- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2022
Magyar Művészet 2022/4
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
Az 1980-as évektől felértékelődött a staged photography (megrendezett fotó) művészi értéke. E fotóműfaj a szerkesztettség és a mesterségesség hangsúlyozásával fejezi ki a valóság és a médium viszonyát, bemutatva annak hatalmi beágyazottságát. Ma nem az a kérdés, hogy a befogadó felismeri-e a virtuális képek valóságot tükröző természetét és a képi szimulációt, hanem megfelelő választ talál-e a posztinternet korának kihívásaira, amelyek döntő módon befolyásolják az ember etikai meghatározottságát.
Csanádi-Bognár, Szilvia
Desire Space as a Simulacrum and the Post-Internet Era
Since the 1980s, the artistic value of staged photography has gained in importance. This photographic genre expresses the relationship between reality and the medium by putting emphasis on the structured and the artificial, showing its embeddedness in power. The question today is not whether the recipient recognises the reality-reflecting nature of virtual images and the simulation of images, but whether he or she will find an appropriate response to the challenges of the post-Internet era, which have a decisive impact on the ethical determination of man.
Csanádi-Bognár Szilvia: A vágytér mint szimulákrum és a posztinternet kora - - PDF | REZ |ENG
Papp Gergely (1922–2000) szegényparaszti családban született, életét tanyán élte le. Mentális zavarokkal küzdött, elemi iskoláit sem tudta elvégezni. Kamaszként tanult meg fényképezni, és ajándéknak szánt, tisztán funkcionális, leíró jellegű paraszti életképeket-portrékat készített – képzettség, művészi szándék és érdeklődés nélkül. Vajon mi magyarázza, hogy közömbös alapállása ellenére a hozzávetőleg háromszáz fotójának mintegy fele különleges esztétikai minőséget mutat?
Miltényi, Tibor
Gergely Papp and Essential Form
Gergely Papp (1922–2000) was born into a poor peasant family and lived on a farm all his life. He suffered from mental disorders and was unable to complete primary school. He learned to take photographs as a teenager and produced purely functional, descriptive portraits of peasant life he gave away for free – with no training, no artistic ambition or interest. How can it be that, despite his dispassionate attitude, about half of his approximately three hundred photographs are of remarkable aesthetic quality?
Miltényi Tibor: Papp Gergely és az esszenciális forma - - PDF | REZ |ENG
A tanulmány Ázbej Kristóf legjelentősebb műveit ismerteti. Az alkotó 1981 és 1996 között egy ötvenkét négyzetméter felületű, egybefüggő, „időkapszula” típusú óriáskollázst készített a franciaországi Musée X-Point-Zéro Grotto One Galéria falaira. 2008-ban egy ma már több száz portréból álló, digitális eszközökkel létrehozott festménysorozatba kezd, amellyel új formanyelv alapjait teremti meg, majd 2011-ben fogalmazza meg A nyerő stratégia című kiáltványát, megalapítva ezzel a fuzionizmus nemzetközi irányzatát.
Novotny, Tihamér
The Winning Strategy
Fusionist Collage on the Art of Kristóf Ázbej
The study reviews the most prominent works of Kristóf Ázbej. Between 1981 and 1996, the artist created a fifty-two square metre, one-sided, ‘time capsule’ giant collage for the walls of the Grotto One Gallery (Musée X-Point-Zéro) in France. In 2008, he began a series of paintings, now consisting of hundreds of portraits created with digital tools, laying the foundations for a new formal language, and in 2011 he issued his manifesto The Winning Strategy, establishing the international movement of fusionism.
Novotny Tihamér: A nyerő stratégia - Fuzionista kollázs Ázbej Kristóf művészetéről - Bán András: Praefatio – amit mindenki tud, aki képekkel foglalkozik -
- Sebestény Ferenc: Egy új Bauhaus felé -
- PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró áttekinti, miként módosult a XX. század első felében a haditudósító státusza és a haditudósítás feladata. Az I. világháborúban civilek, főképp írók, újságírók vállalták ezt a szerepet, míg a II. világháború haditudósítója fegyverrel harcoló, kiképzett katona. A frontra küldött filmesek és fényképészek közvetlenebb módon tájékoztatták a hátországot, míg a képzőművészek, festők, grafikusok publikációkban és kiállításokon bemutatott műveikkel adtak hírt a harcokról.
Sümegi, György
Seven Artists Covering the War at the River Don, June-September 1942
(Imre Ballagó, István Benyovszky, Lajos Markos, Barna Megyeri, Lajos Pándy, Elemér Polony, Lajos Szalay)
The author reviews how the status of war correspondents and the task of war reporting changed in the first half of the 20th century. In World War I this role was taken by civilians, mainly writers and journalists, while in World War II the war correspondent was a trained soldier fighting with a gun. Filmmakers and photographers sent to the front provided more direct information to the home front, while artists, painters and illustrators reported on the fighting through publications and exhibitions.
Sümegi György: Hét haditudósító képzőművész a Donnál, 1942. június–szeptember - (Ballagó Imre, Benyovszky István, Markos Lajos, Megyeri Barna, Pándy Lajos, Polony Elemér, Szalay Lajos) - PDF | REZ |ENG
A kánon fogalma két évtizede került az irodalmi gondolkodás témái közé. Bebizonyosodott, hogy a kánon nem irodalomtörténeti, hanem kultúrpolitikai kérdés. Ez nemcsak a politikai hatalom irodalommal kapcsolatos gyakorlatát jelenti, hanem azt is, hogy az irodalom a saját körében lezáratlan csatáit a politikai küzdelem harcterén vívja tovább. A szerző amellett érvel, hogy a hatalmi centrumok szerepe döntő a kánon aktuális ügyeiben, de a történeti kánon kérdésében nem az övék az utolsó szó.
Gróh, Gáspár
Time Will Tell, Not the Reviewer
Reflections on the Canon
The concept of the canon was introduced into literary thought two decades ago. It has been shown that the canon is not a matter of literary history, but of cultural policy. This means not only the practice of political power in relation to literature, but also that literature continues to fight the battles it has left unfinished in its own circle on the battlefield of political struggle. The author argues that the role of the centres of power is decisive in the current affairs of the canon, but they do not have the last word on the issue of the historical canon.
Gróh Gáspár, dr.: Az idő rostál, nem a kritikus - Tűnődések a kánonról - PDF | REZ |ENG
Ruth Finnegan angol folklorista szerint nincs afrikai hőseposz, legfeljebb ciklikus varázsmesékről lehet szó, mivel hiányzik a kontinens epikus költészetéből a kötött verses forma és az eposzhoz szükséges nagy ívű cselekmény. A tanulmányíró arra mutat rá, hogy a Moneblum avagy a kék ember című kameruni bulu hőseposz cselekménye és eposzi kelléktára rendkívül gazdag: ilyen összetett történet afrikai vagy bármely más helyről származó hősmesében nem fordul elő.
Biernaczky, Szilárd
Is there an African Hero Epic?
A Response to Ruth Finnegan’s Negative Thesis by Analysing the Cameroonian Bulu Epic Moneblum, or the Blue Man
According to English folklorist Ruth Finnegan, there is no such thing as an African epic. At best, they are cyclical magic tales, since the epic poetry of the continent lacks the bound verse form and the grand plot necessary for an epic. The author points out that the plot and epic paraphernalia of the Cameroonian Bulu epic Moneblum or the Blue Man are extremely rich: no other heroic tale from Africa or any other place has such a complex narrative structure.
Biernaczky Szilárd CSc: Van-e afrikai hőseposz? - Válasz Ruth Finnegan negatív tézisére a Moneblum avagy a kék ember című kameruni bulu hőseposz elemzésével - PDF | REZ |ENG
A tanulmány amellett érvel, hogy Gróf Széchenyi Zsigmond a „vadásznaplók” szuverén szerzőjeként sokkal több egyszerű vadászírónál. Az elemzés kiemeli Széchenyi kiváló szerkesztői készségét, ábrázolóerejét, rámutat az elbeszéléseiben megjelenő világrétegek gazdagságára és a narrátoralakok sajátosságaira. Végül a Széchenyi-művek leleményes retorikai megformáltságára, a nyelvhasználat eredetiségére és a hasonlatok, metaforák kidolgozottságára hívja fel a figyelmet.
Nyilasy, Balázs
Literature, Hunting Literature, Count Zsigmond Széchenyi
The paper argues that Count Zsigmond Széchenyi, as the sovereign author of the “hunting diaries”, was much more than a mere author of hunting books. The analysis highlights Széchenyi’s excellent editorial skills, his power of representation, the richness of the layers of the world in his narratives, and the distinctive features of the narrator figures. Finally, it draws attention to the ingenious rhetorical formulation of Széchenyi’s works, the originality of the language used and the elaborateness of the metaphors and similes.
Nyilasy Balázs PhD: Irodalom, vadászirodalom, Gróf Széchenyi Zsigmond - - Dvorszky Hedvig: Mezei Gábor írásai, levelei -
- Mezei Gábor: Visszaemlékezéseim -
- Karkó Ádám: Az építész megteremti azt az aurát, amely az egészséges élethez szükséges - Interjú Turi Attilával, a Magyar Művészeti Akadémia alelnökével
- Dr. chem. habil. Hidvégi Máté PhD, CSc: Mint madarak, melyeket röptükben kitömtek - Bán András: Haris László. Részletekben az egész
- Havas Gyöngyvér: A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium építésze - Paár Eszter Szilvia: Wälder Gyula
- Fülöp József PhD: A jenki fotográfus monológja - Svetlana Alpers: Walker Evans. Starting from Scratch Princeton, Princeton University Press, 2020, 416 oldal
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
Korrektor: Aranyossyné Bondi Judit, Laczkó Katalin
Képszerkesztő: Bánki Ákos
Tervezőgrafikus: Alajbeg Afrodite
Tördelőszerkesztő: Heckmann Tamás
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG