- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2023
Magyar Művészet 23/5
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A posztstrukturalista irodalomtudományi iskolák szerint a teórián keresztül vezet az út az autentikus irodalomértés felé, ezért az elméleti ész szubsztanciális jelentőségűvé vált az elit műkritikában és az akadémiai világban. A szerző úgy véli, a kortárs francia–amerikai irodalomelméletek képviselői és magyar követőik a teoretizmus zsákutcájába jutottak, ezért ideje áttekinteni az öncélú elméleti ész módszertani problémáit és mérlegelni meghaladásának esélyeit.
Nyilasy, Balázs
The Theoretical Mind’s Chances of Understanding
Literary Theory, Theorizing, and the “Big Theoretical Bang”
According to the poststructuralist schools of literary studies, the path to an authentic understanding of literature is through theory, and therefore the theoretical mind has become of substantive importance in elite art criticism and in academia. The author believes that contemporary French-American literary theorists and their Hungarian followers have reached the dead end of theoreticism, and that it is time to review the methodological pitfalls of self-serving theorizing and to consider the chances of overcoming it.
Nyilasy Balázs PhD: Az elméleti ész megértési esélyei - Irodalmi teória, teoretizmus, „nagy elméleti bumm” - PDF | REZ |ENG
Mészöly Miklós számára szülőhelye, Szekszárd nemcsak sajátos civilizációjú és kultúrájú kisváros, a polgári formákba átmentett rendiség őrzője, hanem az urbanizáció otthonosan természetközeli formája is. Az ottani élet természetes ritmusa beépül Mészöly műveinek dinamikájába, és az ábrázolás, a poézis ihletőjén túl világnézetté és poétikává válik. Így lesz alkotói világa egyszerre klasszikus és romantikus, realista és a realizmussal szemben modern, némely vonatkozásban posztmodern.
Gróh, Gáspár
The Poetry and Poetics of Hungarian Urbanity
For Miklós Mészöly, his birthplace, Szekszárd, is not only a small town with its own civilization and culture, preserver of feudal traits in modern bourgeois forms, but also a familiar and natural way of urbanization. Its natural pace of life is integrated into the dynamic of Mészöly’s works, and its representation, beyond being an inspiration for poetry, becomes a world view and a poetics. Thus, his creative world becomes both classical and romantic, realistic and, in contrast to realism, modern, in some respects even postmodern.
Gróh Gáspár, dr.: A magyar urbanitás poézise és poétikája - - PDF | REZ |ENG
1907 tavaszán a Vígszínházban került a közönség elé Oscar Wilde hányatott sorsú színműve, a Salome. A bibliai témájú egyfelvonásost a kor jeles kritikusai méltatták – mások mellett Ábrányi Emil, Kosztolányi Dezső és Szini Gyula –, azonban a felfokozott várakozás ellenére az előadás mérsékelt sikert aratott. Battlay Geyza és Szini Gyula után Kosztolányi is lefordította a darabot, többször bemutatták Kolozsvárott, illetve Szegeden, de Wilde bizarr Saloméja mégsem lett népszerű Magyarországon.
Gajdó, Tamás
Salome in Hungary
Oscar Wilde’s ill-fated play Salome was performed at Vígszínház in the spring of 1907. The one-act piece, which was based on a biblical topic, was praised by prominent critics of the time – Emil Ábrányi, Dezső Kosztolányi and Gyula Szini, among others – but in spite of high expectations, the performance was a moderate success. After Geyza Battlay and Gyula Szini, Kosztolányi also translated the play, and it was performed several times in Kolozsvár and Szeged, but Wilde’s bizarre Salome failed to become popular in Hungary.
Gajdó Tamás PhD: Magyar Salome - - PDF | REZ |ENG
A tanulmány az Első Emelet együttes pályafutását követi nyomon az 1982-es megalakulástól és debütáló kislemezük megjelenésétől az 1990-ben kiadott, Kis Generáció című albumukig. A szerző kitér a Kádár–Aczél-korszak könnyűzenei életét ellenőrző pártállami intézmények ellentmondásos cenzúragyakorlatára, de főképp az együttes játékos, humoros-ironikus dalszövegeit elemzi, amelyek (az utókor szemszögéből talán meglepő módon) tartalmazhattak rendszerkritikát is.
Csatári, Bence
“I Have Not Too Many Clothes, I am no Breadwinner”
The Regime-critical Lyrics of the Band “First Floor” and its Affairs with the Party-state
The study traces the career of the band First Floor from their formation in 1982 and the release of their debut single to their 1990 album Little Generation. The author discusses the controversial censorship practices of the party-state institutions that controlled the pop scene of the Kádár era, focusing on the playful, humorous-ironic lyrics of the band, which (perhaps surprisingly from the perspective of posterity) were allowed to somewhat criticize the regime.
Csatári Bence PhD: „Nincs túl sok ruhám, nincs egzisztenciám” - Az Első Emelet együttes rendszerkritikus dalszövegei és afférjai a pártállammal - PDF | REZ |ENG
A szerző először az utópista szocializmus művészetszemléletét ismerteti, kiemelve az építészettel kapcsolatos törekvéseket. Ezután azt bizonyítja, hogy már a XX. század elején jelentős az Arts and Crafts mozgalom legfontosabb alakjainak hatása a hazai építészeti gondolkodásban: több magyar szakember is foglalkozik az egyszerűséget, a komfortot és az otthonosságot előtérbe állító angol kertváros eszményével. Végül a kölni Werkbund-vita szembenálló érveit vázolja.
Baldavári, Eszter
Art is for Everyone
The Aspirations of Utopian Socialism and Questions of its Realization in Art Nouveau
The author begins with a description of utopian socialism’s approach to art, highlighting its aspirations for architecture. Next, she goes on to show that the most important figures of the Arts and Crafts movement had a significant influence on Hungarian architectural thinking as early as the turn of the 20th century: several Hungarian experts discussed the English garden city ideal of simplicity, comfort and homeliness. Finally, she outlines the competing arguments in the Cologne Werkbund controversy.
Baldavári Eszter: A művészet mindenkié - Az utópista szocializmus törekvései és megvalósulásának kérdései a szecesszióban - PDF | REZ |ENG
A magyar–német–grúz koprodukcióban készült Száműzöttek az utolsó fikciós dokumentumfilm Gyöngyössy Imre (és a Gyöngyössy–Kabay–Petényi alkotóhármas) pályáján. A volgai németek kálváriájáról szóló film egy elnyomó hatalom által üldözött, ártatlanul meghurcolt, az évtizedek halmozódó traumáját több nemzedéken át hordozó nép(csoport) jelképes rehabilitációjára tesz kísérletet a megnyugvás, a lezárás és a szebb jövő reményében
Győrffy, Iván
Epilogue of a Lyricist
Imre Gyöngyössy – Barna Kabay – Katalin Petényi: Exiles (1991)
Exiles, a Hungarian-German-Georgian co-production, is the last fictional documentary in the career of Imre Gyöngyössy (and the Gyöngyössy-Kabay-Petényi trio). The film about the ordeal of the Volga Germans is a symbolic rehabilitation of an ethnic group persecuted by an oppressive power, condemned innocently, carrying the cumulative trauma of decades over generations, in the hope of peace, of a sense of closure, and of a better future.
Győrffy Iván: A lírikus epilógja - Gyöngyössy Imre – Kabay Barna – Petényi Katalin: Száműzöttek (1991) - PDF | REZ |ENG
A transzcendencia fogalma átalakul-kiüresedik a modernitásban, és az azonosság kérdése helyett egyre inkább az önazonosság megtalálása szervezi a filozófiai, művészeti, irodalmi, irodalomelméleti diskurzust. E jelenségre példa az ír születésű Francis Bacon (1909–1992) festészete, amely úgy használja fel a művészet korábban alkalmazott retorikai fogásait, hogy látszólag radikálisan eltér ezektől, de az érzékelés tapasztalatával a festészet konvencionális eljárásaira is reflektál.
Pál-Lukács, Zsófia
Icono-rhetorical Patterns in Art Interpretations and Emptied Transcendence
In modernity, the concept of transcendence is transformed and emptied, and the question of identity is increasingly replaced by the search for self-identity in philosophical, artistic, literary and literary-theoretical discourse. An example of this phenomenon is the oeuvre of Irish-born painter Francis Bacon (1909–1992), which uses the rhetorical devices previously employed in art in a way that seems to depart radically from them, but which also reflects on the conventional procedures of painting through the experience of perception.
Pál-Lukács Zsófia: Képretorikai alakzatok a művészetértelmezésekben és a kiüresedett transzcendencia - - Buji Ferenc: A kulturális antropológia „kulturális forradalma” - Beszélgetés Ratkó Lujza néprajzkutatóval
- LélekFormák - Képriport a II. Népművészeti Nemzeti Szalonról
- Lajta Gábor: A festő útja -
- Haják Szabó Mária: Irodalmunk lélekvándora - Beszélgetés Tőzsér Árpáddal
- Gáspár Csaba László PhD: Főszereplők elhalványodó vonásokkal - Vető Miklós: Isten és ember. Filozófiai tanulmányok
- Pavlics Vendel: Óda a dokumentumfilmekhez ) - 100 magyar dokumentumfilm (1936–2013
- Pusztai Ilona: Minden művészre ezer kontár jut - A Lechnerek. Források a család krónikájához
- Sturm László PhD: Száz év magány - Tóth László: Hagyomány és identitás. Tanulmányok és esszék
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Vashegyi György,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG