- Született:
- 1969
Wesselényi-Garay Andor PhD
okleveles építészmérnök, okleveles urbanista, a Metropolitan Egyetem Design Intézetének habilitált egyetemi docense, a METSZET folyóirat szerkesztőbizottságának tagja. Kutatási területe a kortárs (magyar) építészet. Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének tudományos munkatársa.
- PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró áttekinti azokat az okokat, amelyek miatt Magyarországon nincs építészeti kritika – miközben mégis van. A 2008-as gazdasági válság előtti évtizedet leszámítva hazánkban a belső, mediális és szakmaszociológiai kihívások a viszonylagos amatörizmus irányába terelik, illetve ennek állapotában tartják az építészeti kritikát. A műfaj művelhetőségétől elválaszthatatlan gaz dasági kontextushoz és a meghatározó kulturális alapszerkezethez kedvezőtlenül társulnak azok a mediális problémák, amelyek javarészt a nyomtatott sajtó jellegéből és pozícióvesztéséből származnak.
Wesselényi-Garay Andor PhD: Méltatni vagy hasba szúrni? - Magyar Művészet 2020/01 - PDF | REZ |ENG
A tanulmány fő tézise, hogy ma is létezik népi építészet, de ennek ikonográfiája élesen eltér a kanonizálttól, létrejötte pedig a ház léptékét meghaladó térbeli asszemblázs. A snassz, az új-népi építészet és a népi historizmusok között megjelenő tárgyalakulatok egyaránt származnak egyfajta esztétikai igényből és a jógazda-szemléletből. Az írás második része esettanulmány segítségével szemlélteti a kortárs új-népi építészet sajátosságait, és a jelenség egészét telek méretű asszem blázsként értelmezi.
Wesselényi-Garay Andor PhD: A snassztól a spontánig A népi építészet új megjelenési formái 2. - Magyar Művészet 2021/01 - PDF | REZ |ENG
Wesselényi-Garay Andor
Térbe írt történelemA tanulmány egy sajátos befogadói elvárásnak és egyben építészeti programnak az elméleti kérdését és gyakorlati megvalósulását vizsgálja. Egyrészt történelmi események felidézését várjuk el bizonyos épületektől, ugyanakkor az építészet a történelmi emlékezet, a történelmi trauma tudatos megjelenítésére vállalkozik. A magyarban már az elnevezések is különböznek: az emlékművet az utókor emeli, és maradandónak kell lennie; a művészeti emléket – a műemléket – a múlt hagyja örökül az utókorra. Az előbbi tudatos döntés eredménye, az utóbbi státusza némiképp bizonytalan, mert az általa hordozott tudás, tapasztalat és érték mibenléte megváltozhat. Önálló építészetelméleti kérdést jelent a városi térbe illeszkedő rom, amely bizonyos formai és esztétikai elvek szerint rendeződő, sajátos funkcióval – az emlékezet fenntartásának küldetésével – bíró tárgyalakulat.
Wesselényi-Garay Andor PhD: Térbe írt történelem - Magyar Művészet 2018/2 - PDF | REZ |ENG
A szerző fő állítása, hogy ma is létezik népi építészet, de ennek ikonográfiája élesen eltér a kanonizálttól, létrejötte pedig a ház léptékét meghaladó térbeli asszemblázs. A snassz, az új-népi építészet és a népi historizmusok között megjelenő tárgyalakulatok egyaránt származnak egyfajta esztétikai igényből és a jógazda-szemléletből. A tétel igazolására a tanulmány első szakasza szétbontja a vallás–nép–művészet fogalomhármasát, majd a vallás és az építészet legtágabban értelmezett kapcsolatát mutatja be. A második rész a nép és az építészet fogalomkettősét dekonstruálja.
Wesselényi-Garay Andor PhD: A snassztól a spontánig - Magyar Művészet 2020/04