- Terjedelem:
- 112 oldal
- Kötészet:
- puhakötés
- Kiadó:
- MMA Kiadó
- Kiadás éve:
- 2024
Magyar Művészet 24/1
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A XX. század elején kibontakozó modernizmus elsősorban az építészet területén vágta el a múlthoz kötő szálakat. A posztmodern idején az építészet az alkotómunka helyett a komolytalan kijelentések, a funkcionális korlátok helyett a formai kísérletezés, az etika helyett az esztétika megszállottja volt. A metamodernitás integrálja az őshonos, a premodern, a modern és a posztmodern kódokat. Az új egész összeállításának eszköze a dekonstrukció, de nem a posztmodern pusztító attitűdjével, hanem új, rekonstruktív szemlélettel.
Reconstructive Deconstruction
Contributions to Understanding the Metamodern Turn of Cultural Memory
Early 20th-century modernism cut ties with the past, especially in the realm of architecture. In the postmodern era, architecture was obsessed with frivolous statements rather than creative work, with formal experimentation rather than functional constraints, with aesthetics rather than ethics. Metamodernity integrates indigenous, premodern, modern and postmodern codes. The means of assembling the new whole is deconstruction, not with the destructive attitude of postmodernism but with a new, reconstructive approach.
Erhardt Gábor: Rekonstruktív dekonstrukció - Adalékok a kulturális emlékezet metamodern fordulatának értelmezéséhez - PDF | REZ |ENG
A századfordulós műemlékrombolás tematikáján belül ritkábban kutatott témának számítanak a korabeli urbanisztikai tervek és a történeti városképek átalakításai. A tanulmányíró arra mutat rá, hogy a századforduló fejlesztési lendülete nemcsak építményeket és műemlékeket, hanem önálló karakterű városnegyedeket formált át a megkívánt változtatás, valamint a modernizáció jegyében. A nagyváradi Szent László tér és környezete ennek a folyamatnak jellegzetes példáját nyújtja.
Historic Building, Monument Destruction and the Lost Art of Classicism
The Demolition of the Baroque and Neoclassical Townscape of Nagyvárad at the End of the 19th century
A less frequently researched topic within the field of turn-of-the-century monument demolition is urban planning and the transformation of historic cityscapes in the period. The author points out that the development momentum at the turn of the century transformed not only buildings and monuments but also neighbourhoods of distinct urban character, in the spirit of required transformation and modernization. A typical example of this process is Szent László tér (St Ladislas Square) and its environs in Nagyvárad (today Oradea).
Zuh Deodáth PhD: Műemléképítés, műemlékrombolás és az elveszett klasszicizmus művészete - Nagyvárad barokk és neoklasszikus városképének felszámolása a XIX. század végén - PDF | REZ |ENG
A szerző Dél-Buda beépítésének folyamatát tekinti át: a városi struktúra, az új építési mintázatok és az építészeti megformálás szempontjából elemzi a tervezéstörténetet. A nemzetközi városépítészet eszmetörténeti tendenciáinak és a lokális városfejlődés mintázatainak összehasonlító vizsgálatával arra keres választ, vajon az épületléptékű változások értékelésén túl milyen magasabb szinteken mutatható ki egy korszak eszmetörténetének hatásmechanizmusa.
Urban Architecture between Classicism and Modernity
The Emergence of Szentimreváros in South Buda
The author looks at the process of building up South Buda, analyzing the history of planning in terms of urban structure, new building patterns, and architectural design. Through a comparative examination of the intellectual trends in international urban architecture and patterns of local urban development, he explores the question whether the impact of the schools of thought of an era can be discerned at higher levels than the evaluation of the changes at building levels.
Wettstein Domonkos: Városépítészet a klasszicizálás és a modernitás irányzatai közt - A dél-budai Szentimreváros kialakulása - Sümegi György: Levelek Kolozsvárott - Reményik Sándor Dsida Jenőnek – Létay Lajos Kós Károlynak
- PDF | REZ |ENG
Kemény Katalin 1981-ben megjelent, Az ablak, a táj, a valóság című Veszelszky-esszéje az életmű első felfedezésének tűnik. A szerző amellett érvel, hogy Kemény nem felfedezte Veszelszky Béla festészetét, hanem visszamenőlegesen talált rá arra. Az esszé legfontosabb hozadéka annak megtapasztalása, hogy a fogalmiság és a művészetről való gondolkodás nem zárja ki egymást, hanem szimbiózisuk hozzásegít, hogy a remekműveket megkülönböztessük a „hitvány és silány terméktől”.
Kemény, Katalin, Veszelszky, Béla
The unwritten chapter
Katalin Kemény’s Veszelszky essay The Window, the Landscape, and Reality, published in 1981, seems to be the first discovery of the artist’s oeuvre. The author argues that Kemény did not actually discover Béla Veszelszky’s painting but chanced upon it retrospectively. The most important contribution of the essay is the experience that conceptualization and thinking about art are not mutually exclusive; rather, their symbiosis helps us distinguish masterpieces from “vile and shoddy products”.
Szántó F. István PhD: Kemény, Katalin, Veszelszky, Béla - A hiányzó fejezet - PDF | REZ |ENG
Az egykori Erzsébet Nőiskola épületében működő oktatási intézmények a szomszédos Vakok Intézetével és melléképületeikkel együtt egy telektömbön állnak. A Vakok Intézete jellegzetes és közismert példája Budapest századfordulós építészetének, azonban a szakirodalom ritkábban említi a mellette álló épülettestvért. A tanulmány közelebb hozza az olvasóhoz e kevéssé ismert épületet, amely jelentős szerepet játszott a magyar szecessziós építészet történetében.
The Building of the Former Erzsébet Women’s School in Ajtósi Dürer sor
The educational institutions in the former Elizabeth Girls’ School building and the neighbouring Institute for the Blind and its annexes, occupy a single plot of land. The Institute for the Blind is a typical and well-known example of Budapest’s turn-of-the-century architecture, but the adjacent building is rarely mentioned in the literature. The study introduces the reader to this little-known building, which played a significant role in the history of Hungarian Art Nouveau architecture.
Rozsnyai József PhD: Az egykori Erzsébet Nőiskola Ajtósi Dürer sori épülete - - PDF | REZ |ENG
A szerző azt vizsgálja, hogy a Kádár-korszak első évtizedében az elfogadó marxista Madách-kritika akadémiai képviselői miként használták fel a pozitivizmus módszertanát Madách rehabilitálásához. Horváth Károly kétrészes tanulmányában a Tragédia eredetkontextusára összpontosító vizsgálat lehetőséget kínált az ideológiai súlypontok elmozdításához, míg Waldapfel József Gorkij és Madách című hatástörténeti értekezése a sztregovai költő „igazáért” folytatott harc stratégiai eszközévé vált.
It Lacks All Harmony, All Sense of Meaning
The Marxist Rehabilitation of the Positivist Scholarship on Madách I
The author examines how the representatives of an approving Marxist critique of Madách in the first decade of the Kádár era used the methodology of positivism to rehabilitate Madách. Károly Horváth’s two-part study focusing on the original context of the Tragedy offered an opportunity to shift the ideological centre of gravity, while József Waldapfel’s treatise Gorky and Madách was a strategic tool in the struggle for the “truth” of the poet.
Balogh Csaba PhD: Hiányzik az összhangzó értelem - A pozitivista Madách-kutatás marxista rehabilitációja I. - PDF | REZ |ENG
Az idei Madách Nemzetközi Színházi Találkozó a Színházi Olimpia miatt különleges, másrészt a költő születésének bicentenáriuma szimbolikus keretet ad a rendezvényfolyamnak.
A programsorozatban három – olykor fedésbe kerülő – fő téma rajzolódott ki: a háború tragédiája, az ember ökológiai felelőssége és Kelet–Nyugat párbeszéde. Néhány előadás eltért e hármas tárgykörtől, de ezek is aktuális témákat jártak körül. A szerző tematikus bontásban ismerteti a legemlékezetesebb bemutatóka
Diversity and Unity in Harmony:
The Colours of a Theatrical Gathering of “Mere Mud and Sunlight” Part II
This year’s Madách International Theatre Meeting is special because of the Theatre Olympics, but also because the bicentenary of the poet’s birth provides a symbolic framework for the series of events. Three main themes emerged, sometimes overlapping, in the series: the tragedy of war, the ecological responsibility of man, and the East–West dialogue. A few productions departed from this threefold focus, but they also dealt with topical issues. The author gives a thematic overview of the most memorable performances.
Ungvári Judit: Sokféleség és egység összhangzata II. - – egy színházi találkozó színei „...sárból, napsugárból összegyúrva” II. - Miglinczy Éva: Grendel Lajosra emlékező alkotások -
- Tüskés Anna: Meghívtak a „valóból” az „égi más” festett világába - Beszélgetés Jámborné Balog Tünde képzőművésszel
- Pusztai Ilona: Avantgárd és akadémizmus - Barabás Márton: Zongoraátirat. Művészeti írások
- D. Udvary Ildikó: Fények és formák - Szűcs Zsuzsanna keramikusművész kiállítása a Harmónia Palotában
- Szabó Noémi: Rész és egész - Majoros Áron Zsolt szobrai a Műcsarnokban
- Fülöp József PhD: A megtagadott szépség nyomában - Catherine Wesselinoff: The Revival of Beauty. Aesthetics, Experience, and Philosophy
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága.
A szerkesztőbizottság elnöke: Turi Attila,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai: Fabényi Julia,
Farkas Ádám, Hörcher Ferenc, Lezsák Sándor,
Richly Gábor, Tóth László, Turi Attila, Vadász BenceFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Sturm László
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG