- Született:
- 1960
Szepessy Péter Donát PhD
szociológus, a ME Bölcsészettudományi Karának oktatója
- PDF | REZ |ENG
Az 1972-ben induló táncházmozgalom rendkívüli hatású jelenség a magyar társadalom történetében. A szerző áttekinti a mozgalom elindulásának és megerősödésének szociológiai és szakmai feltételeit, majd azt vizsgálja, miért ellentmondásos a táncházmozgalom kapcsolata a néptáncmozgalommal. Végül arra mutat rá, hogy nem egyértelmű a hagyomány és a néphagyomány viszonya, mert a meghatározásuk közötti különbségek elsősorban abból fakadnak, hogy mely gondolkodásforma felől közelítjük meg e fogalmakat.
Szepessy, Péter Donát
Dance House Movement: Dance House and Movement
Te dance house movement, which started in 1972, is an extra -
ordinary phenomenon in the history of Hungarian society. Te
author reviews the sociological and professional conditions
of the movement’s inception and consolidation and then
examines why the dance house movement’s relationship with
the folk dance movement is controversial. Finally, he points
out that the relationship between tradition and folklore is not
clear-cut, because the diferences in their defnition stem primarily from our approach to these concepts.Szepessy Péter Donát PhD: Táncházmozgalom – Táncház és mozgalom - Magyar Művészet 2021/05 - PDF | REZ |ENG
A tanulmányíró a rítus és a mítosz, valamint a kultusz és a rítus összefüggéseit ismertetve amellett érvel, hogy a rítus központi sajátossága a szent és a profán megkülönböztetése. A rítus szigorúan szabályozott rendje a szenttel való kapcsolattartásról szól, a transzcendens felé irányul. A profán rítusokat nem szükséges rítusnak tekinteni, mivel a bennük megjelenő szokások társadalmi jelentősége, adott esetben nélkülözhetetlensége független attól, hogy lehetséges-e ezeket beilleszteni a rítus kategóriájába.
The Rite – and What It Is Not
Discussing the relationships between rite and myth, and cult and rite, the author argues that the central feature of rite is the distinction between the sacred and the profane. The strictly regulated order of rite is about maintaining contact with the sacred; it is oriented towards the transcendent. Profane rites need not be considered as such because the social significance, or, in cases, indispensability, of the practices they represent is independent of whether it is possible to include them in the category of rite.
Szepessy Péter Donát PhD: A rítus – és ami nem az - Magyar Művészet 2022/3