- Született:
- 1946
- Díjak:
Deme Tamás PhD
Tanár, egyetemi docens, művelődéskutató. Pedagógusképzésben tanított a pécsi, a debreceni, a Pázmány Péter és a Károli Gáspár Egyetemen. Művészeti nevelést integráló iskolakísérletet vezetett tizenöt éven át négy tárgyban, harminc iskolában. A Magyar Írószövetség tagja.
- PDF | REZ |ENG
Deme Tamás
A művészeti nevelés megújítása – pedagógiai katalizátor és integrációA tudásátadás eszközeként szolgáló iskolarendszer jelenleg nem ad elégséges biztosítékot a !atalok társasérzelmi – vagyis a művészetekhez közelítő – attitűdjének fejlesztésére. Hiányzik a kölcsönös figyelem és az empátia gyakorlata. A megoldás az integráció lehet, amely egyszerre motiváló és összegző hatású. Egyik feltétele a teljességelvű, holisztikus, a szintézisre összpontosító nevelés. A másik maga a nyelv, mert minden tanítás-tanulás egyúttal nyelvi nevelés. Amíg a tudományos jel egyjelentésű, a művészet nyelve sokszínű, ezért a művészeti oktatás páratlan lehetőséget kínál az alkotó nyelvhasználat kiművelésére. A rációközpontú iskolai tantárgyakba is beépíthető a művészeti szemlélet. Ehhez a legnagyobb segítségét a köztes tárgyak, interdiszciplínák nyújthatnak, amelyek folyamatosan utalhatnak a művészeti alkotásokra és ezek történeti és alkotáslélektani hátterére. Külön feladatot jelent a pedagógusképzés újragondolása, átszervezése, mert az osztott pedagógusképzés kudarcot vallott: tanárt csak folyamatos, osztatlan rendszerben, nagy gyakorlati időaránnyal célszerű képezni.
Deme Tamás PhD: A művészeti nevelés megújítása – pedagógiai katalizátor és integráció - Magyar Művészet 2016/1 - PDF | REZ |ENG
A Bedécs Hajas Ágnes által írt, fotózott, szerkesztett könyv címe – R.É.T. – a rajz, az építészet és a tánc játékos összetartozására, alkotó, nevelő hatására utal. A kötet egyszerre tanulmány, kutatási terv, kísérletleírás, vizuális és lelki napló. Fő témája a művészi nevelés integrált kísérlete rajzzal, építészeti és táncjátékokkal. A szerző a művészeti ágakat nem választja el egymástól, nem oktatási illusztrációknak tekinti, hanem egységes, élő nyelvként tanítja, neveli. A kiadvány alapkönyve lehet a művészetpedagógusoknak, a művészeti egyetemeken és a pedagógusképzésben tanuló hallgatóknak.
Deme Tamás PhD: Építészet, tánc és látás játékkönyve - Magyar Művészet 2018/3