- Született:
- 1939
- Díjak:
Havas László DSc
egyetemi tanár, a nyelvtudományok doktora, a Debreceni Egyetem professor emeritusa. Kutatási területe: a latin, közép-, illetve neolatin szövegkritika. A debreceni Klasszika-filológiai Doktori Iskola alapítója és programvezetője.
- PDF | REZ |ENG
Havas László
Az állameszmény változó paradigmája a klasszikus és a középlatin irodalomban, valamint a magyarországi neolatin kultúrában
A paradigmaváltás értelmezésének feltétele a paradigma szó eredetének, jelentéstartalmának történeti feltérképezése. Az eredeti görög jelentés valamely harmonikus rend megteremtésére utal, és Platón e fogalmat használva alkotta meg eszményi államát, Cicero pedig ennek megvalósulását látta a római államban. Az istenség támogatására számító és a közjót szolgáló harmonikus állam- és társadalomeszményt mint paradigmát a korai kereszténység is átvette. Erre építve valósította meg Constantinus a vicarius Dei politikai-teológiai koncepcióját, amely a „két kard, kettős hatalom” elvben történelmi perspektívájúvá vált. Szent István Intelmei az egyetlen uralkodói tükör, amelyben újrafogalmazást, aktualizált értelmezést kap a vicarius Dei elmélete. A megszülető keresztény magyar állam nemcsak összhangban állt Európa politikai paradigmájával, hanem annak magas fokú, iránymutató változatát valósította meg. A reneszánsz kor humanistái új, a monarchikus berendezkedést felváltó Európa-gondolatot hoztak: Janus Pannonius szerint az eszményi államforma a velencei mintájú civitas mixta, melyben a libertas elve alapján mindhárom kormányzati elem (nép, nemesség, monarchikus jelleg) harmóniában él. Mátyás király azonban nem ezt, hanem központosított monarchikus hatalmat valósított meg: a lehetséges korabeli államparadigmák a 15. század végén ütköztek meg egymással. A 19. század végéig műveltségünk latin nyelvű része biztosította a magyar kultúra összhangját a nyugat-európai erudícióval.Havas László DSc: Az állameszmény változó paradigmája a klasszikus és a középlatin irodalomban, valamint a magyarországi neolatin kultúrában - Magyar Művészet 2013/1