a természettudományok és a művészet között, előzetesen saját kultúránk és civilizációnk – ahogy Spengler nevezi a nyugati (fausti) kultúrkör – jellegzetességeivel, formanyelvével kell tisztában lennünk.
Csejtei, Dezső – Juhász, Anikó
On the Relationship Between Art and Science in Oswald Spengler’s The Decline of the West
Many scholars of cultural history have attempted to clarify the relationship between the natural sciences and art. Oswald Spengler sought an answer to this question in his The Decline of the West, which took its final form a hundred years ago, in 1923. If we are to understand the relationship between the natural sciences and art in our time, we must first clarify the characteristics and formal language of our own culture and civilization – the Western (Faustian) culture, in Spenglerian terms.
Csejtei Dezső - Juhász Anikó: Művészet és természettudományok összefüggéséről Oswald Spengler fő művében, A Nyugat alkonyában - - PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró azt a természet- és lélekkapcsolatot rekonstruálja, amelyet Ferenczi Sándor (1873–1933), az iskolát teremtő orvos, pszichoanalitikus az emberi létezés ontológiai alapjának tekintett. A természet alatt az élet személyes-testi (ontogenetikus) materialitása éppúgy értendő, mint az ember előtti élet biológiai története, a filogenetikus alakulás belső megismétlődése. Ferenczi mindkettőnek, ontogenezisnek és filogenezisnek pszichoanalitikus olvasatát adta.
Bókay, Antal
Bioanalysis – the Psychoanalytic Poetics of Biology
Sándor Ferenczi was Born One Hundred and Fifty Years Ago
The author reconstructs the nature–psyche relationship that Sándor Ferenczi (1873–1933), one of the founders of psychoanalysis, considered the ontological basis of human existence. By nature is meant the personal-physical (ontogenetic) materiality of life as well as the biological history of pre-human life, the internal repetition of phylogenetic development. Ferenczi offered a psychoanalytic reading of both ontogenesis and phylogenesis.
Bókay Antal: Bioanalízis – a biológia pszichoanalitikus poétikája - Százötven éve született Ferenczi Sándor - PDF | REZ |ENG
Nemes Nagy Ágnes költeményeiben ritkán jelennek meg a humán létezés motívumai. Líranyelvének lényegi sajátossága, hogy a világ általános működését meghatározó tényezőket (tér, idő, anyag, mítosz) helyezi a középpontba, tehát nem az emberek, hanem a tárgyak, a környezet, a flóra és a fauna közötti kapcsolódási vagy elválasztópontokat láttatja. Ebből adódik verseinek töredezettsége és sűrítettsége, amely a késő modern magyar költészet térpoétikájával áll hatástörténeti kapcsolatban.
Nagy, Csilla
Relative Distance
Natural Science and Text Organization in the Poetry of Ágnes Nemes Nagy
Ágnes Nemes Nagy’s poems rarely include motifs of human existence. It is an essential feature of her lyrical style that she focuses on the factors that determine the general functioning of the world (space, time, matter, myth), and thus identifies the points of connection or separation between objects, environment, flora and fauna, rather than between people. Hence the fragmented and condensed nature of her poems, which is related to the spatial poetics of late modern Hungarian poetry.
Nagy Csilla: Viszonylagos távolság - Természettudomány és szövegszervezés Nemes Nagy Ágnes költészetében - PDF | REZ |ENG
Az ember látja a létét fenyegető globális katasztrófák előjeleit, mégis mindennapi ügyeivel foglalkozik – a megnyugtató tudatlanság állapotában. Csakhogy napjainkban már lehetetlen figyelmen kívül hagyni azokat a krízisjelenségeket, amelyek Magyarországon és a nagyvilágban tapasztalhatók. A szerző áttekinti a rendszerszintű összeomlás öt fokozatát, amelyek egymást követnék a Föld egészét érintő környezeti katasztrófa esetén. Végül a globális válság megértésének szakaszait ismerteti.
Stumpf-Biró, Balázs
A World in Transition
Everything is More Important Than What is More Important Than Everything
You can see the portents of global catastrophes threatening your existence, yet you go about your daily business as if in a state of blissful ignorance. But today, it is impossible to ignore the crisis phenomena affecting Hungary and the world at large. The author reviews the five stages of systemic collapse that would occur in succession in the event of a global environmental disaster. He concludes by outlining the stages involved in understanding the global crisis.
Stumpf-Biró Balázs: Átalakuló világ - Minden fontosabb annál, ami mindennél fontosabb - PDF | REZ |ENG
Az Uj Idők című szépirodalmi, művészeti és társadalmi hetilapban jelentős szerephez jutottak az illusztrációk. A fényképek különösen fontosak voltak az újság 1903-ban indított sorozatában, amely 1914-ig közel negyven magyar író otthonába vezette be az olvasókat. Az Uj Idők széles, de nem hiánytalan tablót készített a korabeli magyar irodalomról. A tanulmányíró azt bizonyítja, hogy a kezdeményezésnek voltak előzményei az európai és a hazai sajtóban, de megvalósítása több egyedi vonást is mutat.
Dede, Franciska
Hungarian Writers in Their Own Homes
A Series in Uj Idők, 1903–1913
Illustrations played an important role in the literary, artistic and social weekly Uj Idők. Photographs were particularly important in the series launched by the newspaper in 1903, which, by the year 1914, had introduced readers to the homes of nearly forty Hungarian writers. Uj Idők produced a broad, though incomplete, tableau of contemporary Hungarian literature. The author argues that the initiative had its antecedents in the European and domestic press, but its implementation displayed several unique features.
Dede Franciska: Magyar írók otthonukban - Az Uj Idők sorozata 1903‒1913 - Albert Gábor és Domokos Mátyás levelezése, 2001–2003 -
- PDF | REZ |ENG
Ma már kevés helyen készül feketekerámia. A nádudvari Fazekas családban tíz nemzedék mesterségbeli tudása hozta létre azt az alapot, amely egy generáción belül több alkotót indított útjára. Ifj. Fazekas István kerámiái is hordozzák az ősi technikát, de egyszersmind modern alkotások is. A szerző arra keres választ: vajon miként maradhatott fenn e hat-nyolcezer éve változatlan módszerrel készülő tárgy, és mi szükséges ahhoz, hogy a feketekerámia itthon és szerte a világon sikeres legyen?
Kovács, Adrienne
Ancient and New Ways of Making Black Ceramics
Today, there are few places where black ceramics are made. In the Fazekas [translates as Potter] family of Nádudvar, ten generations of craftsmanship have created the foundation that has spawned several artists in a single generation. While István Fazekas Jr’s ceramics are modern works, they also feature the ancient technique. The author seeks to answer the question of how an object made using the same method for six to eight thousand years has survived, and what it takes to make black pottery successful at home and around the world.
Kissné Kovács Adrienne, dr.: A feketekerámia ősi és új útjai - - PDF | REZ |ENG
Az István, a király című rockopera 1983. augusztus 18-i királydombi előadása óriási közönség- és üzleti siker lett. A kordokumentumok és beszámolók arra utalnak, hogy a Kádár-rendszer kultúrpolitikája érdekelt volt a mű bemutatásában és elismerésében. Azonban a nézők-hallgatók nemigen törődtek a rockopera vélt aktuálpolitikai üzenetével, inkább a nemzeti függetlenség ünnepét látták benne. A tanulmányíró a negyven évvel ezelőtti bemutató előkészítésének és diadalának történetét ismerteti.
Csatári, Bence
The Viceroy (Bánk bán) of the 20th and 21st Centuries
Stephen the King (István, a király) Premiered Forty Years Ago
The August 18, 1983, staging of the rock opera Stephen the King at the King’s Hill was a smash hit with audiences and enormously lucrative. Contemporary documents and reports suggest that the Kádár regime had a stake in the presentation and recognition of the musical. But audiences and listeners paid little attention to the rock opera’s supposedly topical political message, seeing it instead as a celebration of national independence. The author tells the story of the preparation and the triumph of the show forty years ago.
Csatári Bence PhD: A XX. és a XXI. század Bánk bánja - Negyven éve mutatták be az István, a királyt - PDF | REZ |ENG
Az idei Madách Nemzetközi Színházi Találkozó a Színházi Olimpia miatt különleges, másrészt a költő születésének bicentenáriuma szimbolikus keretet ad a rendezvényfolyamnak.
A programsorozatban három – olykor fedésbe kerülő – fő téma rajzolódott ki: a háború tragédiája, az ember ökológiai felelőssége és Kelet–Nyugat párbeszéde. Néhány előadás eltért
e hármas tárgykörtől, de ezek is aktuális témákat jártak körül. A szerző tematikus bontásban ismerteti a legemlékezetesebb bemutatókat.
Ungvári, Judit
Diversity and Unity in Harmony:
The Colours of a Theatrical Gathering of “Mere Mud and Sunlight” Part I
This year’s Madách International Theatre Meeting is special because of the Theatre Olympics, but also because the bicentenary of the poet’s birth provides a symbolic framework for the series of events. Three main themes emerged, sometimes overlapping, in the series: the tragedy of war, the ecological responsibility of man, and the East–West dialogue. A few productions departed from this threefold focus, but they also dealt with topical issues. The author gives a thematic overview of the most memorable performances.
Ungvári Judit: Sokféleség és egység összhangzata - Egy színházi találkozó színei „...sárból, napsugárból összegyúrva” I. - Nagy Gábor PhD: Képkockák Baka Istvánról -
- Hinni kultúránk életképességében - Beszélgetés Kulin Ferenccel
- Rosonczy Ildikó: Történelem és magánélet egy erdélyi leveleskönyvben - Édes Imrém! Lelkem, Márikóm! Gróf Mikó Imre és felesége, Rhédey Mária grófnő leveleskönyve 1848–1849-ből
- Szántó F. István PhD: Megbízható útikönyv - Lányi András: Karátson Gábor
- Pusztai Virág: „Új rend, rend, end...” - Máté Zsuzsanna Madách 200 – Láthatóvá tett laptöredékeim Az ember tragédiájából című kiállítása
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Turi Attila,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG