- Született:
- 1955
Arató László
az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium és Gyakorló Általános Iskola vezetőtanára, tankönyvszerző, a Magyartanárok Egyesületének elnöke. A magyar- tanítás elméletével és gyakorlatával foglalkozik. Arany Katedra és Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt kitüntetésben részesült.
- PDF | REZ |ENG
Arató Lászlóval beszélget Kulin Ferenc
Irodalomtanítás? Magyartanítás?A teoretikus kérdésekre összpontosító beszélgetés nem hozta közös nevezőre a vitapartnerek álláspontját, de néhány ponton eljutott a megegyezésig. Az irodalomtanítás körüli viták azt tükrözik, hogy a magyar értelmiség egymással szembenálló táborainak történetszemlélete és esztétikai értékrendje nehezen összebékíthető kánonokat alakított ki. Ezért meghatározó kérdés: lehetséges-e az oktatás gyakorlatában egészséges arányt kialakítani a magyar irodalmi hagyomány egymástól látszólag távol eső tartományai között, megoldható-e, hogy egyetlen kánonba és egyetlen történelmi narratívába sűrítsük a hagyomány rétegeit, vagy inkább a kánonok dialógusára, a közös pontok folytonos keresésére van szükség? A történetiség és az elmélyült szövegelemzés együtt közvetítheti az irodalmi művek sajátos létmódját, és nyújthat esztétikai élményt. Csak az irodalomtanítás tudatosíthatja, hogy a modern magyar nemzettudat feszültségekkel teli társadalmi környezetben formálódott, és e hatásokat a magyar irodalom szellemi rendszere dolgozta fel. A magyartanítás egyik célja, hogy minden tanulóban tudatosítsa: személyes sorsa, egyéni életpályája nem független a nemzeti közösség sorsának alakulásától, és a nemzeti hagyományok ápolása nemcsak a közösség érdekében, hanem a személyes identitás megalkotása szempontjából is meghatározó.
Kulin Ferenc PhD, Arató László: Irodalomtanítás? Magyartanítás? - Magyar Művészet 2015/1