- Született:
- 1947
Szemadám György
Munkácsy Mihály-díjas festőművész, művészeti író, filmrendező, televíziós szerkesztő, művelődés- és művészettörténeti, művészetelméleti kötetek szerzője. A Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának vezetője.
- PDF | REZ |ENG
Szemadám György
Az elvesztett TeljességA kártyajáték eredete és a kártya jelképrendszere nagyobb jelentőségű, mint amit ma a szimbólumtörténet tulajdonít neki, mert a kártyalapok jelképrendszere koherens világképet rejt. A tarot kártya 22 számozott lapjának – az úgynevezett „nagy arkánumoknak” (nagy titkoknak) – az együttese a világban uralkodó Rend teljességét rajzolja ki. A lapok úgy is értelmezhetőek, mint az ember belső fejlődésének stációi, amelyek felidézik a kollektív tudattalan ősképeit. Ebben az értelmezésben a tarot kártya I. számozású nagy arkánumán látható Mágusban, illetve Kóklerben a mai értelemben vett alkotóművész őse fedezhető fel, hiszen a mágus ugyanazzal a képességgel bír, mint a művész: szellemmel lelkesíti át az anyagot, öszszekapcsolja a makro- és a mikrokozmoszt, a tudatost és a tudattalant. Az európai kultúrában két – időben egymást követő, néhol párhuzamosan alkotó – művésztípus különböztethető meg. Az egyik a történelem előtti múltba visszatekintő archaikus (folklorisztikus) típus, akinek
léte a szakralitásban gyökerezik. A másik a jóval később megszülető autonóm művész. Az előbbi ma már ismeretlennek tűnik, mert művészetében másodrendű volt az összefüggések logikus, részletekbe ható elemzése, szemléletmódját az egész rendjének intuitív megsejtése határozta meg.Szemadám György: Az elvesztett Teljesség - Magyar Művészet 2014/2 - PDF | REZ |ENG
Szemadám György
Honnan ered a művészet?Leginkább a művészi alkotás öncélúsága, ami megkülönbözteti a Homo sapienst az összes többi ősi hominidától. A szerző felteszi a kérdést: honnan származik ez az igény; előfordul-e az állatvilágban csak az egyes egyedekre jellemző, sajátos esztétikai értékeket hordozó művészi tevékenység. Néhány állatfaj viselkedése a művészeti tevékenység minden kritériumának megfelel, de ilyen példákkal nem az emlősök, hanem a madarak világa szolgál. A tanulmány második része számos régészeti, antropológiai felfedezést idézve azon tűnődik, miként született meg a Homo sapiensben az ábrázolás kényszere, vajon mi motiválhatta arra az ősi embert, hogy létrehozza e rengeteg munkát és technikai tudást igénylő, sokszor monumentális, ugyanakkor rendkívüli kreativitást és vizuális intelligenciát felmutató műveket? Vajon az őskor Nagy kiugrásnak nevezett időszaka nem hasonlít-e a megvilágosodáshoz?
Szemadám György: Honnan ered a művészet? - Magyar Művészet 2017/1 - Szemadám György: Kánon, trend és „szcéna” a képzőművészeti életben - Magyar Művészet 2021/3
- PDF | REZ |ENG
Szemadám György
Helyzetkép – magamról és a képzőművészetről
A szerző – hosszú folyamat eredményeként – ateistából lett hívő, a kereszténység mellett más vallásokkal szemben is nyitott emberré. Értelmezésében a művész küldetése a közvetítés a transzcendens és az anyagi lét között. A képzőművészet eredeti feladata az Egy felmutatása, a Harmónia megtartása volt, de az Egység keresése helyébe a Másság kultusza, az Igazság helyébe az Érdekesség, a Harmónia helyébe a Különös lépett. A mai képzőművészeti élet az anyagi szempontnak kiemelt státust, véleménymonopóliumot és szinte korlátlan hatalmat biztosít, és azt is garantálja, hogy a közönség előtt csak a nemzetközi trend jelenhessen meg.Szemadám György: Helyzetkép – magamról és a képzőművészetről - Magyar Művészet 2013/1