- Született:
- 1972
- Díjak:
Nagy Gábor PhD
(Körmend, 1972–)
József Attila-díjas költő, író, irodalomtörténész
1996-ban végzett a Kossuth Lajos Tudományegyetem magyar–német szakán. Ugyanitt szerzett PhD fokozatot irodalomtudományból 2000-ben. Doktori disszertációját Baka István költészetéről írta, ez 2001-ben „…legyek versedben asszonánc.” Baka István költészete címmel jelent meg. Hat verseskötetet, két regényt és három irodalomtörténeti könyvet publikált. Az Utassy-monográfia a tizenkettedik könyve. Dolgozott kiadói és folyóirat-szerkesztőként, tíz évig tanított a Savaria Egyetemi Központban. Jelenleg a Hitel irodalmi folyóirat rovatvezetője.
A Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.
- PDF | REZ |ENG
Nagy Gábor
Az irodalom és a metafora esete a valósággal
Az irodalom immanenciáját hirdető elméletek a társadalmi- kulturális kontextusba ágyazódó irodalmat a maga teljességétől fosztják meg. Olyan kizárólagosságra törekvő paradigmákat, kánonokat dolgoztak ki, amelyek alapján a referenciát vállaló, közösségteremtő szándékú alkotók idejétmúltnak minősülnek. A referenciaellenesség elmélete érvre talált az intertextualitás fogalmában, de a szövegközöttiség és a metafora a műalkotás világszerűségének bizonyítékaként is értelmezhető. A tisztán nyelvi produktumnak tűnő irodalmi alkotások sem közelíthetőek meg az ismeretelméleti tudáskészlet felhasználása nélkül.Nagy Gábor PhD: Az irodalom és a metafora esete a valósággal - Magyar Művészet 2014/1 - PDF | REZ |ENG
A nemzeti kánon alapja a közoktatás irodalmi tananyaga. Ez a különböző irodalmi kánonok leglassabban változó része. A szerző felteszi a kérdést: kell-e változtatni a nemzeti kánonon, a közoktatás irodalmi anyagán, és ha igen, kinek a feladata és felelőssége ez? Végül arra jut, hogy a Nemzeti alaptantervvel nem lehet orvosolni az irodalomoktatás problémáit. Ehelyett újra kell gondolni a tanárképzés rendszerét, amely évtizedek óta zömében frusztrált, tájékozatlan irodalomtanárokat nevel.
Nagy Gábor PhD: Iroda-lom? - Magyar Művészet 2019/4 - Nagy Gábor PhD: Képkockák Baka Istvánról - Magyar Művészet 23/6
- PDF | REZ |ENG
A magyar oktatási rendszer megújításának egyik lehetséges módja, hogy lényegesen nagyobb hangsúly kerül a művészeti nevelésre. Ma ez elsősorban az irodalom, az ének-zene, a rajz és részben a technika tárgyat érinti. Mindegyik a maga művészeti szempontrendszerét érvényesíti, de anélkül, hogy a diáknak általános képet adna arról, mi a művészet, mi a közös a különböző művészeti ágakban. A szerzők – az ellenérveket is figyelembe véve – vázlatpontokba foglalják, hogy miként lehetne új alapokra helyezni az iskolai művészeti oktatást.
Nagy Gábor PhD, Rajner Ágota: Művészeti oktatás, másképp - Magyar Művészet 2019/3