- Született:
- 1964
Gajdó Tamás PhD
színháztörténész, az OSZMI tudományos munkatársa
- PDF | REZ |ENG
A XIX. század első felében a magyar társadalom nem tekintette a színészi pályát elfogadható hivatásnak. A korabeli közvélemény még azt sem látta be, hogy a színészek hasznos dolgot művelnek, és maguk a színészek is úgy vélekedtek, hogy aki e pályát választja, a társadalom mezsgyéjére kerül. A színészek társadalmi megbecsülése a Pesti Magyar Színház megalapításával és a vidéki városok állandó játszóhelyeinek kialakításával kezdett lassan, de folyamatosan javulni.
Gajdó, Tamás
‘Go ahead, then we’ll support you...’
Travelling Theatres and Public Opinion
In the first half of the 19th century Hungarian society did not consider acting a decent trade. The public of the time did not even realize that actors were doing something useful, and the actors themselves believed that those who chose acting as a career would be relegated to the fringes of society. The social esteem of actors began to slowly but steadily improve with the establishment of the Hungarian Theatre of Pest and the creation of permanent venues in provincial centres.
Gajdó Tamás PhD: „Haladjatok, majd aztán pártolunk...” - Magyar Művészet 2023/4 - PDF | REZ |ENG
A Belvárosi Színház 1935. november 8-án mutatta be Zilahy Lajos Úrilány című vígjátékát Budapesten. Néhány nappal korábban próbabemutatót tartottak a győri közönség előtt.
A kordokumentumok arról vallanak, hogy a Magyarországon is meghonosított, angolszász eredetű „try out” intézményének művelődéspolitikai jelentőséget tulajdonítottak, és az Úrilány megszületését alapos dramaturgiai munka kísérte. Az újonnan felbukkant források szintén azt előlegezik, hogy tanulságos feltárni a bemutató körülményeit.
Gajdó, Tamás
Trial Premiere in Győr
Lajos Zilahy: Úrilány
The Belvárosi Színház premiered Lajos Zilahy’s comedy Úrilány on 8 November 1935 in Budapest. A few days earlier, Győr audiences were treated to a rehearsal performance. According to contemporary records, the Anglo-Saxon institution of “try-out”, which had become established in Hungary, was considered to be of importance in terms of cultural policy, and the production of Úrilány was preceded by meticulous dramaturgical work. Newly discovered sources also suggest that it is worth exploring the circumstances of the premiere.
Gajdó Tamás PhD: Próbapremier Győrött - Magyar Művészt 2022/2 - PDF | REZ |ENG
1907 tavaszán a Vígszínházban került a közönség elé Oscar Wilde hányatott sorsú színműve, a Salome. A bibliai témájú egyfelvonásost a kor jeles kritikusai méltatták – mások mellett Ábrányi Emil, Kosztolányi Dezső és Szini Gyula –, azonban a felfokozott várakozás ellenére az előadás mérsékelt sikert aratott. Battlay Geyza és Szini Gyula után Kosztolányi is lefordította a darabot, többször bemutatták Kolozsvárott, illetve Szegeden, de Wilde bizarr Saloméja mégsem lett népszerű Magyarországon.
Gajdó, Tamás
Salome in Hungary
Oscar Wilde’s ill-fated play Salome was performed at Vígszínház in the spring of 1907. The one-act piece, which was based on a biblical topic, was praised by prominent critics of the time – Emil Ábrányi, Dezső Kosztolányi and Gyula Szini, among others – but in spite of high expectations, the performance was a moderate success. After Geyza Battlay and Gyula Szini, Kosztolányi also translated the play, and it was performed several times in Kolozsvár and Szeged, but Wilde’s bizarre Salome failed to become popular in Hungary.
Gajdó Tamás PhD: Magyar Salome - Magyar Művészet 23/5