- Született:
- 1968
- Tagság:
- PhD
Bólya Anna Mária
a néprajz és a kulturális antropológia területén doktorált, az MMA MMKI kutatója.
- PDF | REZ |ENG
Vaclav Nizsinszkij, Alvin Ailey és Maurice Béjart – különféle felfogással és háttérrel – a színpadi tánc reritualizálását valósította meg. Mindhárom, XX. századi koreográfus láthatóvá tette a tánc archaikus-rituális jelentését. Ehhez kapcsolódik a tanulmány fő kérdése: milyen e táncművészi jelentéstartalmak viszonya a keresztény szakralitáshoz? A szerző Christopher Dawson vallás- és kultúrtörténész kutatásai nyomán jelöli ki a három koreográfus életművének helyét a tánc történetében.
The Resacralisation of Dance in the Works of 20th Century
Dance Modernism – Vaslav Nijinsky, Alvin Ailey, Maurice Béjart
Reflections on the Philosophy of Dance and Culture inspired
by Christopher Dawson
Vaslav Nijinsky, Alvin Ailey, and Maurice Béjart—from backgrounds and with different conceptions—accomplished a re-ritualisation of stage dance. All three 20th century choreographers made visible the archaic-ritual meaning of dance. Related to this is the main question of this paper: what is the relationship of these dance connotations to Christian sacrality? The author draws on the research of the historian of religion and culture Christopher Dawson to locate the three choreographers' oeuvres in the history of dance.
Bólya Anna Mária: A tánc reszakralizálódása a XX. századi tánc-modernizmus életműveiben – Vaclav Nizsinszkij, Alvin Ailey, Maurice Béjart Tánc-kultúrafilozófiai gondolatok Christopher Dawson nyomán - Magyar Művészet 2022/3