- Született:
- 1972
Csatári Bence PhD
történész, 2008-ban szerezte PhD-fokozatát A Kádár-rendszer könnyűzenei politikája című disszertációjával. Hét önálló kötet és csaknem ötven tanulmány szerzője. Több televíziós és rádiós csatorna rocktörténeti szakértője. Az ELTE-n és a Balassi Intézetben tart rocktörténeti szemináriumot.
- PDF | REZ |ENG
A tanulmány az Első Emelet együttes pályafutását követi nyomon az 1982-es megalakulástól és debütáló kislemezük megjelenésétől az 1990-ben kiadott, Kis Generáció című albumukig. A szerző kitér a Kádár–Aczél-korszak könnyűzenei életét ellenőrző pártállami intézmények ellentmondásos cenzúragyakorlatára, de főképp az együttes játékos, humoros-ironikus dalszövegeit elemzi, amelyek (az utókor szemszögéből talán meglepő módon) tartalmazhattak rendszerkritikát is.
Csatári, Bence
“I Have Not Too Many Clothes, I am no Breadwinner”
The Regime-critical Lyrics of the Band “First Floor” and its Affairs with the Party-state
The study traces the career of the band First Floor from their formation in 1982 and the release of their debut single to their 1990 album Little Generation. The author discusses the controversial censorship practices of the party-state institutions that controlled the pop scene of the Kádár era, focusing on the playful, humorous-ironic lyrics of the band, which (perhaps surprisingly from the perspective of posterity) were allowed to somewhat criticize the regime.
Csatári Bence PhD: „Nincs túl sok ruhám, nincs egzisztenciám” - Magyar Művészet 23/5 - PDF | REZ |ENG
A kádári–aczéli kultúrpolitika főképp a könnyűzenei szövegek elsődleges mondanivalójára figyelt, ezért a cenzúra sokszor dilettáns módon és felelőtlenül engedte át szűrőjén a rejtetten rendszerkritikus dalokat. A tanulmányíró azokból a Hobo Blues Band-szövegekből válogat, amelyek az utókor számára is érzékelhetően mutattak rá az egypártrendszer fonákságaira, mégis publicitást kaptak a lemezeken, televízióban, rádióban, „megfricskázva” ezzel a Kádár-rezsimet.
Teasing the Powers That Be
Lyrics that were critical of the system and yet allowed by the censors of the Kádár regime I.
The censors of the Kádár era focused on the primary message of pop lyrics, so they often let songs that were covertly critical of the system pass through their filters. The author selects a number of lyrics from the Hobo Blues Band, which, despite their critique of the one-party system, were still disseminated through various media outlets, including records, television, and radio. This served to challenge the regime’s authority.
Csatári Bence PhD: Fricska az orr alá - Magyar Művészet 24/5 - PDF | REZ |ENG
A kádári konszolidáció időszaka nem egységes kormányzati-kultúrpolitikai szempontból. A könnyűzenei élet cenzúrája is rapszodikus, a szankcionálás következetlen. A szerző arra mutat rá, hogy mindezek ellenére leírható folyamatként a retorziók metódusa. Másrészt azt dokumentálja, hogy az új gazdasági mechanizmus éveiben, majd azt követően megváltozott a pártállam – és cenzurális intézménye, az Országos Rendező Iroda – viszonya a populáris zenei élet képviselőihez.
Csatári, Bence
Styles and Tastes
The Sanctioning Activity of the Cultural Policy of Pop Music Concert Promoters under the New Economic Mechanism and after its Termination
In terms of the government’s cultural policies, the period of consolidation under the Kádár regime was anything but coherent. Censorship of the popular music scene was also rhapsodic, with inconsistent sanctions. Nevertheless, the author points out that the method of retaliations can still be described as an evolving process. It also reveals a change in the attitude of the party state – and its censorship institution, the National Event Management Bureau – to the representatives of popular music during the years of the New Economic Mechanism and after.
Csatári Bence PhD: „Illések és pofonok” - Magyar Művészet 24/2 - PDF | REZ |ENG
Az István, a király című rockopera 1983. augusztus 18-i királydombi előadása óriási közönség- és üzleti siker lett. A kordokumentumok és beszámolók arra utalnak, hogy a Kádár-rendszer kultúrpolitikája érdekelt volt a mű bemutatásában és elismerésében. Azonban a nézők-hallgatók nemigen törődtek a rockopera vélt aktuálpolitikai üzenetével, inkább a nemzeti függetlenség ünnepét látták benne. A tanulmányíró a negyven évvel ezelőtti bemutató előkészítésének és diadalának történetét ismerteti.
Csatári, Bence
The Viceroy (Bánk bán) of the 20th and 21st Centuries
Stephen the King (István, a király) Premiered Forty Years Ago
The August 18, 1983, staging of the rock opera Stephen the King at the King’s Hill was a smash hit with audiences and enormously lucrative. Contemporary documents and reports suggest that the Kádár regime had a stake in the presentation and recognition of the musical. But audiences and listeners paid little attention to the rock opera’s supposedly topical political message, seeing it instead as a celebration of national independence. The author tells the story of the preparation and the triumph of the show forty years ago.
Csatári Bence PhD: A XX. és a XXI. század Bánk bánja - Magyar Művészet 23/6 - PDF | REZ |ENG
1956 után a Kádár János vezette, ingatag legitimációjú bábkormány mindent elkövetett, hogy a forradalom ne ismétlődjön meg. Ebben fontos szerepet játszott a közvetlenül a Minisztertanács irányítása alatt álló Tájékoztatási Hivatal, amelynek tevékenysége a tömegkommunikáció szinte minden területére kiterjedt. E jellegzetesen pártállami intézmény szigorú tervszerűséggel és szoros együttműködésben végezte munkáját az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osztályával.
Csatári, Bence
The Role of the Information Office in Foreign Policy Media
Affairs between 1960 and 1963
After 1956, the puppet government of shaky legitimacy led by János Kádár did everything in its power to prevent a repeat of the revolution. The Information Office, which was directly under the control of the Council of Ministers, played an important role in this, covering almost all areas of mass media. This typically party-state institution carried out its work with strict planning and in close cooperation with the Agitation and Propaganda Department of the Central Committee of the Hungarian Socialist Workers’ Party.
Csatári Bence PhD: A Tájékoztatási Hivatal szerepe a külpolitikai médiaügyekben 1960 és 1963 között - Magyar Művészet 2022/6 - PDF | REZ |ENG
A Kádár-rendszer idején számos nyugati könnyűzenei irányzat szivárgott be Magyarországra. A szerző kordokumentumokkal bizonyítja, hogy a pártállami vezetés ezeket az új zenei stílusokat lenézéssel fogadta, és évekig tiltotta. Amikor kiderült, hogy nem rejtenek jelentőseb kockázatot a rendszer számára, az új könnyűzenei trendek és előadóik átkerültek a „tűrt” kategóriába: ha korlátozottan is, de nyilvánosságot kaptak. Azonban ezzel még nem váltak a hivatalos kultúrpolitika számára elfogadottá, és szerzőiket, előadóikat sem tekintették művésznek.
Csatári Bence PhD: A könnyűzene művészeti értékeinek megítélése a Kádár-korszak első felében - Magyar Művészet 2019/1