- Született:
- 1947
Kelecsényi László, dr.
Balázs Béla díjas filmtörténész, író. Fő kutatási területe a magyar filmtörténet. Több regénye is megjelent, 2014-ben a Szivárványgömb és az Emléked leszek című.
- PDF | REZ |ENG
Kelecsényi László
Miből lehet felépíteni egy történetet?A művészfilm története a kizökkent világállapotra épül, ahol az ellentétes erők összeütközése vezet a drámai cselekmény kibontakozásához, miközben szereplői a valósággal szembesülve nem ritkán elbuknak. Az alapszituáció szerint valaki útra kel, vagy megérkezik, és e kollízió alapja egy ideá lisnak tűnő állapot megsértése. A látható (szüzsé) és tényleges (fabula) történetet elválasztása segíti az önmagán túlmutató művészi történés meglátását. A szórakoztató filmiparban a befogadó elvárásrendszere formálja a cselekményt, ezért a mű és az alkotó szuverenitása csorbul.
Kelecsényi László, dr.: Miből lehet felépíteni egy történetet? - Magyar Művészet 2014/3-4 - PDF | REZ |ENG
Az elmúlt száz év során a magyar játék- és dokumentumfilm-gyártás nem foglalkozott behatóan a trianoni békeszerződés társadalmi, gazdasági, erkölcsi és egyéni sorsokat meghatározó következményeivel. A 20-as években a szakma és a forgalmazás súlyos válságot él át, a következő évtizedben pedig alig készülnek történelmi témájú alkotások. A háború alatt forgatott filmek közül egy remekmű emelkedik ki, az Emberek a havason. A diktatúra évtizedei alatt kényszerű hallgatás övezi a Trianon-témát, és a rendszerváltás után sem került terítékre – Koltay Gábor Velünk élő Trianon (2004) című dokumentumfilmjét leszámítva.
Kelecsényi László, dr.: Trianon témája száz év magyar filmjeiben - Magyar Művészet 2020/03 - Kelecsényi László, dr.: Latinovits, a garabonciás - Magyar Művészet 2021/05