- Született:
- 1940
- Tagság:
- MMA rendes tag
- Díjak:
- Balázs Béla-díj Kossuth-díj
Dárday István
A Nemzet Művésze címmel kitüntetett Balázs Béla- és Kossuth-díjas filmrendező, forgatókönyvíró. 1981-ben a MAFILM Társulás Stúdiójának alapítója, 1993-tól a Mozgókép Innovációs Társulás vezetője. A Magyar Művészeti Akadémia Film- és Fotóművészeti Tagozatának volt vezetője.
- PDF | REZ |ENG
Dárday István
A dokumentumfilm a rendszerváltás előttA utóbbi évtizedek dokumentarizmusát vizsgálva jól látható, hogy a rendelkezésre álló feltételek, a finanszírozás, a műfaj helyének keresése és az elkészült művek forgalmazása szempontjából ellentmondásos korszakok követték egymást. A szocialista kultúrpolitika és a társadalomra erőltetett torz nyilvánosságszerkezet mindent elkövetett, hogy a műfajban rejlő, valódi lehetőségeket elfojtsa. A szocializmusból egyfajta szockapitalizmusba való átmenet huszonöt esztendeje a kultúra felszabadulása helyett a pénz diktatúráját hozta el, ami nem segítette a szabadság eljövetelével a várt művészi kibontakozást. A legnagyobb veszteség a műhelyek felszámolása nyomán a dokumentumfilmet és az ismeretterjesztő filmet érte. A kuratóriumi rendszer bevezetésével még azok a szerény vívmányok is elvesztek, amelyeket a dokumentumfilmes szakma a korábbi korszakokban kivívott magának. A tanulmány második tematikai egysége – kordokumentumok felidézésével – azt az utat rekonstruálja, amelyre lépve az értelmiség alkut kötött a szocialista hatalommal. Ennek a folyamatnak egyedi vonásaként jött létre a Budapesti Iskola, amely talán a legszabályozottabb, szinte szerződésszerű megegyezés volt a kultúrpolitika és a filmes társadalom között – de mind a két fél számára jelentős előnyökkel járt.
Dárday István: A dokumentumfilm a rendszerváltás előtt - Magyar Művészet 2015/1 - PDF | REZ |ENG
Dárday István
A lélek furfangos feltámadása
A termelés, a kereskedelem és a fogyasztás a harmadik évezredre megszünteti az élet előtt járó Műalkotás születésének és megteremtésének valódi feltételeit. Ezért egy előretekintő kulturális stratégia kiindulópontja nem lehet más, mint ellenszegülés a tőke egyeduralmának. A mozgóképgyártás félszáz éves intézményes struktúráit úgy kell megváltoztatni, hogy alkalmazkodni tudjon a változó feltételekhez, képes legyen a kultúrpolitika ellentmondásait megszüntetni, illetőleg megőrizni és újrateremteni a nemzeti értékeket.Dárday István: A lélek furfangos feltámadása - Magyar Művészet 2013/1